Online is de norm als het om marketing gaat. Tools als websites, social media, zoekmachines en SEO zorgen ervoor dat promotie voor bedrijven steeds gemakkelijker is en dit zal in de toekomst alleen maar groeien.

Vaak vergeten bedrijven echter dat offline marketing ook nog steeds telt. Daar is het al die jaren terug mee begonnen. Een combinatie van on- en offline marketing zorgt voor optimaal rendement, versterkt je boodschap of marketingcampagne en zorgt voor herkenning bij potentiële klanten.

Maar hoe doe je dit precies? Hieronder 5 tips!

Zet drukwerk in

Drukwerk is nog steeds een zeer effectief marketingmiddel. Als je een nieuwe website hebt gelanceerd, mogen visitekaartjes en flyers daarbij niet ontbreken. Klanten die naar aanleiding van een visitekaartje een bezoek brengen aan je website, herkennen zo de huisstijl direct.

Binnen de drukwerksector is de laatste jaren veel veranderd. Zo zijn er steeds meer bedrijven die hun diensten volledig online aanbieden. Van flyers en posters tot bedrukt briefpapier en zelfs T-shirts en mokken: online drukkerijen zoals bijvoorbeeld Flyeralarm bieden een groot online assortiment dat met een simpele muisklik besteld kan worden.

Een pop-up store of kleine winkel voor je webshop

Ben je de trotse eigenaar van een webshop? Dan kun je klanten eenvoudig overhalen om bij te bestellen door gebruik te maken van een pop-up store of fysieke winkel. Zo bied je potentiële klanten de kans om producten eerst te zien en het zelf af te halen, zonder dat je hier een echte winkel hoeft te openen. Ook investeer je natuurlijk in de vertrouwensband met je klanten.

Pop-up stores worden steeds populairder en vaak zie je ze in steden in de iets minder drukke winkelstraten ‘up-poppen’. Bijvoorbeeld in winkelpanden die al langer leeg staan doordat er tegenwoordig veel meer online geshopt wordt. Een pop-up store is dus eigenlijk gewoon een tijdelijke winkel die als effectieve offline- marketing tool gebruikt kan worden.

Geef klanten een reden om je winkel te bezoeken

Heb je een winkel of een fysieke locatie waar je jouw producten of service aanbiedt? Maak het dan aantrekkelijk voor je klanten om jouw winkel te bezoeken. Je kunt bijvoorbeeld social media inzetten om de aanwas naar je fysieke winkel versterken. Maar ook een exclusief evenement organiseren, waarbij klanten alleen op uitnodiging aanwezig kunnen zijn. Of wat denk je van producten die enkel offline en in de winkel verkrijgbaar zijn.

Zet je blog in om offline events te promoten

Sta je binnenkort op een braderie, rommelmarkt of een ander event? Dan kun je hier in je blog over schrijven en mensen uitnodigen om bij je langs te komen. Dit is ook goed voor het imago van je bedrijf. Mensen geef je daarmee de kans om het gezicht achter een webshop te zien.

Laat klanten zich inschrijven voor je nieuwsbrief

Wil je structureel een groter publiek bereiken? Dan laat je klanten zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Verwijs de bezoekers van je site of leg in je fysieke winkel een tablet of folder waarmee mensen zich eenvoudig en snel kunnen inschrijven op je nieuwsbrief. Vergeet ook niet om het afrekenmoment zowel off- als online te gebruiken om je klanten te tippen over de nieuwsbrief.

Succesvol aan de slag!

Online en offline marketing kunnen gezien worden als 1+1=3, gecombineerd zijn ze veel meer waard en kunnen ze veel effectiever gebruikt worden. Wil jij je marketing campagne zowel offline als online succesvol uitvoeren? Ga dan aan de slag met bovenstaande tips en geef je campagne succesvol vorm.

0 Shares:
Dit artikel is 12.564 keer gelezen