Contentmarketing en storytelling zijn inmiddels breed omarmde begrippen. Verhalen vertellen; vrijwel iedere marketeer wil het. Maar moet de marketeer dat eigenlijk wel zelf doen? Of kan hij beter inzetten op storymaking?

Storytelling is een vak. Dankzij prutsers begint de term zijn waarde te verliezen. Van sales en marketing doordrenkte verhalen vertellen kan iedereen. Leuk hoor, dat een online marketeer vertelt hoe fantastisch zijn merk is. Het blijft vaak een beetje “Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend”. Echte verhalen vertellen is een stuk lastiger. Daarom willen merken graag dat (potentiële) klanten het merkverhaal vertellen, of in ieder geval over het merk praten. Uit onderzoek van Nielsen blijkt ook dat dit de meest geloofwaardige vorm van ‘adverteren’ is. Als vrienden en familie iets aanraden, dan vertrouwen mensen dit veel eerder. Best logisch toch? Op naar user-generated content dus.

Authenticiteit van content

Iedereen wil user-generated content. Merken én consumenten. Merken moeten consumenten wel zover krijgen die content te maken. Dat gebeurt eigenlijk al jaren; denk aan reviews en ratings, tweets en andere (social) uitingen. Slimme en minder slimme marketingcampagnes stimuleren consumenten zelf content te maken. Vaak komen er prijsvragen bij kijken of een kleine give-away. De authenticiteit is ver te zoeken. Dit soort content is voor het netwerk van degene die deelt alles behalve waardevol en daarmee ook niet waardevol voor de marketeer. Daarom moeten zij inzetten op storymaking.

Verhalen van anderen

Bij storymaking gaan marketeers actief op zoek naar verhalen van hun publiek. Ze vragen verhalen uit, cureren deze en verspreiden ze weer verder. Authenticiteit van de verhalen is hierbij essentieel. Geen voorgeschreven teksten of uitgekauwde marketingtermen, maar echte ervaringen van echte mensen. Het grote verschil tussen storytelling en storymaking is dus degene die de content maakt. Bij storytelling is dat de online marketeer van een merk, bij storymaking is het een (potentiële) klant van een merk. Bij storytelling zijn alle verhalen geregisseerd, bij storymaking juist niet.

Storymaking en bloggers

Storymaking kun je in samenwerking met ‘gewone’ consumenten doen, maar ook met professionele bloggers. Het is dan wel belangrijk een relevante blogger in te zetten. Een beetje research doet wonderen! In meerdere branches zie je dat persreizen tegenwoordig beschikbaar zijn voor bloggers of dat organisaties specifieke blogtrips organiseren. Op een event voor reisbloggers en merken uit de reiswereld presenteerde Cherry Picker, trend- en PR/marketing/social media bureau in de reisbranche (wat een mond vol!), hun visie op storymaking. Volgens Cherry Picker gaat het bij storymaking vooral om natuurlijke content, participatie, beïnvloeders en het los laten van de controle.

cherry picker over storymaking
Storymaking volgens Cherry Picker

Alle marketeers ontslaan!

Is storymaking dan het nieuwe storytelling en kunnen we alle marketeers ontslaan? Nee hoor. Zonder marketeer geen storymaking. Marketeers moeten storymaking omarmen in hun strategie. Daarnaast moeten zij creatief zijn in het activeren van storymakers. Hoe overtuig je mensen een verhaal te maken? Hoe zorg je dat ze bepaalde hashtags bij hun verhalen gaan gebruiken? En waarom zouden consumenten in hemelsnaam een verhaal voor je vertellen? Oftewel, om alle Wc-eend praktijken voorgoed uit te roeien is er nog genoeg werk aan de winkel!

0 Shares:
Dit artikel is 7.935 keer gelezen