Facebook maakt het sinds kort ook binnen Europa mogelijk dat je een contactpersoon aanwijst, die na jouw dood je profiel verzorgt. Heb jij al nagedacht over wat er moet gebeuren met je social media accounts, mocht je komen te overlijden? De volgende tien tips over Facebook en andere social media platformen helpen je op weg.

1 – Stel je Facebook herdenkingsstatus in

Op Facebook kun je instellen wat er moet gebeuren als je komt te overlijden. Hierbij heb je de keuze tussen het permanent laten verwijderen van je account, of het krijgen van de herdenkingsstatus. Deze status maakt je account een plek waar je vrienden en familie kunnen samenkomen om herinneringen met elkaar te delen. Op jouw profiel wordt de tekst Ter gedachtenis aan toegevoegd aan je naam.

Als je dit zo hebt ingesteld kunnen alleen je Facebook-vrienden een bericht op jouw tijdlijn plaatsen. Daarbij blijven je eerdere berichten en foto’s op dezelfde manier zichtbaar. Je komt niet meer bij Mensen die je misschien kent te staan en ook je verjaardag wordt niet meer vermeld. Dat scheelt ongemakkelijke momenten voor mensen die toch feliciteren. Je wordt zelfs (eindelijk?) niet meer aan advertenties gekoppeld.

2 – Stel een contactpersoon in op Facebook

Binnen Facebook kan je vanaf je 18e verjaardag, via de rubriek Instellingen > Beveiliging > Contactpersoon voor accounts met herdenkingsstatus, een van je vrienden binnen Facebook aanwijzen als contactpersoon. Je krijgt het advies om deze contactpersoon te laten weten waarom hij of zij is gekozen. Er staat een voorbeeldtekst die als bericht kan worden gestuurd, de tekst kun je zelf aanpassen. Er staat automatisch een link in naar een pagina met informatie over contactpersonen voor accounts met herdenkingsstatus. Je hebt de keuze om dit bericht pas later te verzenden of meteen.

Facebook geeft aan dat het misschien slim is om ook persoonlijk met je contactpersoon te praten. Je kunt afspraken maken over het laatste bericht dat namens jou op je profiel wordt geplaatst, wat er met nieuwe vriendschapsverzoeken van oude vrienden of familie moet gebeuren, en of je een speciale afbeelding wilt als profielfoto of omslagfoto.

3 – Laat je foto’s en video’s van Facebook downloaden

Je kunt aanvinken dat je contactpersoon een bestand mag downloaden met jouw foto’s en video’s, prikbord berichten, profiel- en contactgegevens, evenementen, en de lijst met vrienden. Het bestand bevat niet de berichten, info over advertenties waarop je hebt geklikt, porren, of gegevens over beveiliging en andere instellingen. Noch bevat het foto’s die je automatisch hebt gesynchroniseerd, en niet gepubliceerd op jouw tijdlijn.

Facebook geeft aan dat het wel toegang tot deze gegevens kan geven, op voorwaarde dat er een geldig document van overeenstemming of een testament wordt overlegd, waarin jij deze toestemming nadrukkelijk hebt beschreven. Hiervoor zal je dus zelf actie moeten ondernemen buiten dit social media platform om.

4 – Je Facebook profiel laten verwijderen

In hetzelfde deel van de instellingen kun je aanvinken dat het account na je overlijden permanent moet worden verwijderd. Dit gebeurt pas wanneer je account, door het team van Facebook dat dit soort verzoeken beoordeelt, is voorzien van de herdenkingsstatus. Om dit aan te vragen staat een formulier online, waarin een nabestaande de naam van de overledene evenals de datum van overlijden invult.

In een uitgebreider contactformulier kan een speciaal verzoek voor het account van een overleden persoon worden ingediend. Met als gegevens de eigen naam en dat van het account van de overledene, evenals het bijbehorende webadres (URL), en het mogelijke e-mailadres dat bij het inloggen door de overledene is gebruikt.

Facebook vraagt om aan te geven wat je relatie met de overledene is en wat de datum van overlijden is. Ook moet de nabestaande documentatie uploaden die door Facebook kan worden gecontroleerd. Denk aan een overlijdensakte, een geboortebewijs van de overledene, of een juridisch bewijs van de bevoegdheid als familielid of vriend.

5 – Google time-outperiode

Met een Google-account heb je toegang tot diverse platformen zoals Google+, Gmail en YouTube. Deze organisatie geeft je controle over wat er met je foto’s, e-mail en documenten moet gebeuren, op het moment dat je gedurende een in te stellen periode niet actief bent geweest met je account. Je kan zelf aangeven of je account in dat geval moet worden verwijderd, of dat gegevens worden gedeeld met een familielid of vriend.

Door een time-out periode in te stellen geef je aan vanaf hoeveel dagen na je laatste inlog het account als inactief moet worden gekenmerkt. Je kunt jezelf per sms of e-mail laten waarschuwen wanneer dit moment er aan zit te komen, zodat je kan inloggen waarna de time-out periode weer op nul begint. Vertrouwde contacten die je instelt krijgen bericht dat je jouw account niet meer gebruikt, en eventueel bestanden met ze wilt delen. Ook kun je Google opdracht geven om jouw inactieve account te verwijderen.

6 – Google gegevens opvragen of sluiten

Wanneer je de voorkeuren in het geval van inactiviteit niet hebt ingesteld, of je nabestaanden niet weten wat je hiermee hebt gedaan, kunnen ze een formulier van Google invullen met naast gegevens over jou ook die van de nabestaande of juridisch vertegenwoordiger, die het account wil laten sluiten, of er gegevens uit wil opvragen.

Google vraagt om digitale documenten zoals een kopie van een paspoort of rijbewijs en een overlijdensakte. Nadat je dit hebt verzonden zal Google ook van je willen weten in hoeverre je wel gerechtigd bent om gegevens uit het account op te vragen. Hiervoor zal een Amerikaanse rechter het bevel moeten geven, en kan er door Google om aanvullend bewijsmateriaal worden gevraagd.

Dit vind ik vrij logisch aangezien jij als overledene niet zelf hebt aangegeven dat nabestaanden toegang mogen krijgen tot gegevens. Als je wel wenst dat je nabestaanden deze toegang krijgen, help je ze door dit duidelijk vast te leggen in je testament, dat aan een rechter en Google kan worden getoond.

7 – Twitter-account verwijderen

Je kan op dit moment als gebruiker van Twitter nog niet aangeven wat er na je dood met jouw account moet gebeuren, en wie je daarbij mag vertegenwoordigen. In het Helpcentrum van Twitter vind je Engelstalige informatie over de mogelijkheden voor nabestaanden om het account op te heffen, of om bepaalde beelden te laten verwijderen. In geen geval wordt toegang gegeven tot het account van de overledene.

Via het privacyformulier stuurt de nabestaande gegevens over de overledene en zichzelf op. De Twitter-organisatie stuurt daarna een e-mail met instructies terug. Het doel is de koppeling tussen het account en de overleden persoon te kunnen aantonen. Als de accountnaam afwijkt van een werkelijke naam (bv. @binnenkantpaal of @2525), zal Twitter je als nabestaande zeker om meer gegevens vragen.

8 – LinkedIn-account sluiten

Met een Engelstalig formulier kun je als nabestaande een profiel op LinkedIn laten verwijderen. Naast je eigen naam en e-mailadres geef je de relatie met de overledene aan. Andere gevraagde gegevens zijn het e-mailadres van de overledene, voor zover je die weet, de datum van overlijden, en een link naar een mogelijk online publicatie hierover. Je kunt optioneel extra tekst en bestanden als bewijsmateriaal toevoegen.

Zonder de combinatie van accountnaam en wachtwoord kan een nabestaande geen toegang krijgen tot jouw contacten. En de LinkedIn-organisatie gaat deze gegevens ook niet zomaar aan bijvoorbeeld het bedrijf waar je werkt overhandigen. Als dit belangrijk voor je is kun je overwegen om notarieel vast te leggen dat LinkedIn de gegevens aan jouw werkgever moet overhandigen wanneer de organisatie dit verzoek krijgt.

9 – Pinterest-account deactiveren

Een familielid kan jouw account op Pinterest na je dood deactiveren. Hiervoor staat een Engelstalige beschrijving online, met de gegevens die de nabestaande aan Pinterest kan mailen. Door geen online formulier te gebruiken zorgt de organisatie dat het een e-mailadres van je als afzender ontvangt. Het familielid moet de volledige naam aangeven van zichzelf en van de overledene, en van laatstgenoemde ook het e-mailadres vermelden.

Het webadres of URL van het account moet worden toegevoegd, evenals digitale documentatie zoals een overlijdensakte of nieuwsartikel. Verder word gevraagd om aan te tonen wat de familieband is, bijvoorbeeld via een notariële akte, of het genoemd worden bij naam in een necrologie. Uiteraard geeft ook Pinterest ter bescherming van je privacy niemand anders toegang tot jouw account zelf.

10 – iCloud: No right on survivorship

Wanneer je iCloud van Apple gebruikt om bestanden in the cloud op te slaan, en eventueel te delen, vervalt je account na jouw overlijden. Volgens de algemene voorwaarden van iCloud ben je akkoord dat je account niet overdraagbaar is, en dat alle rechten in relatie tot je Apple ID en alle content binnen je account komen te vervallen bij je overlijden. Apple noemt dit No right on survivorship.

De organisatie geeft aan dat na ontvangst van een overlijdensakte je account wordt beëindigd, en dat alle gegevens daarbij worden verwijderd. Dit impliceert dat zonder een dergelijke akte alle gegevens bewaard zullen blijven. In de voorwaarden staat niet vermeld of, en zo ja hoe, nabestaanden toegang kunnen krijgen tot bijvoorbeeld foto’s van de overledene. Het valt echter te verwachten dat die toegang niet zonder een bevel van een Amerikaanse rechter wordt verstrekt.

Conclusie

Facebook zet een goede standaard neer, door jou de mogelijkheid te geven om een familielid of vriend als contactpersoon met beperkte bevoegdheden aan te wijzen. Waarbij je ook zelf met deze persoon kunt bespreken of het account moet worden verwijderd of niet. Google doet het goed met de time-out periode die je kunt instellen.

De andere social media platformen zijn op dit moment nog niet zover. Hier hangt het af van wat je, buiten de website of app, hebt vastgelegd aan instructies richting de nabestaanden. Die soms alleen via een Amerikaanse rechter bepaalde acties, zoals het verwijderen van het account of beschikbaar stellen van gegevens, kunnen laten uitvoeren.

Het wordt tijd dat alle social media-platformen ons als gebruikers bij leven de mogelijkheid geven om vast te leggen wat er met onze gegevens en accounts moet gebeuren. Dit lijkt me overigens geen zaak voor de politiek om met regels vast te leggen. Ik zie het als een stukje service die inspeelt om een concrete behoefte. En dat komt de kwaliteit van de dienstverlening ten goede.

Ik ben benieuwd hoe jij dit ziet, en op welke manier je hebt gezorgd dat je niet na je dood door mensen wordt gefeliciteerd met je verjaardag. Laat het me eens weten in het reactieformulier onderaan deze pagina.

0 Shares:
2 comments
  1. Ik ben het helemaal eens met je laatste stukje, dat socialmediaplatformen deze dienst eigenlijk allang allemaal zouden moeten aanbieden. Het is eigenlijk gek dat het nog niet zo is. Er zijn nog te weinig mensen dood gegaan misschien?

    Ikzelf schreef eerder al eens over dit onderwerp en het zit nog steeds in mijn hoofd om er meer mee te doen. En ook daadwerkelijk dingen voor te bereiden voor mijn nabestaanden. Op de een of andere manier kom ik er maar niet aan toe.. je wil er eigenlijk niet zo erg over nadenken.

  2. Is alles vooraf (nog) niet geregeld of is men niet bekend met de gebruikersnamen of wachtwoorden van de overledene, dan kan Digitale Nazorg wellicht ondersteuning bieden. Dat geldt ook voor computers, telefoons of tablets waarvan men het wachtwoord of toestelcode niet meer weet en waar nabestaanden toegang toe willen hebben voor het regelen van de administratie of nalatenschap. Of gewoon voor de herinneringen in de vorm van foto’s en films. Wij vertellen u er graag meer over.

Comments are closed.

Dit artikel is 17.874 keer gelezen