Heel actief zijn op social media met een slechte website heeft weinig zin. Zorg dus dat eerst je website op orde is!

Als ik klanten op weg help met social media, dan loop ik er eigenlijk altijd tegenaan: er moeten aanpassingen komen aan de website. Flink wat aanpassingen meestal. Gek genoeg heeft social media soms meer prioriteit dan de website. En dat terwijl de doelstellingen vaak zijn om bijvoorbeeld meer leads binnen te halen, iets online te verkopen of om meer sollicitanten te werven.

Daarom in dit artikel een aantal redenen waarom de website zo belangrijk is, juist als je met social media aan de slag gaat om leads te genereren. Dit pleidooi geldt vast niet voor alle bedrijven, maar in ieder geval wel voor een aantal B2B en dienstverlenende organisaties. Daar is de website een ideale plek om als hub te dienen, zoals het plaatje hieronder ook duidelijk laat zien.

inbound-marketing-v1.0_580px

Traffic genereren naar je site

Je houdt je niet bezig met social media als bezigheidstherapie neem ik aan. Tenminste, privé misschien, maar zakelijk niet. Dus je hebt bepaalde doelstellingen. Naast het vergroten van je naamsbekendheid, kan ik me zo voorstellen dat je je doelgroep graag op je website krijgt. Zodat ze van de vluchtige berichtjes, die ze zo nu en dan voorbij zien komen, overgaan naar informatie vergaren op jouw website. En eenmaal daar overtuigd raken dat ze met jou in zee willen. Toch?

Dus heeft het weinig zin om veel energie te steken in social media, als je vervolgens de bezoekers op je website kwijtraakt. Omdat je site niet of heel slecht werkt, ontzettend verouderd is of omdat het gewoonweg onduidelijk is hoe ze moeten navigeren op jouw site.

Een andere reden waarom je mensen naar je site zou willen verwijzen, is omdat je een plek nodig hebt voor je nieuws- en/of blogberichten. Op social media wil je laten zien waar je mee bezig bent, wat voor ontwikkelingen er zijn. Dat is leuk, maar het moet kort en pakkend. Als bedrijf wil je toch graag wat meer achtergrondinformatie geven, dus dan is het het makkelijkst als je op de site een pagina aanmaakt. Vervolgens deel je de link op social media met een triggerend tekstje erbij.

Stel jezelf de volgende vragen en ga aan de slag

Je zou jezelf een en ander moeten afvragen om erachter te komen wat er aan de site moet gebeuren, zoals:

  • Waarom wil je social media eigenlijk inzetten?
  • Welke doelen wil je behalen?
  • Welke type berichten wil je delen?

Grote kans dat je erachter komt dat je mensen naar je website wilt verwijzen om vervolgstappen te laten maken (om te informeren, iets te laten downloaden of gegevens achter te laten). Als dat het geval is, wat voor veranderingen zijn er dan nodig op de site?

  •  Zijn er alleen wat kleine updates nodig, zoals het verbeteren van call-to-actions?
  • Of moeten er misschien wel nieuwe onderdelen komen, zoals een landingspagina of een blogsectie?

Nu je weet wat je wilt bereiken, kun je aan de slag met de aanpassingen. Natuurlijk zorg je ook dat Google Analytics is ingesteld, zodat je weet wat je bezoekers op de site daadwerkelijk doen en waar er verbeteringen mogelijk zijn.

Ready, set, go!

Als je website eenmaal op orde is, dan kun je los op social media. Lees de blog “Social media in een B2B markt” voor tips voor je social media strategie.

0 Shares:
Dit artikel is 8.772 keer gelezen