Google+, iedereen kent het, niemand gebruikt het. Toch zijn er iedere maand miljoenen mensen die het sociale Google-netwerk bezoeken. In unieke bezoekers per maand is het zelfs het tweede netwerk na Facebook. Maar hoe zit dat dan?
Stel je eens voor dat Google+ een onbekende kroeg is en luister naar wat er over wordt gezegd.
Bram: “Zijn jullie al in die kroeg geweest waar iedereen het over heeft? Waar veel mensen komen, maar waarvan het lokale sufferdje zegt dat het een dooie boel is?”
Moos “Google+? Ja, ik ben naar de ingang gelopen. Maar er stond niemand voor de deur dus ik dacht het zal er wel stil zijn. Toen ben ik weer weggegaan.”
Katrijn: “Nou, ik ben wel naar binnen gegaan. Er waren heel veel mensen binnen en toen ben ik wat gaan roepen, maar niemand reageerde. Of toch wel, ze vroegen of ik met hun gesprekken wilde meedoen in plaats van alleen maar roepen. Zo raar vond ik dat.”
Jan Klaassen: “Nou ik kom er al heel lang en ik ken al heel veel mensen daar. Echt super interessant en gezellig. Als je reageert op wat mensen zeggen dan heb je voor je het weet een hele schare nieuwe vrienden om te praten over je favoriete onderwerpen. Het grappige aan de Google+kroeg is dat je makkelijk de mensen kunt indelen. Daardoor zie je de voor jou interessante mensen eerder en de minder interessante minder of niet.”
Bram, Moos en Katrijn roepen uit: “Maar hoe werkt dat dan?”
Hoe en wat op G+, daarvoor moeten we iets meer uitleggen. Google+ is veel meer dan een kroeg onder kroegen. Waar andere sociale
netwerken vooral op een format (Twitter tekst, Instagram foto’s, Pinterest boards, WhatsApp chatten) of een doelgroep (Facebook familie en vrienden, LinkedIn zakelijke relaties) georiënteerd zijn, is Google+ een totaaloplossing. Google+ is te gebruiken zoals jij dat wilt, waarvoor je wilt en met wie je wilt. Jij kunt het veranderen in de digitale sociale omgeving die jij wenst. Het holodeck (je kent toch wel Star Trek?) onder de sociale netwerken. Oftewel jouw digitale huiskamer met kopje thee voor een intieme chat om de foto’s van je laatste reis te laten zien, of een digitale stampende clubavond die openbaar live wordt uitgezonden. Dus zowel format (tekst, foto, video, live) als de mensen (één op één, semi-openbaar, openbaar, live) bepaal jij!
Google+ heeft een heel palet aan mogelijkheden waarmee je mensen kunt volgen en waarmee mensen jou kunnen volgen. Daarnaast is dit netwerk niet gebaseerd op mensen die je kent uit het “echte” leven. Het is “echt digitaal” leven eerst, je zoekt mensen op zakelijke toepassing, interesses en achtergrond. De gevolgen daarvan voor de sociale mores op dit netwerk zijn groot. Het belang van veel delen en leuk reageren op anderen is daarmee veel groter en relevanter dan op andere netwerken.
Zoals je merkt is dit niet een reguliere uitleg van de mogelijkheden van Google+. Zonder alle statistieken van stal te gaan halen, is het duidelijk dat Google+ veel bezoekers en actieve gebruikers heeft, ook in Nederland. Maar hoe komt het dan dat er voor jou niets gebeurt? Hoe laat je Google+ voor je werken?
Google+ is Google
Even lekker saai, maar Google+ is ook gemaakt voor Google de zoekmachine. Een zoekmachine die honger heeft naar alle informatie die er is. En Google wil al die informatie beschikbaar maken, ook jouw informatie. Dat betekent heel plat gewoon jouw telefoonnummer, naam en adresgegevens, maar liefst natuurlijk veel meer. Verkoop je spulletjes, heb je een bedrijf, met wie ben je verbonden? Via Google+ maak je dat kenbaar, afhankelijk natuurlijk van wat en hoe je het deelt. Niet op Google+ of Google willen zijn, is net zoiets als niet in het telefoonboek willen staan. Als privépersoon kunnen daar redenen voor zijn. Voor eenieder die een bedrijf of organisatie heeft, is het natuurlijk van levensbelang om zo goed mogelijk vindbaar te zijn. Maar ook als je graag gewoon wereldwijde “penpals” wilt vinden met dezelfde passie voor manga films.
In tegenstelling tot de meeste andere sociale netwerken, is dat wat je openbaar deelt ook meteen geïndexeerd. Dus niet alleen op Google+, maar voor iedereen die op Google zoekt is je content te vinden. Ook commentaar en +1’s die je geeft op berichten van anderen. Die informatie van jou zit dus niet in de silo van het sociaal netwerk, maar is openbaar doorzoekbaar. Niet alleen voor Google, maar ook Bing en DuckDuckGo!.
Ja, dus?
Google+ is dus niet alleen een push sociaal netwerk, maar ook een pull sociaal netwerk. Je duwt je berichten naar je volgers, maar via de zoekmachine trek je ook bezoekers. Als je dus niet heel veel over jezelf, je product, dienst of bedrijf vertelt, kan Google je niet indexeren en ben je niet vindbaar voor anderen. Maar zoveel mogelijk info delen alleen is niet genoeg. Je moet wel de interactie aangaan. Als je wilt dat mensen met je praten, dan moet je wel jezelf voorstellen. Je hebt je profiel aangekleed dus je mooiste pakkie an. Wat ga je nu doen? Mooi staan wezen en hopen dat een ander je aanspreekt? En die maakt dan alles voor je in orde? Je zult toch echt ook een ander moeten aanspreken om contact te leggen.
Maar dit is allemaal toch niet wezenlijk anders dan op andere netwerken?
Ja en nee, natuurlijk moet je reageren op anderen om interactie te krijgen. Maar de waarde van een interactie op G+ is hoger dan op andere netwerken door de openbaarheid en de ruimte die je hebt om te communiceren. Twitter is ook openbaar, maar door de beperking van 140 tekens heb je niet veel ruimte voor je wetenschappelijke (foto) essay of je fantastische openbare Hangout on air-interviews. Je kunt op Twitter alleen doorverwijzen met een link. Maar mensen willen meteen wat van je weten, niet op een link klikken. Dus maak daar dan ook gebruik van. Maak een post om de interactie aan te gaan en vertel gelijk meer dan alleen een link naar je eigen site. Schroom ook niet om mensen toe te voegen in jouw interessegebied en te reageren op hun posts.
Maar ik wil helemaal niet dat iedereen alles van me ziet
Dat hoeft ook helemaal niet, gekkie. Er zijn heel veel mensen die op Google+ alleen maar delen met een select gezelschap. Maar daar kom jij natuurlijk nooit achter als je nooit actief bent en nooit reageert op datgene wat ze wel openbaar posten. Google zegt zelf dat een derde van de content niet eens openbaar wordt gedeeld. En zelf kun je dat dus ook doen, voor zowel zakelijk als persoonlijk gebruik. Foto’s van kinderen met alleen de familie delen is hartstikke makkelijk. Een van de meestgestelde vragen van bedrijven is hoe ze via Google for Work met Google+ afgeschermd kunnen samenwerken met partners en klanten.
Maar hoe zit dat dan precies?
Wil je het helemaal precies weten wat betreft instructies dan ga je maar lekker googlen. Alle praktische zaken staan uitgelegd in de supportpagina’s van Google+. Wat daar niet wordt uitgelegd, is hoe fijnmazig je communicatie daarmee is in te stellen in het dagelijks gebruik en hoe je interactie bepaalt.
In de eerste plaats heb je meerdere manieren waarop je mensen kunt volgen. Je deelt ze in in kringen. Die kringen bepalen weer de verschillende Streams (Googliaans voor timeline) die je kunt volgen en ook met welke groepen je content kunt delen. Daarbij kun je ook weer een melding sturen naar die kringen als je een bericht plaatst. Zo’n kring kan 5000 mensen bevatten maar ook alleen maar die ene persoon die jij belangrijk vindt.
Maar je hebt ook allerlei instellingen voor wat mensen van je kunnen zien. Of je wel of niet getagd mag worden in een foto. Of mensen jouw +1’s (Googliaans voor Likes) mogen zien, of je wilt dat die +1’s gedeeld worden in de Streams van anderen. Op al die instellingen die jij kiest laat Google weer algoritmes los die bepalen wat jij ziet van anderen en wat anderen van jou zien in hun hoofdstream. Houd er rekening mee dat hoe strenger je die instellingen maakt, des te minder kans je hebt dat mensen jou vinden en je gaan volgen. Leuk als privépersoon, maar voor de meeste zakelijke toepassingen misschien onhandig.
En nu?
Alle begin is makkelijk. Maak nu eens dat account aan, of stof het af, post wat berichten, volg wat nieuwe mensen en reageer op hun berichten. Volg mij en (en 42bis natuurlijk) voor meer leuke content en nuttige Google(+)-dingetjes. Dan zie je ook in de praktijk voorbeelden hoe je de hoeveelheid volgers kunt laten groeien. Maar zie het bovenal als een reis naar een nieuw sociaal netwerk universum met oneindig veel mogelijkheden. De enige beperking is dat je moeder er niet op zit. Maar dat kan ook heel bevrijdend werken op je digitale danceparty.
2 comments
Goed stuk. In Google+ is het een stuk vriendelijker om met “gelijkgestemden” over een onderwerp te praten. Die hebben een eigen stamtafel. Wil je over iets anders babbelen, dan pak je je drankje op, en ga je naar een andere stamtafel… Maar Facebook probeert dit dapper ook voor elkaar te krijgen….
Ja en facebook is daar helemaal zo slecht niet in. Alleen door het gesloten karakter van alleen iemand die je “vriend” is en “echt” kent principe gaat het “gelijkgestemden” vinden moeilijk.
Comments are closed.