Ik word gek van mezelf. Badend in het zweet lig ik ’s nachts wakker. Echt. De druk is enorm en ik vraag me af of dit ooit nog goed komt.

Nee, dit gaat niet om het ondernemerschap. De vakantieperiode breekt bijna aan. En we hebben nog niks geboekt. Echt waar. Koude rillingen lopen over mijn rug…

Lang leve de review!

Inmiddels zijn we al weer een maand bezig om een vakantie uit te zoeken. Spanje, Frankrijk, Italië of Griekenland? Auto of vliegtuig? Tent, caravan, hotel of appartement? Alles is al voorbij gekomen. “Kijk, dit is wel wat! Het gemiddelde cijfer in de reviews is een 8, nou dit wordt hem!” Totdat je daadwerkelijk de evaluaties gaat bekijken. Die lees ik altijd om er zeker van te zijn dat ik een juiste keus maak. In 2012 plaatste 40% van de mensen al reviews van hun vakantie. Het lezen van recensies is zeker de moeite waard.

Social proof

Da’s jammer. Die 8 is gebaseerd op ervaringen uit 2012, want de beoordelingen van het afgelopen jaar geven een dikke onvoldoende. Ik ga op zoek naar een ander appartement. Zo veel impact hebben die recensies. En dat terwijl je als aanbieder wilt bereiken dat die reviews werken als je ‘virtuele’ ambassadeurs en als magneet voor nieuwe klanten. Het is verstandig om direct aan de slag te gaan met de feedback die mensen ‘en plein public’ geven. Al helemaal als de feedback negatief is. Los het probleem op van de persoon die klaagt. Dit laat nieuwe online bezoekers zien dat je alle respons, ook de negatieve, serieus neemt. Mensen zoeken nu eenmaal online naar bevestiging en erkenning.

Reageer!

Ik geloof mijn vrienden eerder dan de (onpersoonlijke) reclame die een bedrijf maakt, waar ik een product wil afnemen. Of dat nu een folder is of een online advertentie. Als ik zelf een training of workshop heb gegeven, spoor ik mensen aan om een recensie te schrijven. En ik reageer altijd. Altijd! Ook als er reacties ter verbetering worden gegeven. Dat is tenslotte een kans om jezelf weer naar een hoger niveau te tillen en om te leren. Doe je er niets mee dan kan het niet anders dan dat je dat merkt bij toekomstige opdrachten. Als je die überhaupt nog krijgt. Zo zit onze (online) wereld nu eenmaal in elkaar.

Last minute

Wellicht is het een idee dat de vakantieaanbieder waar ik afhaakte, de bespreking van zijn of haar complex bekijkt, analyseert en er mee aan de slag gaat. Voordat het te laat is. Voor ons is het nog niet te laat. Maar ik denk wel dat het een last minute gaat worden. Of… Of… Zag ik daar nu een leuk appartement op Lefkas? Even de reviews checken…

0 Shares:
Dit artikel is 12.250 keer gelezen