Alleen maar zenden en vertellen hoe goed je bent als bedrijf, dat mag niet meer. Het is niet erg om te laten zien dat jij dé expert bent binnen jouw vakgebied, want kennis delen verbindt en inspireert. Je moet het vermarkten van je kennis alleen wel goed inzetten om je als bedrijf of merk te profileren.

Smul van de kennis en inspiratie bij andere bedrijven

Neem bijvoorbeeld de jarenlange kennis- en ervaringsstroom van Dutch Digital Agency Tam Tam. In maart werden zij door Rockstart – de steun en toeverlaat voor elke startup – gevraagd om deze gloednieuwe startups te helpen om hun businessmodel aan te scherpen, digitale strategie te verbeteren en UX design tot leven te brengen. De partnership met Rockstart wordt door Tam Tam gezien als een grote bron van wederzijdse inspiratie. Tam Tam is dus niet vies van een beetje kennis en inspiratie opdoen bij andere bedrijven. Wees daar zelf ook niet bang voor, van anderen kun je veel leren.

Organiseer een eigen kleine interne TEDx

Ideas-worth-spreading

Een manier om je kennis te delen – en daarmee je publiek te inspireren – kan natuurlijk via een seminar. Misschien zijn we al doodgegooid met al die TEDx evenementen in elke stad van Nederland en kun je je daar mateloos aan irriteren, maar laat je hier juist door inspireren. Zo organiseert Tam Tam elk jaar hun eigen Tam Tam Talks waar een klein groepje sprekers hun inspirerende verhaal vertellen. Als jij als bedrijf ook zo’n evenement wilt organiseren, zorg er dan wel voor dat je de klanten uitnodigt die je graag wilt inspireren met je kennis.

Begin klein, maar groei uit tot iets groters

23 april werd het vijfjarige jubileum van de Talks gevierd en hebben ze flink uitgepakt. Door de jaren heen zijn de Tam Tam Talks verplaatst van een kleine ruimte in het kantoor van Tam Tam naar een grote bioscoopzaal in EYE Film Institute in Amsterdam. Tam Tam heeft goed ingespeeld op de locatie van hun evenement. Elke spreker kreeg namelijk zijn of haar eigen filmposter met een aankondiging van hun onderwerp. Deze filmposters werden vooraf op de Facebook pagina van Tam Tam geplaatst om de bezoekers nieuwsgierig te maken. Op het evenement kwamen de filmposters duidelijk terug. Ze waren namelijk ingelijst en hingen op een rijtje aan de muur op weg naar de bioscoopzaal. Het leek alsof je binnen een paar seconden een echte Tam Tam-bios binnen ging stappen.

Zie hier een sfeerimpressie van de Tam Tam Talks in EYE.

Hoe zorgen de sprekers ervoor dat het publiek niet in slaap valt?

Met een goede aankondiging en mooie locatie voor je evenement. Maar daar is niet alles mee geregeld. De sprekers zijn je rots in de branding. Wat mij opviel was dat de toespraken tijdens de Tam Tam Talks totaal geen verkooppraatjes waren over het eigen bedrijf. Na wat gesprekjes met het publiek bleek dit zeker te worden gewaardeerd. Zorg ervoor dat je met je toespraken niet arrogant overkomt en je eigen bedrijf niet de hemel probeert in te prijzen. Laat je sprekers een onderwerp kiezen waar ze echt in geïnteresseerd zijn, zodat ze vanuit hun hart spreken en gepassioneerd hun publiek inspireren. – P.S. Een dosis humor in een toespraak is een pré! Zelfs als je niet grappig bent, kunnen mensen lachen om het feit dat je wel hebt geprobeerd om het publiek aan het lachen te maken. – Begin je toespraak eens met een filmpje voor de afwisseling. Bij één van de toespraken tijdens de Tam Tam Talks begon spreker Joris Cornieltje keihard met het old school nummer Captain Jack – je weet wel van ‘Hey Yo Captain Jack’en kwam hij het podium op in een legerpak. Nou, dan heb je het publiek zeker aan je lippen hangen. Wees niet bang om je sprekers iets geks te laten doen tijdens hun toespraak en laat ze af en toe interactie zoeken met het publiek

Het evenement zit erop, wat nu?

De tijd waar iedereen altijd op zit te wachten: een goede borrel! Check of je klanten en/of doelgroep de toespraken ook daadwerkelijk als inspirerend hebben ervaren. Ga gezellig met ze praten, vergroot het netwerk en deel nog meer kennis. Na een glaasje te veel gaat iedereen weer naar huis en kun jij je als bedrijf afvragen of het evenement een groot succes was of niet.

Helpt een evenement zoals Tam Tam Talks wel echt om je bedrijf te doen laten groeien?


Geschreven door en