Het hele idee van telefoon, televisie en internet zoals het wordt aangeboden is achterhaald. Een snelle internetverbinding is het enige wat nodig is. Via internet kun je toch veel beter ‘bellen’ of ‘televisie’ kijken.

Het kunstmatig in stand houden van deze virtuele opsplitsing in bijvoorbeeld ‘bellen’ of ‘televisie kijken’ getuigt niet van een slimme toekomstvisie gericht op klanten, maar op het tamelijk onsympathiek binnenharken van zoveel mogelijk abonnementsgelden. Maar misschien weet men niet beter. Dat zou ook heel goed kunnen.

Oude media

Oude media verdwijnen nu echt. Ik heb ook net alle boeken en cd’s de deur uit gedaan. Het is nu allemaal lekker digitaal. Het is niet zo dat er nu minder naar muziek wordt geluisterd, naar tv of films wordt gekeken of minder wordt gelezen. Het tegendeel is eerder waar, want deze media zijn tegenwoordig veel gemakkelijker te krijgen. Nieuwe media hebben de dominante manier van geld verdienen door bedrijven veranderd. Bedrijven die nu trouwens relatief weinig tot niks toevoegen. Zoals uitgeverijen hebben aangemodderd bij de digitalisering van boeken en muziek, zo zijn ook de kabelboeren druk bezig in paniek te blijven navelstaren om behaalde resultaten uit het verleden ook nu nog te kunnen innen.

“Deze elektriciteit mag u niet gebruiken voor uw koelkast”

Het hardnekkig vasthouden aan oude diensten diende zich al aan met het rare fenomeen V.O.I.P. Dat is heel simpel gezegd gewoon bellen maar dan via internet. De redenatie is dat deze kabelaars vroeger geld verdienden met het faciliteren van verbindingen voor specifiek de telefoon. Omdat men daar vroeger geld mee kon verdienen, vindt men dat nu, in deze tijd van internet, dat ook maar moet kunnen. En dat betekent weer dat deze kabelboeren zich serieus denken te mogen bemoeien met welke apps de gebruiker installeert en het type data dat deze apps gebruikt en heen en weer stuurt. Als de datastroom wordt veroorzaakt door de bel-app kost je dat meer. Dat is in principe net zo krankzinnig als een elektriciteitsmaatschappij die bepaalt dat de elektriciteit duurder is voor bijvoorbeeld de koelkast of de föhn… 

Ik mag geen tv kijken op mijn tv van de kabelboer

Volgens mijn provider Ziggo heb ik, om televisie te kijken op mijn tv, in elk geval een dikke coaxkabel nodig om tv te kijken. Wil je meer, dan moet dat via malle overbodige digitale kastjes… Gebruikers mogen van deze kabelboer in elk geval geen chromecast of een HDMI-touwtje vanaf mobiel of laptop naar de eigen HDTV knopen om gewoon tv te kijken. De chromecast-functionaliteit heeft Ziggo uit zijn tv-appjes gesloopt en zelfs het gebruik van het HDMI-snoertje wordt wat sneu tegengehouden. Dat is met een eenvoudige hack wel te omzeilen maar dat is het punt natuurlijk niet. Wat geeft deze kabelaar het recht te bepalen op welke monitor ik wat kijk of luister?

Toekomstvisie

Kabelboeren zouden zich als volwassen netwerkaanbieders moeten richten op die fijne toekomstvisie van een zo snel mogelijke verbinding. De service zou in apps voor communicatie en entertainment kunnen liggen. Niet in wat sneu geld vragen voor het versturen van bepaalde files of het dwingen om dikke ouderwetse kabels door je huis te leggen.

Een eerlijke oplossing zou zijn dat deze bedrijven kappen met die V.O.I.P.-gekkigheid en iedereen gewoon met elkaar laten bellen. Op welke manier dan ook. Voor de tv kan er gewoon wel ondersteuning voor Chromecast of andere alternatieven komen. Dat gaat hoe dan ook allemaal gebeuren. Het kan immers allemaal al lang, dus je kunt er dan maar beter vroeg bij zijn. Nog net voordat het besef ook doordringt bij het grote publiek. Een andere oplossing is een startup van een eerlijke netwerkaanbieder. Wie begint hiermee?

0 Shares:
Dit artikel is 10.291 keer gelezen