Heb je het al gezien? Op LinkedIn kun je zien hoe hoog je scoort met jouw profiel ten opzichte van je LinkedIn-connecties. Maar wat moet je doen om hoog te scoren? En is er wel een logica te ontdekken in de LinkedIn-ranking?

Ik wil ook hoog scoren!

LinkedIn bekijkt hoeveel profielbezoeken je over een specifieke periode hebt gehad en vergelijkt die bezoeken met die van jouw netwerk. De ranking score vind je aan de rechterkant op de pagina ‘Who’s Viewed Your Profile’. Als LinkedInNerd kan ik het niet laten om, zonder het algoritme van LinkedIn te doorgronden (daar heb je andere experts voor), een analyse te maken van de redenen waarom sommige profielen hoger scoren dan andere. Op dit moment sta ik met mijn 2000+ netwerk (nog) niet in mijn eigen top 10, meestal sta ik rond de 50ste positie. Om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen en om mijn eigen ranking positief te kunnen beïnvloeden, heb ik hieronder een korte analyse gemaakt. Zo heb ik ontdekt waarom sommige profielen zo hoog scoren.

Overzicht alle onderzochte LinkedIn items

Hieronder heb ik in een overzicht de cijfers weergegeven van mijn beperkte LinkedIn profielanalyse. Ik heb gekeken naar mijn top 10 connecties, met op dat moment (eind december 2014) de meeste profielbezoeken.

 LinkedIn item  Wel  Niet
 Afbeelding 10  0
 Premium account  5  5
 500+ connecties  10  0
 Summary ingevuld  10  0
 Skills gebruikt  10  0
 Aangepaste professionele headline  10  0
 Publiceren van een bijlage  5  5
 Publiceren van een Post  3  7
 Persoonlijke URL aangepast  6  4

Zoekresultaten op Google en LinkedIn

ext (1)

Het ‘ranken’ op LinkedIn wordt onder andere bepaald door hoe vaak jouw profiel wordt bezocht. Voordat iemand jouw profiel kan bezoeken gaat hij eerst op zoek naar jouw naam of naar onderdelen (zoektermen) uit jouw profiel. Bij de zoekresultaten op LinkedIn of Google komt jouw professionele headline als eerste in beeld. Voor de bezoekers van je LinkedIn profiel zijn de eerste twee blokken – bij een gepubliceerde post zijn het de eerste drie blokken – van belang. Het eerste blok is het naamveld met o.a. daarin: jouw headline, huidige en vorige functies en regio. Het tweede blok is alleen zichtbaar indien je blogt via een LinkedIn post, zie hier een voorbeeld van een LinkedIn post op mijn eigen LinkedIn profiel.

Het laatste blok is de samenvatting (summary). Het is van belang de summary volledig in te vullen, omdat het als één van de eerste items zichtbaar is en veel tekst bevat waar je op gevonden en gerankt wilt worden. Wil je weten hoe je een summary optimaal kan invullen? Lees dan mijn blog: Heb jij al een sociale media pitch?

Helpt een premium account?

PremiumTen eerste heb ik bij mijn top 10 ‘Most-viewed connections’, (meer laat de onbetaalde versie van LinkedIn je niet zien) gekeken in hoeverre zij hun profiel hebben geoptimaliseerd. Wat opvalt, is dat van deze 10 toppers precies de helft een premium account heeft.

Een premium account is een LinkedIn-account waarvoor je betaalt en waarmee je meer mogelijkheden hebt. Ik raad alleen recruiters aan om een betaald account te nemen. Recruiters met een premium account kunnen meer InMails (bericht naar andere LinkedIn gebruikers die geen connectie zijn) sturen en over een langere periode zien wie hun profiel heeft (terug) bekeken.

Zonder betaald account kan je alleen de laatste 5 profiel bezoekers zien. Voor alle andere LinkedIn gebruikers volstaat een gewoon account zeker als je regelmatig inlogt en checkt wie je profiel heeft bezocht. De eerste conclusie is dat een premium account wel helpt maar niet noodzakelijk is om hoog in de ranking van LinkedIn te komen.

Het belang van 500+ connecties, summary, skills en headline

Rand-Fishkin-LinkedIn-Skills-and-ExpertisesWat bij alle 10 de toppers hetzelfde is, is dat ze allen 500+ connecties bezitten, de summary en skills gebruiken en 6 van de 10 toppers hebben 2 of meer skills met 99+ stemmen. In de kop hebben alle 10 de toppers een aangepaste professional headline.

Het publiceren van een bijlage (bv. URL naar presentatie of website) wordt niet of nauwelijks door de top 10 gebruikt. Slechts de helft gebruikt afbeeldingen of presentaties in hun persoonlijke LinkedIn profiel. Wat de toppers niet gebruiken is de mogelijkheid om een post te publiceren.

Wat verder opvalt is dat niet alle toppers hun persoonlijke URL hebben geoptimaliseerd.

Mijn conclusie: het hebben van veel LinkedIn connecties, een ingevulde summary, skills en een aangepaste headline zorgt voor een betere ranking. Publiceren van een post of een bijlage en het optimaliseren van de persoonlijke URL lijken veel minder invloed te hebben.

4 tips om hoger te ranken op LinkedIn

Deze analyse is gebaseerd op een onderzoek eind december 2014 en op de dan geldende LinkedIn algoritme. En net zoals bij Google is het algoritme van LinkedIn voortdurend onderhevig aan wijzigingen, zie ook de 42.bis blog Google is net een echt mens. Wat opvalt in de analyse is dat LinkedIn items waar je veel zoekwoorden in kwijt kan bij veel of soms alle toppers is gebruikt. Omdat de velden in onderstaande tips veel zoektermen bevatten, die LinkedIn gebruikt om de ranking te bepalen, is mijn verwachting dat deze velden ook na het aanpassen van de algoritme belangrijk blijven m.b.t. ranking.

De volgende 4 tips gaan jou helpen op een betere plek in jouw persoonlijke ranking:

  • Vul je summary in
  • Breid je netwerk op LinkedIn uit (minimaal 500+)
  • Pas je professionele headline aan
  • Gebruik Skills

Heb jij nog andere tips om hoger in de LinkedIn ranking te komen? Post deze dan hieronder. Succes met het optimaliseren van jouw LinkedIn profiel!

0 Shares:
6 comments
  1. Interessante onderzoeksvraag, bedankt voor deze post en de tijd die je erin gestopt hebt. Het inspireert mij tot nieuwe vragen. Bijvoorbeeld: hoe belangrijk is die ranking überhaupt? Heeft het invloed op je carrière? Of is het vooral interessant voor narcisten? Of voor als je (net) actief op de arbeidsmarkt bent? Kortom: wat zijn de motieven om een profiel te bekijken?
    Wat betreft je analyse zou je eigenlijk moeten kijken naar gebruikers die juist lager scoren. In hoeverre verschilt het profiel met die mensen? En welke factoren ontbreken er nog? Bijvoorbeeld: wat is de invloed van functie en/of sector?
    Genoeg vragen om dit verder uit te diepen!

    1. Dank je wel Egbert voor jouw reactie. Wat betreft jouw vraag hoe belangrijk een ranking eigenlijk is? Ik denk dat het belangrijk is zeker als je op zoek bent naar nieuwe een opdracht of baan dat je voldoende zichtbaar bent.

      Ranking geeft je een idee van hoe zichtbaar je zelf bent en of je wat kan verbeteren. Sta je helemaal boven aan dan heb je de juiste dingen op jouw profiel aangepakt. Sta je ergens onderaan dan heb je nog werk te doen.

      Motieven om iemand te zoeken op LinkedIn heeft in mijn optiek vaak te maken met dat je op zoek bent iemand m.b.t. een opdracht of baan. Of dat je een reactie of artikel leest op LinkedIn (of ergens ander online of offline) en je nieuwsgierig bent naar zijn/haar achtergrond om een inschatting te maken m.b.t expertise status.

      Dank je wel voor jouw suggesties er is inderdaad nog veel te schrijven over dit onderwerp!

  2. top artikel weer. ben meteen aan de slag gegaan. 59 was mijn score van de 100 contacten. Ben nu niet ontevreden maar weet nu ook dat en hoe het beter kan. Thanx!

  3. Wat een leuke blog, Jolanda. Complimenten! Kom ‘m nu pas tegen; Xaviera moet dit ook veel eerder delen op LinkedIn ;-)

    Ben het eens met je dat het goed is voor je online presence en vindbaarheid om je samenvatting in te vullen, netwerk uit te breiden, vaardigheden toe te voegen etc. Maar … ik denk wel dat je te makkelijk een causaal verband legt tussen de door jou genoemde profielkenmerken en het uiteindelijke resultaat (veel bekeken worden). Uiteindelijk staat of valt dit namelijk met je activiteiten op het platform. Heel plat gezegd: hoe vaak deelt/liked/reageert men? Die zou ik in een vervolgonderzoekje zeker meenemen. En ook dat zal geen volledig beeld geven, want iemand die de hele dag op andermans profielen zit te kijken, zal automatisch veel ‘terugkijkers’ krijgen. Wat dat betreft een leuke test waard met een (nagenoeg) kaal profiel ;-)

    Tot slot ben ik het eens met je dat een Premium account in veel gevallen niet nodig is. Met één uitzondering: sales professionals!

  4. Hey, fijne blogpost én interessant om verder in te duiken ;-)

Comments are closed.

Dit artikel is 19.737 keer gelezen