Wereldwijd worden miljoenen meisjes gedwongen tot prostitutie. In India worden duizenden meisjes opgesloten in bordelen, vaak in hokjes van 1 bij 2 meter. Hun leven is een hel.

Dinsdag 2 juni start de actie Lock me Up – Free a Girl. Meer dan 230 deelnemers laten zich op 23 locaties door heel Nederland, 12 uur lang opsluiten in zo’n hokje. Het is de bedoeling zoveel mogelijk geld in te zamelen. Zo help je Free a Girl om nog meer meisjes uit de prostitutie te bevrijden én de daders veroordeeld te krijgen. De actie duurt tot en met zaterdag 6 juni. In deze periode vinden verschillende acties plaats.

De veiling

Naast lokale helden nemen ook BN-ers plaats in een hokje. Zo laten zanger Thomas Berge en acteur Charly Luske zich in Blaricum opsluiten en kun je dineren naast het hokje van schrijfster Maria Genova in de Haven van Zandvoort. Ook Nance Coolen en Gerda Havertong doen mee met de actie. Deelnemers van Free a Girl bieden een keur aan veilingitems aan en hopen op een zo hoog mogelijk bod. Van een DJ-clinic, het bouwen van een WordPress-website, diverse zakelijke trainingen, tot heel veel bubbels, restaurants, schilderijen en sieraden.

Lokale slotjesbrug

Het team uit Enschede heeft een liefdevolle actie bedacht, gebaseerd op de slotjesbrug in Parijs. Op de Pont de l’Archevêché, een mooie brug in deze romantische stad, kun je samen met je lief een slotje ophangen. Als je de sleutel daarna in de Seine gooit, is dit een teken van eeuwige liefde. Vanaf woensdag 3 juni kun je bij restaurant Fellini een hangslotje aanschaffen. Voorzien van een boodschap kun je die aan een speciaal daarvoor geplaatst hek hangen. Een mooi gebaar om jouw betrokkenheid bij en liefde voor deze actie te demonstreren.

Goede Doelen voor één Goed Doel

In de aanloop naar de actieweek werkten 30 goede doelen samen. Donderdag 28 mei stond volledig in het teken van Free a Girl en hun strijd tegen kinderprostitutie in Azië. Met één gezamenlijk doel: zoveel mogelijk geld ophalen om nog meer jonge meisjes te bevrijden uit de kinderprostitutie. De campagne ‘Goede Doelen voor één Goed Doel’ heeft meer dan 10 miljoen mensen bereikt.

Online bannering

Ook andere partijen zetten zich kosteloos in om aandacht te vragen voor Free a Girl. Zo plaatsen TMG, Sanoma, FemFab en Spotify online hun banners. De banner van Free a Girl zie je tijdens de actieweek ook op de magazines van Content Collective. Verder houden (lokale) deelnemers en organisaties je via verschillende online kanalen op de hoogte van hun ervaringen en acties. In het kader van ‘sharing is caring’ kun je #freeagirl gebruiken en de actie steunen op Twitter en Facebook.

Free a girl in Nederland

Lock me up is een jaarlijkse actie en richt zich op prostitutie in India. Helaas hebben we ook in eigen land te maken met seksuele uitbuiting van jonge meisjes. Froukje de Both, presentatrice en ambassadrice van de organisatie zegt het volgende hierover:

“Jaarlijks komen 1.500 meisjes in Nederland gedwongen in de prostitutie terecht. Zij zijn slachtoffer van mensenhandelaren en loverboys. Mijn motivatie om kinderprostitutie een halt toe te roepen is alleen maar toegenomen.”

Het doel van de actie draag ik als mens en moeder een warm hart toe. Kippenvel na het kijken van de aftermovie Free a Girl 2014. Werkelijk onvoorstelbaar hoe kinderen van nog maar 9 jaar in deze hokjes worden opgesloten en seksueel uitgebuit. Dat kunnen we niet zomaar laten gebeuren! Voor slechts €50,- kan er al een meisje bevrijd worden. Vorig jaar waren dat er al 3300!

Sharing is een eenvoudige manier van helpen, waarmee we de meisjes een groot plezier doen. Zie jij een bijzondere Free a Girl-actie voorbijkomen deze week, deel deze dan via social media. Meld je actie onder dit artikel, dan kan onze Content-Collective crowd deze delen in haar netwerk. Tot nu heeft de Lock me up actie al € 169.396 opgebracht.

0 Shares:
Dit artikel is 8.503 keer gelezen