Iedere internetgebruiker kent ‘m: de 404-pagina. Vaak is het een afhaakmoment en verlaat je de site. Dat doet jouw potentële klant dus ook. Zonde! Check deze negen creatieve voorbeelden om je bezoeker vast te houden.

Oorzaak 404-pagina’s

De 404-pagina krijg je voorgeschoteld wanneer de pagina die je wilde bezoeken niet (meer) bestaat. Best frustrerend. Soms kom je er terecht door de URL verkeerd in te tikken, maar meestal is de oorzaak een foutieve link doordat content is verwijderd uit – of verplaatst is in – het CMS. Ik kan online helaas nergens een definitief percentage voor het aantal 404-vertoningen ten opzichte van ‘goede’ pagina’s vinden. In verschillende artikelen varieert het percentage tussen de 3 en 8 procent. Slim om dus eens in je analytics data te checken hoe dat bij jouw site zit.

Maak een 404-feestje

Een 404-pagina hoeft niet per se een teleurstelling te zijn. Je kunt je bezoekers namelijk prima vanuit hier naar de plek van bestemming verwijzen. Met de melding ‘Pagina niet gevonden’ kan een bezoeker niet zo veel. Probeer hem dus te helpen. Zeg sorry, bied navigatiemogelijkheden en probeer het een beetje human-friendly te brengen (je weet wel: leuke tekst, mooie afbeelding). Misschien zelfs met een beetje humor?! Onderstaand een aantal voorbeelden ter inspiratie.

MailChimp: creatief design over de hele pagina
404 mailchimp

 

Hilton: inspelen op dienstverlening

404 hilton

 

Airbnb: geanimeerde teleurstelling

404 airbnb

 

BNN: simpel design, copy geheel in stijl met merk

404 bnn

Hello Fresh: simpel, helder en effectief

404 hello fresh

LEGO: duidelijke link met het merk

404 lego

 

Lonely Planet: copy speelt in op reis-/vakantiegevoel

404 lonely planet

 

Tomorrowland: party not found!

404 tomorrowland

 

3FM: simpele afbeelding, fijne copy

404 3fm

Heb jij nog leuke voorbeelden? Deel ze vooral in de reacties!


Geschreven door en