Je hebt jaren geleden een LinkedIn account aangemaakt. Misschien kijk je er zo nu en dan naar, maar om nu te zeggen dat het je volle aandacht heeft … Wil je er in de grijze massa toch uitspringen, dan is het misschien handig om met deze 4 expert tips je LinkedIn profiel eruit te laten knallen!
1. Show je passie
Je profiel is meer dan een staccato cv met een saaie opsomming van functies en periodes. Zeg er dan ook een beetje meer over dan alleen je titel. Waarom doe je wat je doet en wat heb je bereikt? Bovenaan je profiel neemt LinkedIn automatisch je huidige functie over. Maar zegt dat wel genoeg over wie je echt bent en wat jou beweegt? Waarschijnlijk niet.…. Niet gevreesd. Als je met je muis over de titel gaat, kun je hem aanpassen en die dingen toevoegen die je maken tot wie je bent. Dat hoeft helemaal niet zakelijk saai te zijn. Juist de kreten die anders zijn, spreken aan en leiden tot reacties. Bij mij doen vooral de termen “Opschudder” en “LinkedIn Business Game Founder” het erg goed. Maar als jij dol bent op chocolade of een fanatiek marathonloper bent, schroom dan niet om dat te delen. Je krijgt daar de leukste feedback en de beste gesprekken voor terug.
2. Voeg rijke content toe
Het is al 1000’den keren gezegd en geschreven: een plaatje doet meer dan 1000 woorden. Ook jouw LinkedIn profiel geeft de mogelijkheid om de boel een beetje op te fleuren. Per functie kan je namelijk eenvoudig “rijke content” toevoegen. Dat kan een YouTube video, foto, pdf, weblink, SlideShare of wat al niet meer zijn. Dat staat niet alleen visueel aantrekkelijker, maar het geeft je ook de mogelijkheid om uitgebreider een bepaald onderdeel van je vaardigheden of ervaringen uit te leggen. De ervaring is dat je bezoekers hier echt tijd aan besteden. Hoe ik dat weet, vraag je? Gewoon, door het ze te vragen. Want ik kijk namelijk elke dag wie mijn profiel heeft bezocht, maak contact met deze mensen en vraag of ik ze ergens mee kan helpen. 9 van de 10 reageren ook en vertellen mij dat.
3. Neem een behangetje
Natuurlijk heb je aandacht besteed aan je eigen foto. Geen webcam shot, vage selfie, terrasfoto, uitsnede uit een plaatje waar aan de zijkant nog de helft van iemand anders staat of achter het stuurwiel van je bootje (want je kan zo goed koers houden) picture. Maar een avatar waar je herkenbaar, vrolijk en toch zakelijk de lens in kijkt. Ik ben er voorstander van dat medewerkers bij een organisatie in dezelfde stijl een foto krijgen aangemeten. Want ook al is je profiel privé, zolang je ergens werkt, vertegenwoordig je die firma. Daarom adviseer ik om een custom background bij je profiel te plaatsen. Dat ziet er meteen gelikt uit, is mijn advies aan de afdeling communicatie. Laat je mede-merkers kiezen uit een 3-tal plaatjes die passen bij jullie organisatie en huisstijl. Dat is wel zo professioneel. Kies voor je LinkedIn een “custom background” behangetje. De truc is een plaatje van maximaal 1400 x 425 pixels en maximaal 4 MB groot.
4. Huh?… Hoe spel ik dat?
Heb jij een niet alledaagse naam? Dat is mooi, want dan spring je er sowieso uit. In het dagelijkse leven zal je echter vaak horen “Hoe spel ik dat??????” Vervelend en lastig, maar jij bent daar vast wel aan gewend. De vraag is dan alleen of dat ook zo gaat als iemand je probeert terug te vinden op LinkedIn. De kans dat het mis gaat, is groot en je wordt niet gevonden. Gelukkig is daar een hele simpele oplossing voor. Zet ergens in je profiel de zin: ”Mijn naam wordt vaak foutief gespeld in de volgende variaties: …” Dit laat je volgen door alle variaties die je kan bedenken, steeds gescheiden door een komma. Nu zijn plots al die verkeerde spellingen geïndexeerd en ben je ook onder al je aliassen te vinden. Als dat niet handig is!