Heb jij dat ook wel eens? Dat je jezelf verrast? Ik verbaasde mezelf omdat er een nieuwe wereld voor me open ging. Op mijn eigen YouTubekanaal nog wel!
Youtube Creator Studio
Zelf publiceer ik regelmatig korte instructievideo’s van 1 minuut op YouTube. Zoals over de instellingen voor je Facebook bedrijfspagina. Ik had tot voor kort alleen nog niet de YouTube Creator Studio ontdekt. In het kort bespreek ik de belangrijkste aspecten van deze Creator Studio.
Dashboard
Het startpunt is je dashboard. Dit dashboard laat verschillende widgets zien. Er zijn er in totaal vijf die je kunt verslepen en waarbij je de titel, aantal items en filters kunt instellen door in de widget rechtsbovenin te klikken. Zo zie je onder andere jouw gepubliceerde video’s, de nieuwste YouTube functies & tips en je statistieken.
Videobeheer
Onder ‘videobeheer’ kun je afspeellijsten aanmaken en je video’s beheren (klik op ‘Bewerken’). Deze laatste optie bied je de mogelijkheid om per video nog specifieke tweaks te maken. Vergeet niet om tags toe te voegen om gevonden te worden. Je kunt eveneens verbeteringen doorvoeren in filters, special effects en audio.
Daarnaast kun je infokaarten inzetten. Klik op het pijltje rechts naast een video en kies dan ‘Kaarten’. De infokaart komt in beeld als jouw video speelt en promoot daarmee onder andere jouw website. De (korte) teksten van de kaart zijn zelf in te stellen. Deze instructievideo laat zien hoe je dat kunt doen.
Livestreaming
Als jouw kanaal is geverifieerd en een goede reputatie heeft, kun je met YouTube livestreamen. Daarnaast kun je (live) evenementen plannen. Bij deze evenementen zijn er nog vele instellingen mogelijk, zoals een chatfunctie.
Community
Dit is het sociale gedeelte van je YouTubekanaal. De community optie geeft inzicht in de reacties die jouw video’s hebben ontvangen, het aantal abonnees van je kanaal en je persoonlijke berichten.
Kanaal
Eén van de belangrijkste aspecten bij deze instelling is het koppelen van je website aan je YouTube kanaal. Door de koppeling kun je infokaarten toevoegen aan je video’s. De overige instellingen bij ‘Kanaal’ geven weer wat de status is van jouw kanaal en welke functies aan/uit staan. Je kunt standaardinstellingen voor meerdere video’s opslaan, adverteren (in combinatie met Google Adwords) en branding toepassen in je video. Bij branding is het mogelijk om in elke video jouw logo te tonen.
Analytics
Bij het Analytics gedeelte kun je veel statistieken terugvinden. Het algemeen overzicht geeft een goed beeld wat er allemaal gebeurd op jouw kanaal. Ik bespreek twee onderwerpen uit deze instelling, namelijk de verkeersbronnen en de beta-versie van de ‘Kaarten’.
De verkeersbronnen geven aan vanuit welke bron een bezoeker bij jouw YouTube kanaal is gekomen, hoeveel weergaven er zijn geweest, een schatting van het aantal minuten dat er is gekeken en de gemiddelde duur van de weergave. Je kunt analyses loslaten op deze parameters. Bovendien krijg je inzicht welke video interessant is voor jouw publiek. Maak er daar meer van!
De details voor je ‘Kaarten’ geeft weer hoe vaak er is geklikt op je kaart in de video. Je kunt hierbij typen kaarten en periodes met elkaar vergelijken. Zo kom je erachter welke kaart voor jou werkt en hoe je de tekst van de kaart kunt optimaliseren.
Maken
Het laatste aspect is ‘Maken’. Hier kun je muziek downloaden die je wilt gebruiken bij je videoproject. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om je video verder te bewerken. Je kunt tekst toevoegen, de video stabiliseren en helderheid en contrast bepalen. Gooi een filter over je video heen (dezelfde die je gebruikt op Instagram natuurlijk) en zet het vinkje aan, zodat je de originele en bewerkte video met elkaar kunt vergelijken. Erg handig zo’n intern ingebouwde bewerker!
Natuurlijk kun je nog dieper ingaan op de diverse details van de YouTube Creator Studio. Voor meer informatie check de YouTube Creator Studio blogspot!