Welke startups zijn bezig met fantastische en innovatieve producten en diensten? Wat is de volgende partij die alles wat we denken te weten over de wereld op z’n kop zet?

In de startup-estafette laten we founders aan het woord over hun liefdesbaby en vragen we hen wie nog meer een plek in de spotlight verdient.

TNC_Team

Dit keer: Thalita van Ogtrop van The Next Closet

Wie zijn jullie en wat doen jullie?

The Next Closet in een E-fashion platform voor tweedehands designerkleding. Wij maken het heel makkelijk voor vrouwen om hun kleding online te verkopen en hier geld mee te verdienen. Tegelijkertijd bieden wij een luxe shopomgeving waar je unieke designer-items kunt kopen voor scherpe prijzen.

Wij zijn ondernemers duo Lieke Pijpers & Thalita van Ogtrop en hebben in augustus 2013 The Next Closet opgericht vanuit een behoefte en een potentie:

#1. Comfort : Er was geen makkelijke of goedkope manier om je tweedehands kleding in Nederland te verkopen
#2. Duurzaamheid: Er is al zoveel op het gebied van kleding, schoenen en tassen. Waarom nieuwe items kopen als er zoveel moois is?
#3. Potentie: Het is een heel interssant businessmodel wat makkelijk schaalbaar is naar andere landen en segmenten (mannen,kinderen of meubels)

Om deze redenen zijn we begonnen met het bouwen van onze eigen online marktplaats; een mix tussen Ebay & Net-a-Porter. Denk aan het gemak van iets verkopen via Marktplaats/Ebay maar met de fijne shop ervaring, veiligheid en service van Net-a-Porter.

Welk probleem los je op?

1. Wij maken het voor vrouwen makkelijk om kleding, die ze niet langer dragen, online te verkopen en hier aan te verdienen.
2. Wij helpen vrouwen mooie vintage designer items makkelijk te vinden voor een scherpe prijs.
3. Veiligheid: doordat alle geldstromen via ons platform lopen ben je ervan verzekerd dat als iets nep is, wij het aankoopbedrag terugstorten.
4. Duurzaamheid: we proberen vrouwen te inspireren om anders te shoppen; koop minder fast fashion-merken, maar investeer in kwaliteit. Mooie items behouden hun waarde en kan je later weer doorverkopen.

Wie heeft er baat bij je product?

Elke vrouw die houdt van mooie kleding en hier aan wil verdienen of juist iets moois wil kopen maar dan niet voor de hoofdprijs.

Wat houdt je ’s nachts wakker?

Pffffffiiieeewwww met name onze eigen ambitie. We zijn nu bezig met uitbreiden naar Belgie en Duitsland. We dachten dat dit een kwestie van vertalen zou zijn maar daar komt helaas veel meer bij kijken. Verder hebben we een waslijst van technische ontwikkelingen die we willen doorvoeren maar door gebrek development power kan dit helaas niet allemaal tegelijk. We willen bijv. al heel lang een app ontwikkelen om het uploaden naar de shop nog makkelijker te maken maar we willen ook een review-systeem, tell-a-friend-systeem, de site vertalen naar het Duits en nog veel meer!

Over welk deel van het startup-bestaan ben je het meest enthousiast?

Dat we alles zelf creëren. Ons platform is gebouwd in Ruby-on-Rails en we hebben een inhouse developer wat betekent dat we het platform helemaal kunnen bouwen naar onze wens. Door de lean and mean startup methode toe te passen en goed naar onze data te kijken kunnen we per maand onze koers aanpassen en snel schakelen. Verder vind ik het heel gaaf om te zien dat we een jaar geleden de DIY Service hebben ontwikkeld, wat nu een volledig geautomatiseerde upload service is waar elke dag steeds meer nieuwe leden hun items uploaden.

Wat is op dit moment de grootste uitdaging?

We zitten nu midden in een funding-ronde wat altijd langer duurt dan je denkt. Dat betekent dat we nu niet vol gas kunnen geven terwijl we niks liever willen. Het resultaat hiervan is dat je erg creatief wordt en leert schalen met weinig middelen.

Waar verwacht je over 5 jaar te zijn?

We willen het nummer #1 resale fashion platform van Europa zijn. We zijn nu bezig om uit te breiden naar België en Berlijn (waar ik deels woon om dit op te zetten).

Welke grote fout heb je nu al gemaakt en wat heb je ervan geleerd?

Duizenden. Weet wat een Chanel flap bag 2.55 is als je met de hoofdredactrice van de ELLE praat – in het begin wisten we niet veel van mode. Leg zaken vanaf het begin goed contractueel vast zodat alles voor iedereen duidelijk is. Ga zo snel mogelijk zelf naar je data kijken in plaats van naar anderen te luisteren. Een echte GROTE fout zit er gelukkig nog niet tussen. Overigens denk ik dat elke startup dagelijks fouten maakt omdat je elke keer iets nieuws aan het leren bent en elke fase brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Mijn advies is dan ook: houd je hoofd koel en bekijk alles per situatie.

Wie is je belangrijkste concurrent?

Vestiaire Collective – een Franse partij met een vergelijkbaar model. Hun prijzen en marges liggen echter wel een flink stuk hoger dan die van ons waardoor ze het niet snel goed zullen doen in de Nederlandse markt.

Wat is tot nu toe je grootste succesmoment?

Ons Crowdfunding traject. We wilden in 2014 €30.000,- ophalen via een crowdfunding campagne om onze DIY service te ontwikkelen. Binnen 2 maanden hadden we 35K opgehaald en 40 ambassadeurs erbij. Verder begonnen Lieke en ik met z’n tweeën en hebben we nu een super goed en dedicated team van zeven man die er vol voor gaan. Ons team is persoonlijk mijn grootste succes!

Welke tip wil je andere startups meegeven?

Be prepared for a rollercoaster want ondernemen betekent veel up’s and down’s! Verder zou ik zeggen: aim high and keep focus!

TNC-logo-zwart

Wil je ook graag een plek in de Startup-estafette? Stel je dan voor via ons contactformulier. Voorwaarde is dat je niet langer dan 3 jaar actief bent, een innovatief idee hebt of gebruik maakt van innovatieve technologie en op zoek bent naar funding.
0 Shares:
Dit artikel is 5.995 keer gelezen