Het Handboek Social van Patrick Petersen: de volgende must-have in de reeks? Ik mocht het Handboek Social aan een review onderwerpen.
Het waarom
Patrick Petersen verklaart in een interview voor Archie.nl waarom we zo lang hebben moeten wachten op het Handboek Social: “Social media was in de periode dat ik het eerste handboek Online Marketing aan het schrijven was heel erg experimenteel. Zo waren ook veel boeken en visies. Nog steeds trouwens. Ik heb eerst even de spreekwoordelijke kat uit de boom gekeken en nu social media marketing volwassen is geworden, is het tijd voor een écht handboek over social media.” Wat kunnen we verwachten van het Handboek Social?
Social media-logie
Het Handboek Social duikt eerst in de psychologie en sociologie om het succes van social media te verklaren. Waarom hebben we de behoefte aan een (online) netwerk? Wat leveren die sociale netwerken ons allemaal op? Wat zoeken we online? Status? Kennis? Verhalen? Het begrijpen van de psychologische en sociologische aspecten van social media vormt de basis voor het Handboek Social.
“Social media marketing is moeilijk, omdat het makkelijk lijkt!”
Het aanmaken van een paar accounts op social media is natuurlijk niet zo moeilijk en daar schuilt precies het gevaar volgens Patrick Petersen. “Social media marketing is moeilijk, omdat het makkelijk lijkt!” Het Handboek Social bespreekt verschillende factoren, die invloed hebben op het succes in de harde wereld van online marketing. Ook de impact van social media op de eigen organisatie wordt niet vergeten, en misschien is dat wel de eerste cruciale randvoorwaarde voor social media succes. Want hoe beïnvloedt het inzetten van social media voor een organisatie de organisatie en processen? Vragen die in de praktijk nog vaak compleet vergeten worden. Het Handboek Social reserveert een compleet hoofdstuk voor het onderwerp. Niet voor niets. Patrick Petersen kijkt verder dan het inzetten van slimme tools en creatieve campagnes en dat is verhelderend.
Sociale content
Het sociale aspect van content is met de uitspraak ‘sharing is caring!’ duidelijk. Het Handboek Social is dan ook een boek dat verder wil gaan dan alleen social media. Het sociale aspect van contentmarketing en de invloed op social media marketing wordt besproken, en daarmee wordt nog maar eens duidelijk dat het Handboek Social een strategisch boek is. Geen quick wins en smart tricks. Natuurlijk bespreekt Patrick Petersen verschillende vormen van social media campagnes en ontbreekt het zeker niet aan tools, maar de nadruk van het Handboek Social ligt duidelijk op het strategische aspect.
Praktisch vs. strategisch
Niet alleen de aandacht voor de impact van social media op de eigen organisatie, maar zeker ook de verschillende verbanden tussen social media marketing en CRM (customer relationship management) maken het een strategisch boek. Het hoofdstuk over de verschillende social media campagnes beslaat een flink aantal bladzijden, maar ook hier is het de strategische kant van de zaak die de meeste aandacht krijgt van Patrick Petersen.
Kopen? Kopen!
Het Handboek Social is een boek zoals we van Patrick Petersen kunnen verwachten: van strategie naar campagne. Het Handboek Social staat natuurlijk ook vol met interessante cases en interviews, en ook online kunnen de lezers hun hart weer ophalen aan extra materiaal als video’s en presentaties. Het Handboek Social is duidelijk meer strategisch dan praktisch en voor zaken als tools en hulpmiddelen is beperkte aandacht. Natuurlijk wordt een aantal zaken op dit gebied besproken, maar wie een flinke lijst aan tools en reviews van deze hulpmiddelen verwacht, kan beter een ander boek kopen. Online marketeers die zich op strategisch niveau willen verdiepen in de zin en onzin van het inzetten social media, zou ik het Handboek Social zeker aanraden. Het Handboek Social is dus precies geworden wat Patrick Petersen wilde dat het zou worden: een strategisch boek.