Regelmatig zie ik berichten op social media waarvan ik denk, hoe kom je erop dit te plaatsen? Ik vraag me dan af hoe het zou zijn als mensen in het echte leven zo zouden communiceren.

Als ik mensen aanspreek op dat soort berichten, dan maak ik meestal de vergelijking met conversaties in het echte leven. Veel gedrag dat op social media plaatsvindt zouden wij namelijk nooit in het dagelijks leven vertonen. Mijn beste tip voor social media is dan ook om het zo persoonlijk mogelijk te houden.

Hieronder een aantal opvallende dingen die ik zie gebeuren waarvan ik echt vind dat het anders kan.

Klakkeloos delen zonder iets erbij te vermelden

Op een aantal kanalen is het direct delen van een bericht de bedoeling. Denk aan de retweets op Twitter, het rebloggen op Tumblr of het repinnen op Pinterest.

Maar op Facebook vind ik het echt not done als je een artikel deelt zonder een uitleg over de aanleiding of motivatie om het te plaatsen, zeker op een zakelijke pagina. Stel je voor dat je dit in het echt doet; dat je voor iemands neus gaat staat met bijvoorbeeld een krant in je hand en het uitreikt zonder ook maar iets te zeggen. Wat verwacht je dat die ander gaat doen? Waarom zou je dit op Facebook wel doen?

facebook_bericht

Dus vermeld erbij waar het bericht over gaat en waarom je het deelt met jouw volgers. Wil je ze uitnodigen, denk je dat het interessant is voor jouw doelgroep of heeft het raakvlakken met jouw business? Geloof me dat er meer geklikt wordt als je het iets meer toespitst op je lezers.

Je kunt overigens de titel en omschrijving onder de foto aanpassen voor je het deelt. Dat is niet altijd nodig, maar soms kan het helpen om iets te verduidelijken. Probeer in ieder geval niet dezelfde tekst in je bericht te plaatsen als in de omschrijving die eronder staat.

Door blijven gaan met roepen, ook al heeft het geen effect

Loop jij weleens een ruimte vol vreemden binnen om vervolgens te roepen dat je een ‘geweldige’ aanbieding of een ticket voor een evenement te koop hebt? Als iedereen heel awkward stil blijft, ga je dan gewoon rustig door met roepen? Ik zie je al staan op een netwerkborrel. Dat zou je dus nooit doen!

Waarom doe je dat dan wel op social media? Denk je dat het de 10e keer ineens wel losgaat of beter nog, misschien gaat het wel viral?! Nee dus. Als het niet werkt, pak je het anders aan. Dan pak je het iets persoonlijker aan, of toon je eerst interesse in iemand en stel je vragen voor je met jouw aanbod komt.

Mensen verwijzen naar een niet werkend product

Nog zoiets moois. Je prijst iets aan wat niet werkt, bijvoorbeeld een niet werkende telefoon. Je doet een mooi verhaal, je laat die telefoon zien en die potentiele koper heeft interesse en probeert de telefoon uit. Vervolgens werkt hij niet. Wat denk je dat degene doet? Juist ja, hij loopt weg.

Dat is online niet anders. Als je iemand verwijst naar een niet werkende site, een slechte landingspagina of een formulier waarbij je spontaan in de jaren ’90 lijkt te zijn beland, dan raak je diegene kwijt. Hoe mooi je verkooppraatje ook is geweest.

Doe dus net of je persoonlijk contact hebt met mensen…

…dan komen mensen vanzelf naar je toe. Dus meer vanuit de inhoud (wat wil je doelgroep horen) en minder roeptoeteren.

inbound

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 11.523 keer gelezen