Op de Social Media Club Almere van 4 februari vertelde medeblogger bij 42bis Laurens Tienkamp over personal branding.

Ik besefte me dat ik sinds twee jaar geleden ook aan personal branding doe, zonder dat labeltje eraan te hangen. Toen besloot ik namelijk voor mezelf te beginnen en dan moet je jezelf positioneren in de markt. Als redelijk bescheiden persoon is het nogal lastig jezelf te verkopen en zo bleek personal branding voor mij een handige manier te zijn om toch met m’n hoofd boven het maaiveld uit te steken. Met personal branding profileer je jezelf in de markt en zorg je dat je gevonden wordt. Hoe heb ik dat gedaan en wat heeft het me opgeleverd?

De middelen die ik inzette

1. Het opzetten van de Social Media Club in Almere

Na 6,5 jaar als marketeer gewerkt te hebben, wilde ik me meer focussen op social media en evenementen. Dat lukte lastig in loondienst, dus besloot ik dat als freelancer te doen. Ondertussen was ik net begonnen met het opzetten van de Social Media Club in Almere (SMC036). Dat was nog in de tijd dat ik een baan zocht en het me handig leek een Social Media Club te bezoeken. Op de landelijke website van Social Media Club Nederland stond een oproepje om een eigen chapter te beginnen en ik dacht: laat ik de eerste zijn! In mijn beleving was het gewoon een kwestie van doen. Ik had eerder vergelijkbare events georganiseerd. Het was bovendien een mooie combinatie van de twee vakgebieden waar ik mee verder wilde.

2. Bloggen bij 42bis

In diezelfde periode begon ik met bloggen voor 42bis. Zo dwong ik mezelf me nog meer te verdiepen in de materie en deze goed over te brengen. Daarnaast kon ik zo mijn schrijfvaardigheid verbeteren. De schrijfstijl en onderwerpen van 42bis spraken mij erg aan, dus de keuze was snel gemaakt. Ook het bloggen was voor mij ‘gewoon een kwestie van doen’ en het leverde me langzaamaan een groter netwerk op.

4. Overige activiteiten

De SMC036 en het bloggen waren de belangrijkste activiteiten die ik ondernam. Uiteraard besloot ik ook meer te gaan doen met de social media kanalen die ik gebruikte en zette ik bedrijfsprofielen op bij Facebook en LinkedIn. Hoewel het niet mijn favoriete bezigheid is, bezocht ik ook netwerkborrels.

“Zo hoort het…”

Soms werd ik weleens onzeker over mijn social media gebruik. Want ja, je houdt je bezig met social media, dus dan moet je wel héél actief zijn. Zo had ik vooral een haat/liefdeverhouding met Twitter. Eigenlijk houd ik van Twitter. Het is een fantastisch middel om op de hoogte te blijven en vooral om te netwerken. Hier kun je naar mijn mening veel eenvoudiger een relatie opbouwen met  mensen dan via LinkedIn. En als je een vraag hebt, krijg je meestal snel reacties, een antwoord of oplossing aangeboden.

Wat mij tegenstond was het gevoel heel veel te moeten tweeten. Over waar ik was, wat ik at en bij wie ik was. Hoewel ik er weleens kritiek op gekregen heb (“Jij bent toch social media expert, dus dan moet je wel meer tweeten…”), bleef ik erbij dat ik Twitter grotendeels zakelijk wou gebruiken en ik mijn persoonlijke uitspattingen vooral wilde uiten bij m’n Facebook-vriendjes. Ik had een bepaald doel in gedachten en dat ging prima op de manier zoals ik het aanpakte. Ondanks mijn beperkte aantal tweets en volgers, heb ik wel een goed netwerk weten te bereiken. Ook heb ik, als ik zo om me heen kijk, net zo gemakkelijk interactie als de mensen met duizenden volgers.

Wat leverde het me op?

Het duurde even, maar na een paar maanden tot een jaar begon ik te merken wat het me opleverde om events te organiseren, te bloggen en actief te zijn op social media. Je hebt het niet altijd door, want niet op elk bericht wordt gereageerd, maar meer mensen lezen je berichten dan je soms beseft. Zo werd ik ineens gevraagd om op een content marketing evenement te komen bloggen, naar aanleiding van mijn artikel over content marketing voor evenementen.

Eenmaal aangekomen op dat event, zag ik twee content marketing experts, die mij tot mijn grote verbazing ‘Hey Samira!’ begroetten. ‘Huh, ken jíj míj dan?’ dacht ik gelijk. Bleek ik ondanks mijn beperkte social media berichten toch op te vallen door de energie die ik steek in de blogs en SMC036. Voor mij was dat echt een eye opener. De tijd, energie en gekozen aanpak was niet voor niets geweest!

Mensen komen graag met je in gesprek, omdat ze zien dat je zo actief bent. Via via word ik getipt door mensen uit mijn netwerk als iemand op zoek is naar een freelancer, advies of een spreker. Als je dan eenmaal ergens hebt mogen spreken, of een mooie klus hebt gedaan, gaat het balletje steeds sneller rollen.

Moraal van het verhaal?

Kies de middelen en manieren uit die bij je passen en voor jou werken. Zo houd je het langer vol, kom je oprecht over en bereik je je doelen. En tot slot: heb geduld! Het duurt vaak even voor je de vruchten plukt.

Om je op weg te helpen staan hieronder nog een aantal handige artikelen over personal branding en hoe je dit kunt aanpakken:

Hoe heb jij personal branding zelf aangepakt? Welke tips heb jij? Ik hoor het graag!


Geschreven door