Welke startups zijn bezig met fantastische en innovatieve producten en diensten? Wat is de volgende partij die alles wat we denken te weten over de wereld op z’n kop zet?
In de startup-estafette laten we founders aan het woord over hun liefdesbaby en vragen we hen wie nog meer een plek in de spotlight verdient.
Dit keer: Derk Roodhuyzen de Vries van Fixico
Wie zijn jullie en wat doen jullie?
Wij zijn Derk Roodhuyzen de Vries en Mark van Laar, oprichters van Fixico.
Fixico is een onafhankelijk mobiel en online platform dat het proces van autoschade en de reparatie daarvan zo transparant en makkelijk mogelijk maakt.
Fixico verbindt autobezitters en herstellers op een simpele manier. Met behulp van Fixico kan de autobezitter vanaf zijn smartphone, tablet of computer eenvoudig opdrachten plaatsen voor krassen, deuken of andere autoschades.
De bij Fixico aangesloten herstelbedrijven kunnen vervolgens bieden op deze opdrachten. De gebruiker vergelijkt de biedingen en kan zijn keuze maken op basis van prijs, duur, locatie, beoordelingen en extra services. Daarnaast biedt Fixico een prijsgarantie; ontvangen biedingen staan vast, dus de autobezitter heeft nooit verrassingen achteraf.
Door op een innovatieve manier om te gaan met de werkplaatsbezetting van meer dan 400 herstelbedrijven in Nederland weet Fixico autobezitters en fleetowners significant te doen besparen op de herstelkosten.
Welk probleem los je op?
De Fixico-App versimpelt het proces rondom autoschade. Het volledige proces was voorheen totaal niet transparant.
Je hebt dus een deuk, kras of ander cosmetisch probleem met je auto. Maar waar ga je heen voor de kwaliteit en service die jij zoekt en het allerbelangrijkste: wat gaat dat nou kosten?
Google geeft hiervoor slechts een willekeurig overzicht van bedrijven en zelf rond gaan rijden voor de beste deal is erg tijdrovend. Bovendien wil je natuurlijk geen appels met peren vergelijken. Fixico biedt hiervoor de makkelijkste oplossing. Aan de hand van een aantal foto’s heb je binnen 24 uur direct inzicht in prijs-, service- en kwaliteitsniveau van herstelbedrijven bij jou in de buurt.
Wie heeft er baat bij je product?
Fixico is geschikt voor alle autobezitters en fleetowners met cosmetische autoschade. WA-verzekerden bij wie eigen schade niet gedekt wordt door de verzekering, maar ook voor allrisk-verzekerden die hun no-claimkorting niet kwijt willen raken.
Autobezitters met een allriskverzekering die autoschade onder de 600 euro claimen, kunnen namelijk vaak een fikse daling van hun no-claimkorting tegemoet zien. In veel gevallen is het eenmalige schadebedrag een stuk lager dan de extra premie die zij na een schade moeten gaan betalen.
Dat het loont om te vergelijken blijkt uit een recent onderzoek van de consumentenbonden, waar uit naar voren kwam dat Fixico haar gebruikers gemiddeld 30% bespaart op de kosten van herstel.
Wat houd je ’s nachts wakker?
Wij leggen de lat enorm hoog voor onszelf. Wij willen Fixico binnen enkele jaren dé Europese speler maken. We zijn daarvoor goed op weg en groeien elke maand met gemiddeld 25%. Dit willen we graag zo houden en daar werken we hard voor. Dit brengt een goede dosis druk en groeipijntjes met zich mee. Er moet snel geschakeld worden en op alle facetten van het bedrijf progressie gemaakt worden. Zo zijn we hard bezig om het team uit te breiden en alle processen nog beter aan het inrichten. Dit gaat vaak niet zonder horten of stoten en kan soms nog wel eens voor een onrustig nachtje zorgen.
Over welk deel van het startup-bestaan ben je het meest enthousiast?
Het feit dat we in staat zijn significant waarde toe te voegen voor zowel gebruikers als herstelbedrijven. We spreken wekelijks honderden klanten die ons vertellen hoe geweldig zij onze service vinden. Aan de andere kant weten we herstelbedrijven te voorzien van significante extra omzet. Inmiddels hebben we meerdere herstelbedrijven een taart gebracht, omdat ze 100 auto’s via Fixico hebben hersteld. Je realiseren dat je een win/win voor beide partijen heb weten te creëren en dat mensen dat echt waarderen, geeft een waanzinnige kick.
Wat is op dit moment de grootste uitdaging?
Zoals ik al zei: onze groei aanhouden en de organisatie uitbreiden. Hier ligt samen met het schaalbaar maken van het product de volledige focus.
Waar verwacht je over 5 jaar te zijn?
Over 5 jaar is Fixico het startpunt voor elk probleem met je auto in Europa.
Welke grote fout heb je nu al gemaakt en wat heb je ervan geleerd?
On the way hebben we ongetwijfeld veel fouten gemaakt of zijn er dingen geweest die we beter anders hadden kunnen doen. Wij doen veel testen om te leren wat voor ons werkt en wat niet, veel werkt niet, maar zijn dat fouten? Naar mijn idee hoort dat bij het proces. Terugkijkend vind ik het daarom lastig om echt een grote fout aan te wijzen. Wat ik wel geleerd heb is dat je vooral focus en geloof moet houden. Er komt bij een start-up zoveel op je af en je kan zoveel kanten op. Hou focus en snelheid, dan ga je vanzelf stappen maken.
Wie is je belangrijkste concurrent?
Er is niet echt een directe concurrent. Wij kijken ook niet naar andere partijen, maar voornamelijk naar de doelstellingen die wij zelf neerzetten. Uiteraard zijn er andere concepten die opereren in deze industrie, maar wij hebben een duidelijke visie over hoe wij deze markt willen openbreken en kijken bewust niet naar anderen.
Wat is tot nu toe je grootste succesmoment?
We hebben in de afgelopen twee jaar zoveel gave momenten meegemaakt. Vorig jaar januari zaten Mark en ik nog met zijn tweeën in een klein kamertje en hadden we net een regionale pilot afgerond, nu hebben we op maandag teammeeting met 10 man, een geweldig arsenaal aan top-investeerders, 400 aangesloten schadeherstelbedrijven, €3 miljoen aan schades verwerkt en groeien we met dik 25% per maand. Het grootste succes is dat niet alleen wij, maar het hele team achter Fixico gelooft dat wij Fixico naar een internationale speler kunnen laten groeien.
Welke tip wil je andere startups meegeven?
Leg de lat hoog en wees niet snel tevreden! Kan niet bestaat niet.