Social media is LIVE! Je weet vast wel waardoor: Video stream je vanaf nu live via Periscope. Nu de app ook geschikt is voor Android wordt het beschikbaar voor een nóg groter publiek. Iedere gebruiker kan nu rechtstreeks kijken naar je teamuitje of je bezoek aan die fantastische club. De zakelijke kansen zijn op z’n minst net zo interessant. Graag laat ik je enkele scenario’s zien.

Een bedrijf dat Periscope inzet, laat echte transparantie zien. In live videobeelden kan immers niet worden geknipt, geplakt en verdoezeld. Live streaming via Periscope kan openbaar, maar er is ook de mogelijkheid om mensen uit te nodigen voor een besloten sessie. Op deze manier biedt het kansen voor bedrijven die een vergadering of presentatie willen streamen aan een geselecteerde groep mensen. Openbaar streamen geeft nóg meer kansen. Hoe kun je dit nieuwe platform gebruiken voor jouw bedrijf?

In de winkel kijken

Hang meerdere smartphones in je winkel zodat je verschillende camerastandpunten kan streamen en je dagelijkse activiteiten in meerdere perspectieven kan laten zien. Ook leuk wanneer je dit doet tijdens de opening van een nieuwe winkel of wanneer je een grap wilt vastleggen vanuit meerdere hoeken. Bedenk hierbij wel één goede titel voor alle streams en vermeld er duidelijk bij naar welke camera de klant kijkt.

Organiseer een rondleiding door je bedrijf en laat mensen bepalen wat ze willen zien. Je kan bedrijfsprocessen laten zien door werknemers te interviewen of misschien willen mensen liever de kantine zien. Kijkers kunnen dit laten weten via de chatfunctie van Periscope. Het is belangrijk dat je mensen op die manier de gelegenheid geeft vragen te stellen, omdat de interactie met medewerkers of misschien wel de directeur wordt gewaardeerd. Zo laat je je bedrijf op een heel andere manier zien dan gebruikelijk.

Naamloos-1

Producten demonstreren

Laat zien hoe een product werkt, beantwoord meteen alle vragen en verzamel feedback. Introduceer op deze manier nieuwe producten of breng bestaande producten onder de aandacht. Stel je voor: Een klant is op een productpagina van je webshop. Via chat kom je erachter dat de klant wil weten hoe het werkt. Start een Periscope en deel de link in het chatscherm. Voilà!

Hoe cool zou het zijn als je via Periscope al een proefrit kan ervaren in je toekomstige Porsche? Het voordeel is dat je vragen kan stellen over de auto tijdens de rit en dat de camera alles kan laten zien wat je maar wil. Je hoeft het als klant alleen maar te vragen.

131030

Klantenpanel organiseren

Maak je al gebruik van een klantenpanel? Voor klanten betekent dit meedenken, inspraak hebben en ook als eerste weten wat er speelt binnen je bedrijf. In veel gevallen vult een selecte groep klanten een online formulier in. Nu is het mogelijk om live een klantenpanel te organiseren. Maak het tijdstip en onderwerp kenbaar bij je klantenpanel en laat mensen tijdens de live stream vragen stellen en hun feedback geven via de chatfunctie.

Dit kan interessant zijn rondom bepaalde thema’s, zoals: je dienstverlening, de gebruiksvriendelijkheid van je website, voor de lancering van een nieuw product of ter verbetering van je interne processen. Op deze manier stel jij je open voor verbeteringen en laat je zien dat je betrokken bent bij wat er speelt bij mensen.

klantenpanel_feature

Service verlenen

Wil je echte transparantie tonen tijdens gebeurtenissen die impact hebben op je doelgroep, zoals: veel gestelde vragen, storingen of bij een terugroepactie van een product? Start dan naast al je andere kanalen een live stream waarin je een betrokken team vragen laat beantwoorden. Periscope stelt je in staat te demonstreren waarom een bepaalde vraag veel wordt gesteld. Natuurlijk kan dit ook via andere wegen, maar via een live stream laat je zien dat je direct actie onderneemt, open staat voor kritiek en je geeft de klant het gevoel op de eerste rij te zitten. Je lost op die manier live veel gestelde vragen op voor heel veel mensen en laat zien dat je toegankelijk bent voor een publiek.

ING liet je in mei via Periscope getuige zijn van een grote gebeurtenis. Ze presenteerden de resultaten van het eerste kwartaal dit jaar.

Tijdens evenementen meekijken

Sta je met je bedrijf op een beurs, spreek je tijdens een seminar namens je bedrijf, ben je sponsor van een event of heb je zelf in welke vorm dan ook een evenement georganiseerd? Waarschijnlijk komen je top klanten of leveranciers. Met een live stream laat je iedere geïnteresseerde deelnemen.

Wanneer jij je kijkers bijzonder wilt laten voelen, is het zelfs mogelijk ze op Periscope een VIP behandeling te geven door alleen aan hen een link te laten zien met bijvoorbeeld een kortingscode. Ook kun je mensen betrekken door ze mee te laten kijken met de voorbereidingen.

publiek

Dus … Jij Periscoopt, wij Periscopen?

Ik wil iets bekennen. Wat ben ik verliefd geworden op Periscope! Ik hield sowieso al van video, maar nu het makkelijk live te streamen is, vind ik het rauwe onbewerkte karakter ervan geweldig. En dan heb ik het nog niet eens over de hartjes die je kan krijgen tijdens een stream. Briljant! Maaruhm .. Wat vind jij er eigenlijk van? Zou jij het zakelijk inzetten? Of gebruik je het liever privé? Of doe je het he-le-maal niet!? Wat het ook is, deel het in een reactie.

0 Shares:
4 comments
  1. Kan die eerste wel? Meerdere streams tegelijkertijd lijkt mij niet kunnen.

  2. Een platform met veel mogelijkheden. Zelf denk ik dat bedrijven goed na moeten gaan wat de doelgroep aan een bepaalde stream heeft. Soms krijg ik het idee dat bedrijven te snel denken: ‘cool! Op dit platform kunnen we dit gaan doen met onze doelgroep/klant’, zonder eerst goed na te gaan over de doelgroep/klant hier wel op zit te wachten. Neem het voorbeeld van directe feedback op een nieuw product. Vanuit het gebruik biedt het veel mogelijkheden. Maar vanuit de klant?

    Ze gebruiken dan het nieuwe medium omdat het een hot is en voor hun eigen voordelen, in plaats van het gebruik van een middel om dichter bij de klant te komen te staan. Periscope biedt wat dat betreft veel mogelijkheden directer met de klant in contact te staan.

    1. Voor bedrijven die alleen denken dat het cool is om er iets mee te doen, is het niet geschikt. Als mijn verhaal één van je doelen ondersteund, is het misschien iets voor een bedrijf. Dus ben het met je eens Tim.

Comments are closed.

Dit artikel is 17.589 keer gelezen