Heb je er wel eens over nagedacht wie je bent op social media? Ben jij online dezelfde persoon als offline? Waarom gedraag jij je zoals je je gedraagt op Facebook? Op LinkedIn? Op Twitter?

Ik ben van mening dat het internet werkt volgens de Law of Attraction: datgene waar je aandacht aan besteedt, dat groeit. Toch kom ik nog veel mensen tegen die zeggen geen tijd te hebben voor social media en zich tegelijkertijd afvragen hoe ze in no time aan honderden volgers kunnen komen. Zonder er al te weinig aandacht aan te willen besteden, hebben ze alsnog hoge verwachtingen van hun ROI (met minimale investment) op social media. Voor wie zich aangesproken voelt: dit is geen oordeel maar een constatering.

Waar het mis gaat

Het internet wemelt van de online marketing goeroes, lijstjes met 5, 10 en 20 tips voor het beste moment om je updates te plaatsen, over hoe die updates eruit moeten zien om op te vallen en noem maar op. Ook deze site barst van dat soort tips en daar is ook helemaal niks mis mee. Waar het mis gaat, is wanneer mensen denken met al die tips een pleister te plakken op een wond waar ze nog niet eens naar gekeken hebben.

Het begint bij je gedachten

Waar komen alle updates op social media vandaan? Uit het communicatieplan van de organisatie? Of uit die foto van dat biertje op het terras in de zon? Nee, ze beginnen in je hoofd; ze beginnen bij je gedachten. Zelfs dat communicatieplan is ooit door iemand bedacht en moet via de vingers van die persoon, of een ander, tot een aantrekkelijke tweet leiden.

Niet durven

Ik geef workshops om mensen op weg te helpen met de vraag “Wat moet ik toch met die social media?”. Sinds begin dit jaar ben ik echter ook gecertificeerd (life) coach, dus mijn focus bij social media is minder technisch en meer persoonlijk. Op die manier ben ik erachter gekomen dat zelfs het meest strakke communicatieplan kan vastlopen op de persoon die uiteindelijk achter de computer zit. Ik ben ZZP’ers tegengekomen die mij een waslijst aan regels voorlezen waar hun social media updates allemaal aan moeten voldoen. Als ik vervolgens vraag waarom er dan nog niks op hun social media accounts staat, komt het antwoord altijd op hetzelfde neer: ze durven niet. Of ze hebben ‘geen tijd’. Als je namelijk nergens bang voor bent, plaats je die klapper van een Facebook post bij wijze van spreken op de wc.

Wat nu als het fout gaat?

Waarom lijkt het gebruik van social media voor veel mensen zo ingewikkeld? Waarom durven sommigen niet eens een account aan te maken? Omdat social media vooral sociaal zijn en omdat mensen regels nodig (denken te) hebben in iedere sociale omgang. Maar zelfs die regels kunnen niet verhinderen dat er af en toe iets fout gaat. En ja, als het fout gaat dan staat het zwart op wit op het internet. Kijk maar eens naar de voorbeelden in dit artikel op 42bis van Samira Salman.

Waarom..?

Heb ik de juiste snaar bij je geraakt? Ga dan vooral aan de slag met de volgende drie vraagstukken:

  • Wat is jouw “Why”?
    Zoals Simon Sinek zegt: “Why do you get out of bed in the morning? And why should anyone care?” Voor degenen die bekend zijn met Sinek zijn werk, is dit gesneden koek. En toch: heb je die vraag wel eens op je eigen leven toegepast, in plaats van op je bedrijf? Mijn punt is dat mensen zowel in werk als privé afkomen op jouw “Why”. Wanneer je weet waarom je doet wat je doet ben je gewoon mega-aantrekkelijk. Dat geldt voor werk, privé, offline én online! Kijk nog maar eens naar hoe Sinek dat uitlegt:
  • Waarom wil jij iets met social media?
    Het antwoord “Omdat iedereen iets met social media doet” is geen reden. Immers, als “iedereen” in de sloot springt, spring jij er dan meteen achteraan? Wat heb jij aan social media? Hoe dragen die online updates bij aan jouw bedrijf, aan jouw leven? Wat is jouw bijdrage voor de mensen die jouw updates te zien krijgen?
  • Wat zijn jouw gedachten wanneer je bezig bent met een social media update?
    Als je vindt dat je te weinig volgers hebt, moet je je online gedrag veranderen. Als je je online gedrag wil veranderen, moet je eerst weten welke gedachten je daarover hebt. Ben je eindeloos die ene regel tekst aan het perfectioneren? Kun je je alleen maar druk maken om de eventuele (negatieve) reacties die zullen volgen? Of type je iets in zonder hoofdletters, komma’s of punten en druk je daarna snel op enter? Sta daar eens bij stil en praktiseer een beetje mindfulness op je online “zijn”.

De wond en de pleister

De bovenstaande drie punten vormen de wond. Pas als je die bekeken hebt, heeft het zin om er een pleister op te doen. Dan kun je gerichter zoeken naar de tips die op jóuw social media gedrag van toepassing zijn.

Heb jij ook tips voor mensen die nog niet op social media durven?

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 14.934 keer gelezen