Als gadget-liefhebber en Apple-fanaat (oftewel Applegekkie) zat ik – net als miljoenen anderen – op 9 maart 2015 naar de Apple Live keynote te kijken. Dit keer was het geen verrassing dat het bedrijf uit Cupertino onder andere de Apple Watch officieel zou presenteren.

Nog een smartwatch

Tijdens Mobile World Congress 2015 vorige week lieten een hoop leveranciers, waaronder LG, Huawei en Pebble, smartwatches zien, dus ik was wel benieuwd wat Apple nu uit de kast zou trekken om het publiek te verrassen. En dan heb ik het niet over de producteigenschappen die ongetwijfeld indrukwekkender zijn dan die van de concurrenten.

Wees gerust, in dit blog zal ik je niet vermoeien met de imposante specs waar Apple trots op is. Liever kijk ik naar de manier waarop Apple een verhaal vertelt, waardoor we keer op keer denken: HEBBEN! Bovendien zou het deze keer gaan om een horloge, wat voor mij persoonlijk een voorwerp is wat vooral praktisch en mooi vormgegeven moet zijn. Kortom, ik moet de tijd kunnen aflezen en het moet er leuk uitzien.

Smart quotes

Terug naar de manier waarop de populaire computerfabrikant communiceert. Een paar ‘smart’ quotes uit de presentatie vielen mij op. In deze quotes geeft Apple redenen om de interesse in dit product op te wekken. Dezelfde redenen waardoor miljoenen mensen zich nu waarschijnlijk afvragen of ze toch niet een nieuw horloge willen hebben. Weliswaar van Apple, maar het blijft een horloge waar de meeste mensen er toch al een paar van hebben liggen.

“…the newest, most personal product” – hiermee speelt Apple in op het individu en customisation. Daarmee roept het bedrijf associaties op zoals hip, innovatief en uniek. En dat terwijl Apple aan het begin van de presentatie vertelt al honderden miljoenen iPhones te hebben verkocht en mogelijk hetzelfde met de Apple Watch voor elkaar zal krijgen.

“… making the best products to empower people and enrich their lives” – een beter mens worden en ons leven verrijken, daar zullen veel mensen wel oren naar hebben, nietwaar?

“… Apple Watch is going to help me get there”, zei supermodel Christy Turlington toen ze vertelde dat ze van plan is een persoonlijk record te verbreken tijdens haar volgende marathon in Londen. Een horloge dat je naast inzicht in tijd ook motivatie geeft en je grenzen laat verleggen, dat wil toch iedereen?

Motivatie-trigger

Apple maakt ons warm voor hun producten door onze motivatiestrategie te triggeren en daarbij herkenbare waarden en emoties te communiceren zoals gezondheid, doelgerichtheid en persoonlijke ontwikkeling. Want motivatie brengt mensen in beweging. En dat je daarbij een Apple Watch kan gebruiken, is mooi meegenomen.

Zelfs zonder een fantastisch ontwerp

Zonder een prachtig design (imho) of ontzettend verrassende functionaliteit was dit toch weer een knap staaltje marketing, storytelling en PR of onder welke categorie deze manier van communiceren valt. Simon Sinek legde al jaren geleden uit hoe het komt dat bedrijven en leiders hun publiek continu blijven inspireren en meenemen in hun verhaal. Apple beheerst dit als geen ander. Maar waarom communiceren dan niet meer bedrijven hun ‘’why’ en de ‘why’ van hun producten? Wie het weet, mag het zeggen.

0 Shares:
3 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 6.917 keer gelezen