Iedere internetgebruiker kent ‘m: de 404-pagina. Vaak is het een afhaakmoment en verlaat je de site. Dat doet jouw potentële klant dus ook. Zonde! Check deze negen creatieve voorbeelden om je bezoeker vast te houden.
Oorzaak 404-pagina’s
De 404-pagina krijg je voorgeschoteld wanneer de pagina die je wilde bezoeken niet (meer) bestaat. Best frustrerend. Soms kom je er terecht door de URL verkeerd in te tikken, maar meestal is de oorzaak een foutieve link doordat content is verwijderd uit – of verplaatst is in – het CMS. Ik kan online helaas nergens een definitief percentage voor het aantal 404-vertoningen ten opzichte van ‘goede’ pagina’s vinden. In verschillende artikelen varieert het percentage tussen de 3 en 8 procent. Slim om dus eens in je analytics data te checken hoe dat bij jouw site zit.
Maak een 404-feestje
Een 404-pagina hoeft niet per se een teleurstelling te zijn. Je kunt je bezoekers namelijk prima vanuit hier naar de plek van bestemming verwijzen. Met de melding ‘Pagina niet gevonden’ kan een bezoeker niet zo veel. Probeer hem dus te helpen. Zeg sorry, bied navigatiemogelijkheden en probeer het een beetje human-friendly te brengen (je weet wel: leuke tekst, mooie afbeelding). Misschien zelfs met een beetje humor?! Onderstaand een aantal voorbeelden ter inspiratie.
MailChimp: creatief design over de hele pagina
Hilton: inspelen op dienstverlening
Airbnb: geanimeerde teleurstelling
BNN: simpel design, copy geheel in stijl met merk
Hello Fresh: simpel, helder en effectief
LEGO: duidelijke link met het merk
Lonely Planet: copy speelt in op reis-/vakantiegevoel
Tomorrowland: party not found!
3FM: simpele afbeelding, fijne copy
Heb jij nog leuke voorbeelden? Deel ze vooral in de reacties!
3 comments
Een 404-pagina is geen probleem maar een kans.
Hier de mijne:
http://www.koekjesmetmarc.nl/404 en http://www.metmarc.nl/.
Creatief!
Ik doe ook een duit in het zakje. Of in het koffertje. http://www.johankoning.nl/404
Comments are closed.