Spotify breidt de targeting mogelijkheden van het advertentieplatform uit. Vanaf 1 mei is het mogelijk om ook op afspeellijsten te targetten. Spotify’s vorm van contenttargeting.
Targeten op afspeellijsten
Met targeten kun je als organisatie kenmerken van gebruikers selecteren zodat je advertentie bij de juiste mensen terecht komt. Dat kunnen demografische gegevens zijn, maar bijvoorbeeld ook interesses. Veel Spotify gebruikers kiezen voor een afspeellijst wanneer ze muziek beluisteren. Die afspeellijsten hebben vaak een activiteit of stemming als thema. Op basis daarvan kan een merk binnenkort heel gericht adverteren via Spotify. De beschikbare categorieën zijn bijvoorbeeld Work-out, Feest, Focus, Forensen, Relax, Toerisme, Dineren en Romantiek. Met Playlist Targeting bereiken merken daarmee specifieke doelgroepen in de juiste context, laat Spotify in een persbericht weten. Een reclame van Nike past bijvoorbeeld heel goed bij Work-Out, terwijl een reisbureau waarschijnlijk liever een advertentie laat horen bij het thema Toerisme.
Meer targetingopties op Spotify
Op Spotify konden merken al targeten op leeftijd, geslacht, taal, locatie, tijd en manier (platform/device) van luisteren. Activiteiten en stemmingen zijn daar een uitbreiding op. Evenals Genres. Voor de genres Pop, Indie/Alternative, Hip Hop en Latin is het mogelijk om direct na het luisteren van een nummer uit deze genres een advertentie in te starten. Dit zijn denk ik zeer waardevolle toevoegingen aan het advertentieplatform. Met zo’n 45 miljoen niet-geabonneerde gebruikers wereldwijd die gemiddeld 148 minuten per dag van Spotify gebruik maken, liggen hier mooie kansen voor bedrijven.