Voor ieder bedrijf, groot of klein, valt wat te leren van de concurrent. Wat voor klanten heeft je concurrent? Hoe bereikt hij die? Waarin is je concurrent onderscheidend?

Natuurlijk kijk je om je heen naar je concurrenten. Je verzamelt gegevens om te kijken wat jij van ze kan leren. Om voordeel te hebben van de verzamelde gegevens is het goed om te bedenken wat je precies wilt weten. Als je wilt weten op welke social media je concurrenten zitten, bezoek je hun website waar je deze informatie (waarschijnlijk) makkelijk vindt. Als je wilt weten welke social media je concurrenten het meest gebruiken, zoek dan in Google de bedrijfsnaam op en dan zie je het antwoord meteen bij de bovenste drie resultaten. Nu je deze informatie hebt kun je per social media kanaal verder kijken.

Om jouw concurrenten op social media in de gaten te houden zijn er een aantal makkelijke manieren.

Wat doen jouw concurrenten op Facebook…

Om makkelijk op de hoogte te blijven van wat je concurrenten op Facebook allemaal posten, kun je je abonneren op hun RSS-feeds. Zo zie je wat er allemaal gepost wordt. Maar wat je natuurlijk vooral wilt, is kijken hoe je concurrent het eigenlijk doet en waarom mensen jouw concurrent volgen en jou (nog) niet.

Als jouw eigen Facebookpagina tussen de 100 en 10.00 likes heeft, dan kun je via ‘Pages to watch‘ binnen ‘Insights’ een lijst aanmaken tot 100 pagina’s. Als je bijvoorbeeld een enorme toename van het aantal likes op een pagina ziet, kijk dan snel wat voor speciale actie er is gehouden of wat voor goed bericht er is gepost.

Ook met Fanpage Karma kun je (even inloggen met Facebook) gratis heel veel te weten komen. Als je bijvoorbeeld 42Bis intypt krijg je een mooi overzicht van het aantal volgers en hoeveel posts er per week worden geplaatst. Als je vervolgens op de tab ‘Times & Types’ klikt, zie je wanneer 42Bis post en dat de posts op maandag beter scoren dan de posts op zaterdag. Zulke inzichten helpen jou weer bij jouw eigen Facebookstrategie.

42bis-fanpage-karma

Het nadeel van Fanpage Karma is dat het alleen naar de grotere spelers in de markt kan kijken. Als ik mijn eigen pagina wil bekijken merk ik dat ik niet genoeg volgers heb om in de statistieken genoemd te worden.

…en op Twitter?

Veel van de Twitter-data zijn gratis en openbaar beschikbaar en ze leren je veel over je concurrenten. Zo is er Twittonomy.com. Met de statistieken zie je hoe actief een account op Twitter is. Je ziet ook wie de (top)volgers zijn en wat ze zeggen over een bepaald account.

Het mooie is, dat je door het volgen van de conversatie op Twitter ook kunt inspelen op wat er gezegd wordt. Stel dat iemand een vraag stelt aan de concurrent, maar dat die hier geen antwoord op geeft. Als jij het antwoord weet, speel je hier mooi op in door de vraag zelf te beantwoorden. Zo kom je in contact met mensen die geïnteresseerd zijn in wat jouw bedrijf te bieden heeft. Pas op dat je er geen goedkoop verkooppraatje van maakt, dan haken de meeste mensen gewoon af.

Op Twitter maak je eenvoudig een lijst met al je concurrenten en zo zie je wat zij allemaal tweeten. Met de inzichten die je uit Twittonomy hebt verkregen, kun je ook een lijst aanmaken met de topvolgers van jouw concurrenten. Dan is het makkelijker om op het juiste moment in te springen in een conversatie.

Ook met TwitterCounter krijg je inzicht in een bepaald account. Zo zie je hoe de aantallen volgers van dat account zich ontwikkelen: hoe veel volgers zijn erbij gekomen? Wanneer bereikt een account zijn volgende mijlpaal?

Met de populairste hashtags uit de tweets van je concurrenten is het makkelijk om conversaties te volgen en waar mogelijk in te springen.

Hieronder volgen nog een paar tools die zich richten op websites of meerdere social media kanalen. Met deze tools krijg je over de breedte inzicht in de gedragingen van je concurrenten.

Analyseer de  website van je concurrentie met ahrefs.com

Ahrefs.com  richt zich op websites. Het is een krachtige tool die gratis een goed inzicht geeft in de grootte en in de ranking van een website. Typ een url in en je krijgt direct een overzicht met daarop grafieken die laten zien hoeveel bezoekers de website heeft, hoeveel backlinks er zijn, hoeveel websites naar deze site linken en wat de best gelezen artikelen zijn.

Blijf op de hoogte met Google alerts

Met Google alerts kun je een feed aanmaken. Door het opgeven van een zoekterm krijg je een e-mail alert met artikelen over een bepaald onderwerp (of een bepaald bedrijf). Zo houd je makkelijk in de gaten wat er gezegd wordt over je concurrenten. Je kunt ook bijhouden wat er over jouw eigen merk wordt gezegd. Je ziet ook wie iets over jou of je concurrenten te zeggen heeft. Met deze kennis kun je mooi inspelen op wat mensen bezighoudt.

google-alerts

Wat er wordt gezegd: SocialMention.com

SocialMention.com is een website die real-time het web afspeurt naar een door jou ingevoerde zoekterm en daar meteen een analyse aan vastknoopt. Zo toont het zoekresultaat of er positief of negatief over het onderwerp gesproken wordt, hoe vaak de term genoemd wordt, met welke topkeywords je bij de zoekresultaten komt en wie de topgebruikers van de ingetypte term zijn.

De zoekmachine zoekt vooral in blogs, video’s en op social media. Abonneer op een RSS-feed om op de hoogte te blijven. SocialMention.com is een makkelijke en gratis manier om in de gaten te houden hoe vaak een term gebruikt wordt of hoe vaak een bepaald bedrijf genoemd wordt.  Door de verschillende social media tegen elkaar af te zetten zie je het verschil tussen de kanalen.

En nu?

Met deze tools krijg je een goed beeld van wat je concurrenten online doen en wat volgers leuk vinden aan hun posts en tweets. Maar dat is natuurlijk pas het begin. Nu ga je met deze kennis aan de slag. Je hebt bijvoorbeeld geleerd dat de posts van je concurrenten op Faceboook het beste werken op een bepaalde dag. Zorg ervoor dat je dat in jouw strategie opneemt. Je hebt ook gezien welke vragen er gesteld worden op Twitter. Probeer proactief in te gaan op de onderwerpen die mensen bezighouden. Kijk of jij op bepaalde punten de conversatie kunt aanzwengelen en goede inzichten kunt geven die belangrijk zijn voor de mensen die zich voor het onderwerp interesseren.

Zie deze tactiek alleen als een beginpunt en bouw je eigen strategie verder uit. Het belangrijkste is dat je altijd blijft ‘luisteren’ naar wat er gebeurt op social media. In die zin ben je eigenlijk nooit klaar met analyseren, maar het helpt je wel om je strategie op social media up-to-date en werkend te houden.

Hoe houd jij je concurrentie in de gaten? Zijn er nog handige tools die anderen ook kunnen gebruiken? Laat dit vooral weten in de commentaren.

0 Shares:
Dit artikel is 16.341 keer gelezen