Je kan een prijs winnen voor het beste Nederlandse album of uitgeroepen worden tot de beste cidermaker en je kan een prijs krijgen voor de beste potroos. Maar een prijs voor het beste Nederlandse social media/marketing blog?
Ik was namelijk op zoek naar een Nederlandse tegenhanger voor de Social Media Blog Contest die Social Media Examiner dit jaar al voor de zesde keer heeft gehouden. Maar nee, die heb ik niet kunnen vinden.
Over de wedstrijd
SocialMedia Examiner is een Amerikaans blog over soial media onderwerpen. Het logo is een vrolijke ontdekkingsreiziger met een loep. Lezers kunnen elk jaar een blog nomineren met een argumentatie. Een blog wordt pas bekeken als er tenminste twee nominaties zijn. Een vakjury oordeelt aan de hand van de volgende criteria welk blog het beste is:
- Kwaliteit van de content;
- Frequentie van posten;
- Betrokkenheid van de lezers;
- Ranking van het blog.
In totaal zijn 600 blogs genomineerd. Uit deze nominatie is een top-10 gerold van social media blogs die je MOET lezen. Nou ja, volgens Social Media Examiner dan. De prijs bestaat uit een vermelding in de lijst van winnaars op de site van Social Media Examiner en het recht om een badge op je site te zetten die zegt dat je winnaar bent. Je wordt er dus niet rijk van, maar je staat wel meteen in de spotlights. Onder dit artikel vind je de hele lijst van winnaars. Ik wil er een paar uitlichten die ik zelf wel interessant vind.
RazorSocial
RazorSocial een van de blogs die ik zelf ook regelmatig lees. Naast interessante blogs over social media is vooral de Tools Directory interessant. Een overzicht van online tools met links en een korte beschrijving. Met handige zoekfunctionaliteit. Je zoekt op categorie of keywords. Zoek je bijvoorbeeld in de categorie Visual and infographics dan krijg je een overzicht van beschikbare tools met een beschrijving. In de beschrijving staat wat de tool doet en of hij gratis is of niet.
Grow
Ik kende Grow heel eerlijk gezegd niet. Nu na een eerste oriënterende snuffelronde moet ik toegeven dat het er veelbelovend uitziet. De jury over Grow: “His superb content consists of thoughtfull experiences, which are devoid of ego and designed to help other businesses find success.” Ok, dat zijn misschien wat grote woorden, maar ik houd Grow maar eens in de gaten. Grow is een blog van Mark Schaefer, marketeer en social media strateeg. Naast een blog biedt de site ook interessante podcasts over social media en marketing.
SocialBro over Twitter
SocialBro is een Twitter marketing bureau dat ook een blog heeft. Wellicht zijn ze als Twitterbureau wel groot, maar ik kom eigenlijk niet zo veel op het blog. Misschien wel door de iets te fletse kleur. Dat geeft het geheel niet echt sjeu. Het oog wil ook wat, blijkt maar weer. Inhoudelijk weten ze een boel te vertellen over Twitter. Dat is dan wel weer handig. Maar krijg toch een beetje te veel een verkoopgevoel.
Jon Loomer over Facebook
Jon Loomer schrijft al jaren een blog voor Facebook marketeers. Alles wat je moet weten als je wilt adverteren op Facebook vind je hier terug. Op zijn Amerikaans prijkt zijn eigen foto prominent op de voorpagina, maar vooral om “New Facebook Ads Manager – A complete guide: everything you need to know” te promoten. Voordeel van het volgen van goedlopende blogs is dat de bloggers vaak gratis of goedkope ebooks uitgeven over de onderwerpen die jou interesseren. Alle nuttige content meteen overzichtelijk bij elkaar zeg maar. En hoe kun je beter je eigen boek promoten? Juist, laat mensen zich bij je inschrijven en geef er gratis wat voor terug.
Jeff Bullas valt uit de top tien
Jeff Bullas stond jaren in de top tien van de blogwedstrijd, maar dit jaar is hij uit de top gevallen. Vreemd want met een blog met meer dan 4 miljoen volgers (zegt hij) zou je verwachten dat je hoger scoort dan een paar onbekende namen in de lijst. Ik vind het altijd een goede bron voor nieuwe inzichten. Leuk om te volgen. Het blijft wel mooi in de Amerikaanse traditie van “zie mij eens succes hebben”, maar misschien moeten we dat in Nederland ook eens wat meer gaan doen.
Nederland
Het leuke van een wedstrijd voor het beste social media of social markerting blog zou in mijn ogen zijn dat je naast de standaard blogs ook geattendeerd wordt op blogs die je misschien zelf nog niet hebt ontdekt. Daarom zou ik graag ook een prijs willen zien voor het beste Nederlandse of Nederlandstalige blog over social media of contentmarketing. Misschien moeten we toch eens gaan onderzoeken of we dat in het leven kunnen roepen.
Dat bloggen als een professie wordt gezien blijkt wel uit het bestaan van een eigen Blogbal, waar dit jaar Ton van Eck als eerst Blogger des vaderlands is uitgeroepen. Voorgegaan door de inmiddels ter ziele zijnde Dutch Bloggies. De Dutch Bloggies waren jaarlijkse prijzen voor de beste weblogs van Nederlandstalige bodem. Tussen 2004 en 2009 zijn de prijzen uitgereikt, maar in 2010 is besloten om te stoppen. Met het nieuwe blogbal wordt dat gat in ieder geval (een beetje gevuld).
Ook op andere gebieden vind je wel overzichten van de beste Nederlandse blogs, zoals de 25 Beste reisblogs of De leukste Nederlandse Fashionblogs of de Beste Nederlandse reisblogs. Dit zijn echter lijstjes van personen of websites zelf, zonder dat daar een nominatie of een vakjury aan te pas is gekomen. Dat vind ik dus niet echt een ‘prijs’, meer een eervolle vermelding.
Zo lang we dus nog geen ‘eigen’ prijs hebben hoor ik graag van jou welke blogs jij bijhoudt om op de hoogte te blijven van het vakgebied. Welke blogs zou jij willen nomineren voor een echte Nederlandse blogprijs?
Uitslag Social Media Examiner Blog Contest 2015
Winnaars 2015 Buffer Social Grow Jon Loomer Convince & Convert Rebekah Radice Socially Sorted RazorSocial Jenn’s Trends Simply Measured SocialBro
1 comment
Volledig mee eens, hoog tijd dat de blog een soort onderscheiding krijgt. Iedereen heeft het er over dat bloggen en content belangrijk is (icm met social media).
Comments are closed.