Wat als je wilt adverteren op mobiele websites, of dit aanbiedt als uitgever, en een groot deel van het publiek blokkeert advertenties? Dan ben je waarschijnlijk niet blij. Toch is dit met de komst van iOS9 in de herfst van dit jaar een mogelijke realiteit. In dit artikel een uitleg op hoofdlijnen.
Adblockers?
Adblockers bestaan al langer en worden steeds populairder. Een Adblocker is in de meeste gevallen een browserplugin die ervoor zorgt dat advertenties niet geladen worden in websites. Dit was eerst iets voor nerds, maar is aardig mainstream aan het worden. Volgens een onderzoek uit 2014 zouden al ruim 140 miljoen ((70% groei tussen 2013 en 2014) mensen wereldwijd advertenties blokkeren bij het surfen op internet. Dat doen ze met name op hun desktop. Bedenk daarbij: dat zijn slechts de mensen die überhaupt weten dat dit kán. Het potentieel is mogelijk nog groter.
IOS 9 Content Blocking
Met de release van iOS 9 (het besturingssysteem van Apple voor iPhones en iPads) in de herfst komt het er op neer dat Apple ook adblocking op mobiel mogelijk maakt. Dat noemen ze Content Blocking Safari Extensions. Wat maakt dit mogelijk? Je gaat naar de App Store, downloadt een app die een extensie bevat die advertenties blokkeert voor de meeste nieuwswebsites. En die extensie kan ook voor Safari, de standaard webbrowser in iOS, aangezet worden. Deze extensies kunnen gemakkelijk door developers gebruikt worden en dat kan snel een vlucht nemen. Het is namelijk makkelijk te gebruiken en Apple is een grote speler qua mobiele devices. Een voorbeeld van Adblocking in iOS9 maakte mijn collega Daan al binnen 5 minuten, welke je hier kan bekijken.
Waarom zou je advertenties blokkeren op mobiel?
Daar zijn verschillende redenen voor te bedenken. Je kunt het irritant vinden of het leidt misschien af. Het kan ook dat je je privacy wilt beschermen (‘ik hoef niet overal gevolgd te worden”). En je kunt het doen om de laadsnelheid van websites te vergroten of dataverbruik te beperken. Dat laatste is natuurlijk bij mobiel wel een aardig argument als je bedenkt dat je tegenwoordig, met name voor je dataverbruik, betaalt op je smartphone (minuten en smsjes krijg je er tegenwoordig bijna gratis bij).
Waarom is dit een belangrijke ontwikkeling?
Apple is met de iPhone en de iPad een grote speler wereldwijd op het gebied van mobiel internetgebruik. Dit gebeurt voor het grootste gedeelte via de ingebouwde Safari browser (bijna 50% in Nederland). Bovendien zijn gebruikers van mobiele Apple devices voor veel adverteerders een interessante doelgroep en zijn mensen die nu ads blokkeren veelal jonge internetters (18-29 jr). Met adblocking kan het dus voor adverteerders aardige drempels opwerpen om deze doelgroepen (goed) te bereiken op mobiel met advertenties.
Apple gaat vrij ver in wat je kunt blokkeren. Naast advertenties kunnen er ook cookies geblokkeerd worden per website. Zo is het in theorie mogelijk om allerlei meetsystemen te blokkeren, maar ook cookies van paywalls bijvoorbeeld. Je kunt ook afbeeldingen, bepaalde bronnen, pop-ups en andere content blokkeren. Ook in-app mini browsers (zoals in de twitter app bijvoorbeeld) werken met het nieuwe systeem.
Waarom doet Apple dit?
Daar kunnen we eigenlijk alleen naar gissen. Officieel gezien benadert Apple het technisch. Ze vinden dat huidige Adblockers niet goed zijn omdat ze op basis van Javascript werken. Dit zou vertragend zijn en niet veilig genoeg. (Officiële uitleg Apple over de werking vind je hier en een video uitleg staat hier) Natuurlijk komt Apple zelf in de herfst met een News app, die is uitgerust met een eigen iAds systeem (dat je niet kan blokkeren). Het kan ook een steek naar concurrent Google zijn, die grotendeels leeft van advertenties (ook op iOS apparaten). Het kan alle kanten uit.
En nu?
Online geld verdienen voor uitgevers en content producenten was al lastig. Het vereiste een hele andere aanpak of business model dan traditionele advertenties. Op mobiel is het vaak nog lastiger. Toch zijn lezers massaal naar mobiel geswitched voor het consumeren van content. Het komt er op neer dat adverteerders en uitgevers op de hoogte moeten zijn van deze ontwikkelingen en zich moeten bezinnen hoe hier mee om te gaan. Hieronder een aantal mogelijke richtingen.
Wat kun je doen als uitgever?
Je kunt als uitgever natuurlijk in de aanval gaan en proberen workarounds te maken (zoals op Emerce wordt toegelicht). Dan moet je wel een lange adem hebben, vermoed ik. We hebben namelijk al vaak gezien dat het internet dit bijna altijd wint. En uitgevers zijn vanuit technisch oogpunt niet altijd de voorlopers in de online wereld. Je kunt als uitgever ook zeggen: als je advertenties blokkeert dan mag je mijn site niet meer gebruiken. Dat kan allerlei gevolgen hebben, want pikt je publiek dat? Je kunt natuurlijk ook anders denken: als uitgever kun je je ook bezinnen op andere vormen van adverteren of marketing, zoals content marketing. Dan laat je deze ontwikkeling misschien op z’n beloop en heb je alternatieven achter de hand.
Boodschap?
Als adverteerder kun je de opmars van adblocking zien als een boodschap aan jouw adres. Je advertenties willen mensen niet zien. Misschien zijn ze te opdringerig, te opvallend, nietszeggend, etc. Of ze zijn niet relevant. Dat laatste is misschien iets om op te pakken: wees creatief en vooral relevant. Ik schreef daar ook al eens over op deze site, in het kader van retargeting. Heb je daar geen boodschap aan, dan hoef je je als adverteerder niet direct zorgen te maken, maar je moet je er wel bewust van zijn dat dit een invloed is die speelt bij het vertonen van advertenties. Op dit moment met name in display advertising op de desktop, maar vanaf iOS9 zou het een grote vlucht kunnen nemen op de mobiel. Let wel op: de bekendheid en toepassing van Adblocking zou dankzij deze stap van Apple wel eens kunnen groeien. Bezin je in ieder geval op je mogelijkheden als adverteerder en houdt je campagnes goed in de gaten. Het hoeft geen drama te worden, we moeten in de praktijk zien hoe dit gaat uitpakken.