Ben je op zoek naar een baan? Dan maakt het voor Google uit van welk geslacht je bent: mannen krijgen zes keer vaker reclame te zien voor zware en goed betaalde functies, dan vrouwen. Dat blijkt uit onderzoek van de Carnegie Mellon universiteit en het International Computer Science Institute. Zij onderzochten dit door het inzetten van software die 17.370 nepprofielen aanmaakte. Deze profielen hadden als enige verschil het geslacht en waren verder blanco. De profielen bezochten alleen sites met daarop open vacatures. In totaal “zagen” de nepprofielen zo’n 600.000 advertenties in hun omzwervingen en bleek na analyse dat mannen veel vaker de beste banen te zien kregen dan vrouwen. Mannen krijgen meer Zo toonde Google advertenties voor $200K+ executive functies 1852 keer aan mannen en slechts 318 keer aan de vrouwen. De onderzoekers wijzen erop dat dit een potentieel maatschappelijk probleem is: als vrouwen al vóór de poort op geslacht feitelijk worden afgewezen is er sprake van discriminatie. Onderzoeker Anupam Datta zegt hierover: “Ik denk dat deze bevindingen aantonen dat er delen zijn van het advertentie-ecosysteem waar discriminatie begint op te komen en er is sprake van een gebrek aan transparantie. Maatschappelijk gezien is dit een probleem. Advertentiesystemen zoals die van Google hebben grote invloed op de informatie die mensen voorgeschoteld krijgen en potentieel op beslissingen die ze nemen. Begrijpen hoe die systemen onze data gebruiken is van groot belang.” Google neemt geen verantwoordelijkheid Google zelf wilde na publicatie niet op het onderzoek reageren, maar voegde in juni een disclaimer toe aan hun advertentie-instellingenpagina, waarin ze benadrukken dat adverteerders in veel gevallen hun eigen en niet Google’s data gebruiken. Ben je dus op zoek naar een echte power job, dan is het aan te raden het web op te gaan als man en niet als vrouw. Bron: TechnologyReview Gerelateerd Geschreven door Bissie