Het uiteindelijke doel van een productdetailpagina is het product dat getoond wordt te verkopen. Gebruik de functies en mogelijkheden uit dit artikel om met deze pagina extra verkopen te realiseren.

Na de artikelen over gemak en overzicht en het winnen van vertrouwen is dit het derde en laatste deel in de reeks over de productdetailpagina. Ditmaal over ‘het stimuleren van extra verkopen’. Er worden 10 adviezen gegeven, die de gebruiker moet prikkelen om tot actie over te gaan.

1. Prijzen

Gebruikers kun je op diverse manieren verleiden een extra aankoop te doen. De prijs van het product is een belangrijke factor om extra verkopen te stimuleren.

Van/voor-prijzenVan-voor prijzen pdp3

Mensen vinden het leuk iets te winnen of ergens voordeel uit te halen, zelfs als ze het betreffende product eigenlijk niet nodig hebben. De methode ‘van/voor-prijzen’ sluit perfect aan bij de wens om voordeel te behalen en is zeker geschikt als je weinig ruimte beschikbaar hebt op je productdetailpagina. Wil je het voordeel nog beter benadrukken, vermeld bij de van/voor-prijs dan ook het kortingspercentage.

Staffelprijzen

Maak gebruik van staffelprijzen. Vermeld het bedrag dat een klant bespaart als er meerdere producten worden gekocht. Wil je de klant écht overtuigen? Toon dan ook het percentage van het totale bedrag dat de klant bespaart.

Je kunt staffelprijzen met name voor de volgende producten gebruiken :

  • Seizoensgebonden producten – producten die in een bepaalde periode minder goed of juist extra goed verkopen, kun je stimuleren door gebruik te maken van staffelkorting.
  • Minder goed verkoopbare producten – bijvoorbeeld oude voorraad kun je extra promoten op de homepage en categoriepagina van je website met de vermelding van een (hogere) staffelkorting. Benadruk deze staffelkorting ook op de productdetailpagina. Op deze manier creëer je meer ruimte in je magazijn voor de goedlopende artikelen en stimuleer je de verkoop van minder goedlopende artikelen.
  • Producten voor vaste klanten – je kunt er voor kiezen een vaste klantengroep korting te geven als deze groep meer producten aanschaft.
  • Producten met een lage verkoopwaarde – door te werken met staffelkorting kun je de gemiddelde bestelwaarde vergroten. Zie bijvoorbeeld fotofabriek.nl

2. Creëer urgentie

Naast het spelen met prijzen kun je ook met teksten extra verkopen stimuleren. Gebruikers vinden het niet fijn te verliezen. Uit de psychologische theorie ‘loss aversion’, blijkt dat het gevoel van verliezen dubbel zo krachtig is als het gevoel van winnen of profiteren. Pas deze theorie toe op de productdetailpagina wanneer je een speciale kortingsactie hebt op een bepaald product. Gebruik dus niet de tekst: “20% korting op dit product. Bestel direct!” maar “Mis de 20% korting op dit product niet. Bestel direct!”.

Het ervaren van urgentie is een emotionele trigger die kan zorgen voor een verkoop. Tijdgerelateerde termen zoals: “Nu”, “Direct”, “Snel”, “Nog maar”, en verliestaal zoals: “Mis niet”, “Laatste” en “Nooit meer” zorgen voor meer conversie door urgentie.

Wees bij urgentie ook zo concreet mogelijk. Een voorbeeld van een algemene tekst is: “levering binnen 1 dag”. De tekst “Voor 16:00 uur besteld, morgen in huis!” is al een stuk concreter. Met toevoeging van urgentie krijg je “Bestel binnen 45 minuten zodat je de bestelling morgen nog in huis hebt!”. Kaartenwebsite Hallmark.nl doet dit bijvoorbeeld door boven in de website aan te geven hoeveel tijd je nog hebt voor de volgende lichting.

Met speciale cadeaugelegenheden zoals Kerstmis, Sinterklaas, Vaderdag, Moederdag en Valentijn wil de gebruiker er zeker van zijn dat het cadeau op tijd wordt bezorgd. Vermeld bijvoorbeeld: “bestel voor 3 december 16.00 uur om de bestelling te ontvangen voor Pakjesavond.”

3. Voorraadstatus en e-mailnotificaties

Voorraadstatus is een punt dat zeer voor de hand ligt en daardoor gemakkelijk over het hoofd wordt gezien. Zorg dat je producten op voorraad zijn. Niets is zo vervelend dan dat je op een product klikt en dat het niet (meer) leverbaar is. Producten die tijdelijk niet op voorraad zijn, kun je zeker laten staan op je productoverzichtspagina. Gebruikers kunnen de specificaties dan alvast bekijken.

Het is dan wel van belang een voorraad e-mailnotificatiefunctionaliteit op je website te hebben zoals bij onderstaande afbeelding van Cameranu.nl.

e-mailnotificatie cameranu.nl pdp 3

E-mailnotificaties

Met een prijs- en/of voorraad e-mailnotificatiefunctionaliteit kun je gebruikers later alsnog laten converteren die nu niet tot een bestelling overgaan omdat het product niet beschikbaar is of te duur.

  • Prijsnotificatie – zie bijvoorbeeld de prijsalert op Tweakers.net, hier ontvang je een prijsalert als de prijs daalt tot een minimum van een bepaald bedrag, of een bepaald percentage zoals 10% of 25%.
  • Voorraadnotificatie – bijvoorbeeld “Dit artikel is (tijdelijk) uitverkocht in deze maat/kleur. Stuur mij een e-mailnotificatie wanneer mijn maat beschikbaar is”.
  • Overige notificaties – geef gebruikers de mogelijkheid op de hoogte te blijven van een bepaald merk, productintroducties, etc. Bijvoorbeeld “Leuk merk, blijf per e-mail op de hoogte van dit merk” of “Leuk product stuur naar je e-mail en bewaar voor later”. Voorbeeld van een productintroductie: “Verkrijgbaar vanaf 20 juli, ontvang een e-mailnotificatie wanneer je het product kunt bestellen.”

Voorraadstatus met schaarste

Een product wordt door gebruikers vaak interessanter gevonden wanneer er nog maar weinig van zijn. Creëer dus schaarste. Vermeld het aantal stuks dat nog op voorraad is, bijvoorbeeld “Nog 1 voorradig! Bestel nu, morgen in huis“. Gebruikers moeten daardoor snel reageren om het schaarse product te bemachtigen. Geef deze meldingen ook in de winkelmand en het betaalproces. Noem ook wanneer een product weer beschikbaar is. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld hotelboekingen, je bent eerder geneigd te boeken als het om de laatste kamer gaat en je ziet dat diverse bezoekers ook net dit hotel aan het bekijken zijn. Zie bijvoorbeeld Booking.com.

4. Bewaren en delenbewaren en delen pdp 3

Zorg ervoor dat je gebruikers je producten gemakkelijk kunnen opslaan en delen met anderen. Niet iedere bezoeker doet direct een aankoop, sommige komen later terug op de site om alsnog de aankoop te doen. Een functie zoals het verlanglijstje waarmee je producten kunt opslaan, vergemakkelijkt dit proces. Met een verlanglijstje kunnen gebruikers de producten snel terugvinden.

Bied gebruikers ook de mogelijkheid producten uit het verlanglijstje te vergelijken en te delen via e-mail of social media zoals in het voorbeeld hiernaast.

5. Recent bekeken producten

Het tonen van recent bekeken artikelen is een vorm van personalisatie. Deze functie sluit goed aan bij punt vier, het bewaren van producten. Via de recent-bekeken-functie zien gebruikers hun laatst bekeken producten en kunnen alsnog hun aankoop doen.

6. Abonnementsverkopen

Voor veel producten (bijvoorbeeld koffie of shampoo) is het interessant abonnementsverkopen aan te bieden. Bied de keuze op de productdetailpagina tussen een een eenmalige aankoop of een abonnement, waarbij de shampoo bijvoorbeeld tweewekelijks of maandelijks wordt geleverd. Stimuleer abonnementsverkopen door een kortingspercentage en/of gratis verzending aan te bieden.

Abonnementsverkopen zijn een win-winsituatie voor zowel de klant als voor de verkoper. De klant profiteert van het gemak en heeft altijd voldoende voorraad in huis en voor de koper betekent dit meer afnamezekerheid en extra omzet. Voor een voorbeeld van een productdetailpagina met abonnementsfunctie zie Amazon.com. Onderstaande afbeelding van Amazon.com toont meer informatie en de voordelen van een abonnement.

abonnement pdp 3

7. Cross-sell en upsell

Met cross-sell verkoop je aanvullende (bijpassende) gerelateerde producten of diensten. Denk bijvoorbeeld aan een printerkabel bij een printer of een garantieverlenging. Met upsell verkoop je hoogwaardigere producten of diensten. Bijvoorbeeld: “Wilt u een uitvoering met meer functionaliteiten kies dan voor deze uitvoering”.

Gerelateerde  en bundelproducten

Door het product direct gecombineerd met een ander relevant product aan te bieden, verhoog je de kans op cross-sell. Denk bijvoorbeeld aan accessoires zoals een kettingslot bij een fiets. Dit werkt extra effectief als je een bundelkorting (combikorting) geeft en de mogelijkheid biedt de bundelproducten direct in de winkelmand te plaatsen. Geef wel van de bundelproducten ook direct de voorraadstatus en levertijd aan.

Cross- en upsell na het toevoegen van een product in de winkelmand

Ook na het toevoegen van een product aan de winkelmand kun je gebruik maken van cross-sell en upsell. Toon een bevestiging van het product dat in de winkelmand is gelegd met de mogelijkheid tot: “verder winkelen”, “naar de winkelmand gaan” en “naar de kassa gaan”. Laat ook de producten zien die andere klanten die het product hebben gekocht daarnaast kochten. Gebruik teksten zoals: “klanten met deze producten in de winkelmand kochten ook” of de tekst “maak je bestelling compleet”. Zie bijvoorbeeld Conrad.nl.

8. CTA (Call-To-Action)-knoppen

Voeg bij de call-to-actionknop zoals de winkelwagen een andere onbelangrijke keuze toe, zoals bijvoorbeeld een verlanglijstje-knop zoals in de afbeelding hieronder. Uit onderzoek blijkt dat wanneer een tweede keuze wordt toegevoegd, meer mensen doorklikken in plaats van de website verlaten. Dit komt omdat ze het gevoel hebben een keuze te kunnen maken tussen de knoppen, in plaats van de keuze tussen wel en niet klikken. De keuze kan ook naar hetzelfde doel leiden, zoals een knop “Direct Bestellen” en een knop “In de winkelwagen plaatsen”. Let op: een derde keuze toevoegen, verlaagt dit effect weer. Zorg dus voor exact twee keuzes.

cta knoppen pdp 3

9. Framing

Framing is een techniek met een psychologische invalshoek die overal wordt toegepast. Framing gaat over het aanbieden van producten of diensten, waarbij je slechtere alternatieven laat zien. Door het geven van een slechter alternatief komt het andere product of dienst beter uit de verf. Dit leidt tot een betere waardering voor het product of dienst en daardoor tot extra verkopen. Deze techniek kan ongewoon klinken, maar blijkt effectief en is dus de moeite waard om te proberen. Hallmark.nl gebruikt deze methode ook om je te stimuleren niet voor het standaardformaat te kiezen.

framing pdp 3

10. Introduceer een risico

Introduceer een risico dat je direct weer wegneemt. De bezoeker ervaart zo dat je iets extra’s aanbiedt dat waardevol is. Enkele voorbeelden zijn: “Bij ons ontvangt u een Nederlandstalige handleiding”, “Onze verzenddozen zijn speciaal bestand tegen schokken en deuken tijdens het transport” of “Bij ons krijgt u geen naheffingen of andere kosten achteraf’.

Ga nu aan de slag met de tips die voor jou toepasbaar zijn en stimuleer hiermee extra verkopen!

0 Shares:
Dit artikel is 8.825 keer gelezen