Voorbeelden te over als het gaat om de inzet van social media marketing in de b2c-markt. KLM, Coolblue, Heineken, ze weten hoe je het goed moet doen. Maar hoe zet je op een ludieke, positieve en goede wijze social media marketing in bij b2b?
Zoals Steven van Belleghem in zijn boek “De conversation company” al schreef zijn het natuurlijk de mensen die het verschil maken. Ook in een b2b-omgeving. Zorg voor een open, eerlijke en positieve bedrijfscultuur, waarin de 4C’s centraal staan (Customer experience, Conversatie, Content en Collaboratie) zodat de medewerkers zelf en de klanten woordvoerders worden van jouw onderneming. Hoe krijg je dat voor elkaar? Geef medewerkers vertrouwen, geef ze de juiste training en tools en zorg voor interessante content.
Succes met social media
Zijn er successtories van ondernemingen die in een b2b-markt social media succesvol inzetten? Jazeker! Hieronder volgen vier ondernemingen die ieder op hun eigen manier invulling geven aan hun social media inzet.
Hoe maak je een container sexy?
De foto’s die Maersk deelt op haar Facebook-pagina laten zien dat je succesvol mensen kunt boeien en binden als het gaat om de transportwereld. Het Maersk-personeel en de -fans sturen afbeeldingen in die Maersk na selectie plaatst op haar Facebook-pagina. Met als gevolg meer dan 2 miljoen fans. Maersk lukt het dus gewoon om containers er sexy uit te laten zien!
Vertrouwelijke info en social
In Nederland timmert Deloitte al geruime tijd goed aan de weg. Zij hebben een eigen social media policy opgezet waarbij zij de medewerkers bewust leren omgaan met online omdat de inzet van social hen contacten, kennis van de markt en concrete opdrachten oplevert. Zo kunnen de medewerkers in een publieke omgeving op een verantwoorde wijze omgaan met de soms vertrouwelijke informatie van Deloitte.
Netwerken met netwerken
Cisco gebruikt YouTube. Met korte video’s vertelt Cisco over de trends in de IT-markt, deelt ze haar kennis over IT-netwerken, vertelt Cisco over de samenwerkingen met haar klanten en laat ze zien wat voor (interne) experttrainingen er allemaal mogelijk zijn. Via de diverse video’s van het eigen personeel komt de business van Cisco echt tot leven.
Lead by example
Als je je klanten helpt bij de generatie en conversie van leads dan dien je natuurlijk zelf het goede voorbeeld te geven. Hubspot wordt door Twitter als successtory naar voren geschoven. Door het bieden van toegevoegde waarde voor hun doelgroep, het targetten van influencers en het onder de aandacht brengen van specifieke tweets werd er een toename bereikt in omzet, conversie en investeringsresultaat door Hubspot.
Vergeet je content niet…
Waarmee kun je je nog meer onderscheiden van je b2b-concurrenten?
- Een aantrekkelijk bericht bevat een vraag. Mee eens?
- Wat werkt wel en wat werkt niet: analyseer en evalueer je data!
- Advertentiecampagnes worden nog succesvoller door je beste content daarvoor in te zetten
- Tijdens het weekend kun je ook berichten plaatsen. Een week heeft tenslotte zeven dagen.
- Natuurlijk reageer je ALTIJD op berichten.
- Lekkere snackable content doet het altijd goed.
- Wat gebeurt er in het nieuws? Is newsjacking te gebruiken in jouw business?
- De kwaliteit gaat boven de kwantiteit.
Ben uniek!
Zoals de voorbeelden laten zien, is het belangrijk om het platform te kiezen dat het beste bij jouw b2b-activiteiten past en dat het aansluit op de behoeften van je doelgroep. Dit betekent unieke content met toegevoegde waarde voor je doelgroep. Naast goede en oprechte woordvoerders blijft de content van je social media uitingen dus net zo belangrijk.
Heb je zelf nog een mooi voorbeeld van een b2b-onderneming die social inzet voor hun naamsbekendheid of het verkrijgen van leads? Laat het me weten!
2 comments
Goed artikel Richard!
Als online sales consultant heel herkenbaar. Leest lekker weg en goede links!
Dank je Ger!
Comments are closed.