Welke startups zijn bezig met fantastische en innovatieve producten en diensten? Wat is de volgende partij die alles wat we denken te weten over de wereld op z’n kop zet?

In de startup-estafette laten we founders aan het woord over hun liefdesbaby en vragen we hen wie nog meer een plek in de spotlight verdient.

Dit keer: Bas Jongerius van Fanly

VOQ_3140

Wie zijn jullie en wat doen jullie?

Wij zijn Jord Cuiper (founder) en Bas Jongerius (partner) van Fanly; een loyalty platform voor (MKB) retail ondernemingen, waarmee zij voor € 1,- per dag hun eigen loyaliteitsprogramma met unieke beloningen kunnen starten. Zo kunnen ondernemers eenvoudig klanten belonen voor loyaal klantgedrag.

Voor consumenten is Fanly een app. Zij sparen automatisch door middel van beacon technologie voor korting en voordeel bij een bezoek aan hun favoriete lokale winkels, horeca ondernemingen, sportscholen of bijvoorbeeld een beautycenter.

Welk probleem los je op?

Lokale ondernemers hebben behoefte aan een alternatief voor kortingsacties, die er vaak niet voor zorgen dat een klant nog een keer terugkomt. Fanly wil lokale ondernemers opnieuw verbinden met de lokale consument. Ze hebben elkaar veel te bieden, maar bereiken elkaar steeds minder. Met Fanly kiest de ondernemer ervoor de klantloyaliteit te verhogen, zijn klantenbestand te vergroten en daarmee de omzet structureel te verbeteren.

Wie heeft er baat bij je product?

De (lokale) consument heeft baat bij het gebruik van Fanly. Elke consument komt regelmatig bij zijn favoriete hotspots of winkels. Denk aan de koffietent waar het altijd zo gezellig is, de bakker met zijn lekkere brood, jouw vaste kapper, sportschool of beautysalon. Jij als vaste klant waardeert de sfeer, het product of het advies. Daarom kom je vaker terug. Je hoeft niet per se elke keer mega korting, maar het zou wel fijn zijn als je door die bewuste locatie herkend wordt en en af toe wat extra’s krijgt omdat je er weer bent.

Wat houdt je ’s nachts wakker?

Wij liggen wakker van de groeipijntjes. Wij gaan dit jaar flink uitbreiden en daarvoor zoeken we goed salespersoneel. Dat is niet zo eenvoudig te vinden. Daarnaast vergt de doorontwikkeling van het platform ook wat hoofdbrekens. De techniek in de praktijk lijkt niet altijd op de techniek in theorie. Maar dankzij het toepassen van de lean startup approach leren we snel van de fouten die in de praktijk gemaakt worden.

Over welk deel van het startup-bestaan ben je het meest enthousiast?

Wij zijn het meest enthousiast over het feit dat het concept nu echt tractie krijgt in de markt. Winkeliers die er actief mee aan de slag gaan, bouwen eenvoudig hun eigen klantportfolio op met hun eigen loyaliteitsprogramma en zien dankzij Fanly dat klanten terugkomen.

Wat is op dit moment de grootste uitdaging?

Er ligt een ambitieus groeiplan klaar voor 2015 en 2016. Het salesteam moet worden verdrievoudigd om vanaf de zomer écht gas te geven op de uitrol.

Waar verwacht je over 5 jaar te zijn?

Dan zijn we vertegenwoordigd in 20 grote Europese steden.

Welke grote fout heb je nu al gemaakt en wat heb je ervan geleerd?

Wij hebben in het begin veel tijd gestoken in het binnenhalen van kleine investeerders. Oók met partijen die uiteindelijk helemaal niet bij ons zouden passen. Nu zijn we daar veel kritischer in.

Wie is je belangrijkste concurrent?

Er zijn veel partijen die de lokale fysieke ondernemer willen helpen. Denk aan bijvoorbeeld kortingsplatforms, online telefoongidsen, free wifi-leveranciers en payment service providers. Je kunt ze als concurrenten beschouwen of als mogelijke businesspartners. Wij kiezen voor dat laatste en zijn dus met andere partijen in gesprek hoe we samen de lokale ondernemer kunnen benaderen en/of servicen.

Wat is tot nu toe je grootste succesmoment?

Dat is ongetwijfeld de laatste funding geweest. Niet alleen van het totale bedrag maar ook van de investeerder zelf worden we heel gelukkig.

Welke tip wil je andere startups meegeven?

Zorg dat je een goed complementair team bij elkaar krijgt. In teamverband kom je véél verder dan in je eentje.

fanly

Welke startup zou je de volgende keer in de spotlight willen zien?

Derk Roodhuyzen van Fixico

Wil je ook graag een plek in de Startup-estafette? Stel je dan voor via ons contactformulier. Voorwaarde is dat je niet langer dan 3 jaar actief bent, een innovatief idee hebt of gebruik maakt van innovatieve technologie en op zoek bent naar funding.
0 Shares:
Dit artikel is 9.084 keer gelezen