Sinds kort ben ik weer beter, van de griep. Vanaf half december was het dikke ellende met koorts etc.  Als zelfstandige gaat je werk wel door. Herkenbaar? Hoe ga je daar dan mee om?

Lees hieronder mijn tips om dit soort vervelende periodes toch zo goed mogelijk door te komen.

1. Werk met een laptop in bed

Sinds we via internet kunnen werken is het handig om in je bed met de laptop aan de gang te gaan, zolang je hoofd en lijf denken dat je dat aankan. Flink wat grote kussens achter je en een kussen onder je knieën helpen je om met een goede lichaamshouding te kunnen werken. Vergeet niet een flinke pot van je favoriete thee neer te zetten op een tafel naast je bed.

2. Kijk je familie lief aan

Mijn webwinkels draaiden lustig door de afgelopen weken en daardoor moesten er toch wat pakketjes naar het postkantoor worden gebracht om te worden rondgestuurd naar klanten. Met koorts is het niet echt verstandig om naar buiten te gaan, dus kijk je familie lief aan (in mijn geval mijn vader <3) om ‘snail mail’ en postpakketten te verzenden.

Tegenwoordig kun je op internet je boodschappen bestellen via de websites van o.a. de Albert Heijn en de Jumbo. Je hoeft wat dat betreft niet afhankelijk te zijn van buren of familie.

3. Doe het hoogst noodzakelijke

Vooral tijdens lange ziekteperioden is het verstandig dat je, als ondernemer met een chronische beperking, in tijden van opvlammingen, griep etc., alleen doet wat ECHT NOODZAKELIJK IS (niet altijd even makkelijk), en de rest van de tijd besteedt aan beter worden. Zo ben je eerder helemaal fris en fruitig om er weer 100% tegenaan te gaan.

En nee, dat betekent niet dat, als je je even een dagje wat beter voelt, je meteen weer 100% aan de slag moet gaan. Het is heerlijk om je weer wat beter te voelen, maar als je je lichaam te snel maximaal belast is er een grote kans dat je binnen een kort tijdsbestek weer ziek bent (en dat is nou net niet wat we willen toch?).

Wil je wel alvast vooruit plannen? Of taken opschrijven waar je nu ‘echt’ niet aan toe komt? Maak lijstjes in bijvoorbeeld Evernote of Wunderlist, zo vergeet je niet wat je wilde doen en kun je later beslissen of je het oppakt of dat het toch een idee/taak in een vlaag van verstandsverbijstering was :-).

4. Zeg die afspraken nou maar gewoon af

Het is heel moeilijk om je afspraken af te zeggen, vooral als je die al een hele tijd geleden in je agenda hebt gepland. Een belangrijke afspraak zonder focus doorbrengen kan een vervelender uitkomst hebben, dan een afspraak uitstellen tot nadat je weer beter bent. Vooral als het een ‘aftast’ afspraak betreft kun je daar niet zitten met een wollig hoofd en een druipneus. “You never get a second chance to make a first impression”.

5. Laat het Los

Je bent ziek, daar ga je niets aan veranderen. Probeer het idee los te laten dat je achter de feiten aanrent op zo’n moment. Mediteer, neem de poes op schoot. Kruip lekker tegen je partner aan en laat je eens flink vertroetelen, dat heb je ook wel eens nodig!

Slinger Netflix aan en kijk je favoriete series, of als je gek durft te doen, kijk eens in de kindersectie en kijk al je ‘guilty pleasures’ van vroeger terug.

6. Word beter

Ziek zijn, hoe rot ook, kan ook best een leuke tijd zijn om even alle alledaagse spanningen van je af te zetten. Je ziet er misschien niet uit, voelt je beroerd, ‘hebt even het idee dat je leven nu echt over is’. Het is ook een teken van je lijf dat je het rustig aan moet doen en dat al het andere niet belangrijk is. Geniet dus van de dingen die je langzamerhand weer kunt doen, de alledaagse stress komt snel genoeg terug om je weer over zaken druk te maken.

0 Shares:
Dit artikel is 5.311 keer gelezen