Welke startups zijn bezig met fantastische en innovatieve producten en diensten? Wat is de volgende partij die alles wat we denken te weten over de wereld op z’n kop zet?
In de startup-estafette laten we founders aan het woord over hun liefdesbaby en vragen we hen wie nog meer een plek in de spotlight verdient.
Dit keer: Stephan Stegeman van lunch bezorgservice Dabbawalla
Wie zijn jullie en wat doen jullie?
Toen ik vorig jaar gezonder wilde gaan lunchen kwam ik erachter dat dit met een drukke baan gemakkelijker is gezegd dan gedaan. Bij ons op kantoor werd niets centraal geregeld. Zelf een lekkere lunch maken kost ontzettend veel tijd. Tijd die ik niet had. Uit lunchen gaan is leuk, maar los van het feit dat ook dit extreem veel tijd kost, variëren restaurants en lunchrooms hun menu vrijwel nooit. Geen variatie dus. Iets dat ook geldt voor de kant-en-klare maaltijden van Albert Heijn. Als je hier elke dag mee wilt lunchen, zeker als vegetariër, is de keus best wel beperkt.
Toen ik besloot mijn gezonde lunches te bestellen kwam ik van een koude kermis thuis. Dit kon gewoonweg niet. Sure, pizza, chinees en döner waren te bestellen. En yes, er was ook één bedrijf dat gezonde lunches bezorgde. Maar ook daar weer: altijd hetzelfde menu waardoor je gedwongen wordt meerdere keren per week hetzelfde te eten.
Uit de behoefte om elke dag lekker, gevarieerd en gezond te lunchen is Dabbawalla ontstaan. Samen met Alex Jansen en Bastiaan Oelrich lanceerde ik op 16 februari 2015 Dabbawalla.
Welk probleem los je op?
Dabbawalla is de enige lunch bezorgservice in Nederland waar je elke dag een lekkere, gevarieerde en gezonde lunch bezorgd kunt krijgen voor maar € 7,50 inclusief bezorging op de fiets.
Wie heeft er baat bij je product?
Iemand die werkzaam is in Amsterdam en graag lekker en gezond wil eten zonder dat dit tijd kost. Dit kan voor één dagje in de week zijn als extraatje, maar ook als dagelijkse lunch.
Wat houdt je ’s nachts wakker?
Het meeste lig ik wakker van de huidige manier waarop het grootste deel van de voedselindustrie omgaat met de natuur, de dieren en de mens. Veel keuzes die de industrie maakt zijn echt heel slecht voor natuur, dier en mens. Voedingsgerelateerde ziektes zoals Diabetes type 2 zijn daar onder andere een gevolg van. En dat vind ik doodeng. Een reden voor mij om extra hard aan Dabbawalla te werken, want een betere wereld begint bij jezelf. Met elke lunch die ik verkoop, help ik iemand goed eten en stimuleer ik een betere omgang met natuur en dier.
Over welk deel van het startup-bestaan ben je het meest enthousiast?
Dat onze dienst nu bestaat! Ik ben zelf één van onze grootste klanten. Elke dag weer is het lunchmoment een feestje. Elke keer wat anders. Altijd lekker. Daar word ik erg enthousiast van!
Wat is op dit moment de grootste uitdaging?
Op dit moment is de groei van Dabbawalla de grootste uitdaging. We hadden eerlijk gezegd verwacht dat Dabbawalla iets sneller autonoom zou groeien door word of mouth. We hebben echter geleerd dat echt helemaal niets vanzelf gaat, en dat je constant moet blijven trekken. De andere kant van diezelfde medaille laat echter ook zien dat alles wat aandacht krijgt groeit. Hoe harder wij werken, hoe beter het gaat met Dabbawalla. We hebben het dus helemaal in eigen hand. Echt een grote uitdaging, maar wel een hele leuke.
Waar verwacht je over 5 jaar te zijn?
Wij willen het lunchmoment graag claimen. Dat als mensen denken aan lunch bestellen, ze denken aan Dabbawalla. Over vijf jaar verwacht ik dat we in alle grotere steden van Nederland zitten. Het is zelfs zeer waarschijnlijk dat we een avontuur in het buitenland aan zijn gegaan.
Welke grote fout heb je nu al gemaakt en wat heb je ervan geleerd?
Je merkt dat met elke minuut extra die je in je startup steekt, hij meer gaat bloeien. De grootste fout was dat ik niet meteen minder ben gaan werken bij mijn andere baan.
Wie is je belangrijkste concurrent?
Het Nederlandse lunchparadigma is onze grootste concurrent. Mensen zijn extreem gewend aan het eten van bammetjes met kaas. Gelukkig lanceren momenteel steeds meer bezorgservices in Nederland, wat goed is voor ons. Al deze bedrijven proberen lekkere maaltijden te bezorgen en helpen de Nederlander herinneren aan het feit dat je ook best eens wat anders kan eten dan dat bruine bammetje kaas. Samen met deze services moeten we eerst dit paradigma verschuiven voordat we direct met elkaar kunnen gaan concurreren.
Wat is tot nu toe je grootste succesmoment?
Elke bestelling die gedaan wordt en elke blije klant is een succesmoment. De som van deze momenten is mijn grootste succesmoment.
Welke tip wil je andere startups meegeven?
Doe één ding en doe dat ding goed. Onderweg word je vaak verleid om van je visie af te wijken en zo korte-termijn-successen te behalen. Dit is heel erg aanlokkelijk, want voor een startup is cash heel erg fijn. Toch zijn dergelijke afleidingen desastreus voor het succes van je startup. Je hebt beperkte energie (de som van de tijd van alle founders en medewerkers), en je kunt je energie maar één keer uitgeven. Zorg er zodoende voor dat je alle energie stopt in het ontplooien van je visie. Want zoals eerder al gezegd groeit alles dat aandacht krijgt en zeker als alle energie op één punt op de horizon gericht staat. Als je probeert meerdere stippen op de horizon te zetten ben je je focus en richting kwijt en verlies je momentum en synergie.
Welke startup zou je de volgende keer in de spotlight willen zien?
Matt Stolwijk van Yeller.