Mobiel gamen is meer dan uitgezakt op de bank Candycrushen of varkentjes tegen Angry Birds gooien. Het is een wereldwijde markt van spellen, apparaten en beleving die in 2016 goed zal zijn voor bijna 24 miljard dollar.
eSports tijdens Mobile World Congress
Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona noemden ze het wat overenthousiast een gaming arena. Uiteindelijk was het eerder een klein zaaltje met een paar honderd enthousiaste gamers. Maar onderschat het belang van mobiel gamen niet op dit congres over mobieltjes en alles wat daar mee te maken heeft. Okay, in de zaal zelf zaten misschien maar een paar honderd man. Online keken toch zo’n 75.000 enthousiastelingen mee met het eSports-toernooi waar €12.000 te winnen viel met het League of Legends-toernooi. Niet slecht als je bedenkt dat tijdens het MWC in vier dagen in totaal 93 duizend bezoekers rondliepen die alles wilden weten over mobieltjes en wat je allemaal met deze gadgets kunt doen. Nou, gamen dus.
Mobiel gamen is echt geen niche
Misschien liggen eSports – wedstrijden van professionele gamers in spellen als Starcraft of DOTA – en mobiel gamen wel mijlenver uit elkaar. Maar de gaming arena vormt wel een goede introductie in het enthousiasme en de beleving van gamers. Het is goed om niet te vergeten dat mobiel gamen niet alleen gaat over wat simpele spelletjes met een verrassend hoog ‘okay nog 1 rondje dan’-gevoel op de mobiele telefoon. Topper Psych slaagde er recentelijk in binnen twee weken meer dan een miljoen spelers (nog meer) aan hun mobieltje te kluisteren. Vergeet ook niet verrassende kunstwerkjes op de tablet zoals Zero Age, Nihilumbra of het door House of Cards nog populairdere Monument Valley mee te tellen bij de mobile-gamingoverzichten. Maar ook dan ben je er nog niet. Mobiel gamen is ook je telefoon gebruiken om games te streamen naar de tv, mobiele gamecontrollers én natuurlijk de virtualrealityheadsets die door verschillende bedrijven worden ontwikkeld.
We geven er heel wat geld aan uit
Nog steeds hebben veel bedrijven en consumenten niet echt begrepen hoeveel geld er wordt uitgegeven aan games en gaming in het algemeen en aan mobiel gaming in het bijzonder. Niet zo gek als je bedenkt dat 64% van ons wel eens een game speelt. Neem dan ter vergelijking eens de film in gedachten die in 2014 het meeste geld opbracht. ‘Transformers: Age of Extinction’ verdiende in de vijftien weken in de bioscoop wereldwijd ongeveer 1 miljard dollar. Indrukwekkend! De game ‘Grand Theft Auto V’ – die ook vorig jaar uitkwam – bracht dat bedrag echter al in de eerste week na de release in het laatje. Maar ook mobiele games – dus games voor de telefoon en tablets – brengen aardig wat geld op. Geschat wordt dat in 2016 consumenten maar liefst 24 miljard dollar uitgeven aan mobiele games.
En verrassend genoeg – voor velen in ieder geval – wordt het meeste geld uitgegeven in Azië met Europa als een goede tweede, en de Verenigde Staten op een derde plek.
Wat (en Waar!) gamen we het liefst op de mobiel?
We spelen de meeste games – weinig verrassend – op de bank (60%), in het vliegtuig (50%) en in bed (45%) met – toch wel apart – de wc op een veilige vierde plaats (35%). Vreemd eigenlijk dat niemand specifiek aangeeft wel eens op het werk of in de klas te gamen. Dat heb ik toch geregeld anders gezien.
En ja, zittend en liggend op de bank spelen we op de telefoon dan toch het liefst eenvoudige breinbrekers, puzzelgames en trivia games of casual en social games zoals het overbekende en weinig verheffende CandyCrush en Stampede. Al moet ik eerlijk gezegd ook niet denken aan een bezoek aan een World of Warcraft dungeon of raid op mijn mobiel.
VR Headset van Valve en HTC
En wat voor moois was er aan gamingproducten te zien op het Mobiel World Congress? De allergrootste klapper was natuurlijk de VR-headset die HTC samen met gaming producer Valve aankondigde, de Vive. De headset ligt pas rond de feestdagen dit jaar daadwerkelijk in de winkel, maar het is toch wel een sensatie. Pas tijdens de Game Developers Conference in San Francisco, dat enige tijd na het MWC plaatsvond, kon de Vive echt uitgeprobeerd worden. De reacties zijn overweldigend positief. Ik zie mezelf wel rondlopen met zo’n headset om van mijn gevecht in League of Legends of Heroes of the Storm een realistische belevenis te maken.
Je smartphone als gaming hub
Madcatz is in 1989 opgericht door hardcore gamers en sindsdien richt ze zich op consoles en devices voor in-home gaming. Dat houdt in dat ze niet alleen veel producten maken voor pc’s en macs, maar juist ook voor smartphones, tablets en andere mobiele devices. Zelf vind ik hun ‘Play Big’-systeem indrukwekkend. Met ‘Play Big’ gebruik je je mobieltje als een soort hub om games op je tv te spelen. Dus je plugt niet je Xbox of PlayStation in je tv, maar gewoon je smartphone. En dan ben je klaar om de spellen op een heel wat groter scherm te spelen. Of om je gameplay direct naar twitch.tv te streamen. En als dat nog niet genoeg is voor je, kan je ook een mobiele controller aan je iPhone of Android-telefoon hangen zodat je niet langer op je smartphoneschermpje hoeft te priegelen.
1 comment
Waarom ligt de focus van veel gaming bedrijven hier dan niet? Is toch vreemd. Waarom opent Playstation niet zijn eigen mobile app of iets dergelijks zou wel vet zijn!
Comments are closed.