Stop met de ‘Wij-van-wc-eend’-berichten en het vele zenden. Je hebt toch ook liever dat mensen dolgraag naar je luisteren?

Je wilt je prachtige product of dienst, of dat van je werkgever, het liefst bij iedereen aanprijzen. Zelf vind je het misschien wel het beste wat bestaat. Je stuurt mailings uit, bent actief op social en hoopt dat mensen meteen klant worden zodra ze een van je berichten hebben gelezen. Als je het maar vaak genoeg deelt, haal je vanzelf een keer een klant binnen. Leuk dat enthousiasme, houd dat vooral vast, maar voorkom dat je vervalt in de ‘Wij-van-wc-eend’-boodschappen en het veelvuldig zenden van berichten. Want je bent er waarschijnlijk al achtergekomen dat het niet werkt. Hoe doe je het dan wel?

In essentie gaat het erom dat je de doelgroep aanspreekt en dus relevant bent voor ze. Er zijn een aantal manieren om hiervoor te zorgen.

Zorg dat je relevant bent

Je hoort het vast niet voor het eerst: zorg dat je relevant bent. Het plaatje hieronder is een van mijn favorieten geworden en gebruik ik graag bij gesprekken met klanten of tijdens presentaties. De makkelijkste manier om uit te leggen wat relevantie is.

Als je stopt met over van alles zenden en zoekt naar wat je doelgroep interesseert, dan trek én houd je veel beter de aandacht. ‘Echte content gaat ook niet over jou maar over anderen’ schreef Richard Bordes eerder in ‘7 redenen waarom de meeste B2B content inhoudsloos is‘. Luisteren is hierin een heel belangrijk onderdeel. Zorg dat je weet wat er leeft bij je doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om te weten of je wel de juiste doelgroep voor je hebt. Zo niet, dan is het verspilde moeite en word je eerder irritant dan interessant.

relevantie

Deel interessante content die jouw boodschap ondersteunt

Als jij iets verkoopt, is het logisch dat je daar 100% achter staat en allerlei argumenten hebt om te laten zien dat je gelijk hebt. Dat is prima en moet je vooral doen. Het werkt nóg beter als andere partijen dezelfde visie hebben. Ga daarom op zoek naar kennisleiders en bronnen die aansluiten bij jouw boodschap en deel content en nieuws met je netwerk. Content curatie dus. Als dit nog nieuw voor je is, lees dan deze 25 succesvolle content marketing eigenschappen.

De infographic van Howards Home geeft de stappen om dit aan te pakken overzichtelijk weer.

Content-marketing-in-5-stappen-30-minuten-per-dag-HowardsHome

Laat anderen vertellen waarom zij enthousiast zijn

In het vorige punt noemde ik het al: het is geloofwaardiger als je niet in je eentje vertelt waarom ze voor jou of jouw bedrijf moeten kiezen. Laat anderen het ook vertellen. Zoals je loyale fans, binnen of buiten het bedrijf, maar ook je klanten. Zijn zij tevreden? Zorg dan dat ze een referentie willen geven. Je zou dit al in het begin van het traject kunnen vragen. De referentie kan in verschillende vormen: van een korte quote tot een case study in pdf. Begeleid degene die de referentie gaat schrijven door een aantal vragen te sturen waar ze antwoord op willen geven. Zo voorkom je dat je een stukje van weinig toegevoegde waarde krijgt. Als je hier meer over wilt lezen, raad ik je dit artikel aan: ‘De beste marketingstrategie? Investeer in de euforie van de klant.’

Ga hiermee aan de slag en het kan haast niet anders dan dat je het verschil in resultaat gaat merken. Succes!

0 Shares:
Dit artikel is 9.623 keer gelezen