Contentmarketing is tijdrovend. Met een goed plan kan het efficiënter. Door de juiste tools te gebruiken is het een makkie. Met deze zeven tools verhoog jij je productiviteit zodat je content als een paddenstoel uit de digitale grond schiet.

“Tempus erit auri pretium”, oftewel tijd is kostbaar. Het is de grootste vijand van iedere marcom medewerker. Dan is het super lekker om een aantal tools achter de hand te hebben die je tijd besparen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het al je problemen oplost. Content maken blijft mensenwerk. Daar liggen op zich al voldoende uitdagingen. Maar goed! Je hebt vast weinig tijd. Daarom hieronder snel het lijstje!

1. SEMRush – Kijk hoe je concurrent wordt gerankt op Google

SEMRush is een geweldig hulpmiddel om inzicht te krijgen in hoeveel verkeer de website van de concurrent krijgt via Google en op welke keywords de site wordt gerankt.

Het is heel simpel. Voer het webadres van je concurrent in en SEMRush toont een lijst van de zoekwoorden waar Google op rangschikt. SEMRush onthult de top-10 van zoekwoorden die het verkeer naar de site van je concurrent leiden. En dat allemaal gratis en voor niks.

semrush

Als je weet welke keywords naar de website van je concurrent leiden, is het handig ook gebruik te maken van deze woorden. Wellicht steel je op die manier extra bezoekers.

2. BuzzSumo – Ontdek welke content het meest wordt gedeeld

Je wil toch ook content creëren die verder verspreid worden via social media kanalen? De beste manier om te weten welke content je moet maken, is door te weten welke content er het meest gedeeld wordt. Vervolgens maak je content rond de populaire thema’s.

Op BuzzSumo, kun je je eigen url invoeren – of van die je concurrent – en de meest gedeelde content op verschillende social mediaplatformen terugvinden. Je kunt met een zoekopdracht ook specifieke content op je website zoeken en kijken hoe vaak dat gedeeld is.

buzzsumo

Het is ook nuttig om BuzzSumo in te zetten als je wilt weten welke content op specifieke kanalen populair is. Dit geeft je inzicht in hoe populair je content zal zijn wanneer je deze deelt via social media.

3. Canva – Maak je promotionele visual

Visuals zijn een belangrijk element om je content te promoten, maar voor iedere visual een grafisch ontwerper inhuren, is duur en tijdrovend. Canva laat je grafisch ontwerpen, ook als je geen ervaren grafisch ontwerper bent. Het maakt het makkelijk om indrukwekkende, professioneel uitziende afbeeldingen te maken met behulp van een eenvoudige, gestroomlijnde interface.

Cuva

Wanneer je tijdloze content creëert, is het belangrijk om het regelmatig te delen. Het is wel aan te raden om de afbeeldingen in je post aan te passen. Door Canva ontstaan er promotionele posts waarbij je makkelijk kunt variëren met afbeeldingen.

4. Quill Engage – Bewaak je resultaten

Wanneer het harde werken is gedaan en je content is geplaatst, is het tijd om je resultaten te monitoren. Google Analytics kan voor sommigen heel ontmoedigend zijn. Niet iedereen wil proberen te achterhalen hoe dat werkt.

Quill Engage stuurt je wekelijks een mail waarin de resultaten op een gemakkelijk te begrijpen manier worden weergegeven.

Naamloos

5. Edit Flow – Bouw je redactionele kalender

Een redactionele kalender is absoluut essentieel voor contentmarketing. Door het plannen van je content word je productiever en daardoor kun je beter content leveren. Een volledig gratis en echt nuttige kalendertool is de WordPress plug-in, Edit Flow. De meest handige functies zijn onder andere:

  • Kalenderweergave: Visualiseer alle geplande berichten en drafts. Je kan items makkelijk slepen en neerzetten om de data aan te passen.
  • Team functionaliteit: Berichten versturen aan teamleden. Bijvoorbeeld: de auteur kan een notitie achterlaten voor de redactie voordat het artikel wordt bewerkt.
  • Aangepaste status: Je kunt de voortgang statussen custom-made aanpassen aan je workflow. Denk bijvoorbeeld aan:
  1. Pitch – Hierin kan iedere auteur content ideeën plaatsen om andere auteurs te inspireren.
  2. Voortgang – Iemand is actief bezig met het maken van content.
  3. Draft zonder afbeeldingen – Er moeten nog afbeeldingen worden toegevoegd.
  4. Klaar voor de redactie – De content is aangeboden bij de redactie.
  5. Definitieve beoordeling – Klaar voor het posten, de auteur kan nog een laatste aanpassing maken.

6. Do Share – Post content op Google+

Do Share is een Chrome-plug-in voor het posten van content op een persoonlijk profiel van Google+. Het was nog niet eerder mogelijk om content te plannen en te plaatsen op een persoonlijk profiel van Google+. Do Share krijgt het voor elkaar door je ingeplande content tijdelijk op te slaan. Wanneer het jouw opgegeven tijd is, post Do Share het voor je. Let op: Je moet je browser wel geopend hebben op het moment van plaatsen.

do share

Bij het bladeren door Google+ content kun je ook posts kiezen en het inplannen om het op een later tijdstip te delen.

7. Zapier – Automatiseer

Zapier is een tool die meer dan 300 applicaties verbindt om geautomatiseerde taken uit te voeren. Je maakt, of zoals ze het bij Zapier noemen, “zapt” een taak die verschillende toepassingen triggert.

Er zijn een aantal echt nuttige geautomatiseerde taken die je helpen met je contentmarketing. Zo creëer je bijvoorbeeld een zap voor als je een een post op je Facebook-pagina plaatst. Zapier stuurt deze automatisch naar Buffer waar de wachtrij is ingesteld om de content naar andere kanalen te sturen.

zapier

Hier zijn een paar voorbeelden van zaps die je zou kunnen maken:

  • Sla je favoriete tweets op in Evernote.
  • Deel Instagram foto’s op je zakelijke Facebook-pagina.
  • Deel nieuwe artikelen van WordPress op Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn via Buffer.
  • Stuur LinkedIn status updates naar Twitter.

Wat ik nog even aan je wil vragen

Als je een goed contentmarketing plan hebt, zullen de tools je helpen om dit plan te steunen, je invloed te verbeteren en het zal je succes maximaliseren. Kijk eens kritisch naar de tools die jij gebruikt. Geven ze de resultaten die je nodig hebt? Misschien staat er in dit lijstje een tool die je verder kan helpen. En welke andere tools raad je mij aan?

Wil je meer weten over hoe je jouw contentmarketing verbetert? Ik schreef hier eerder een goed gelezen artikel over.

0 Shares:
10 comments
  1. Edit Flow is sinds begin 2014 niet meer geupdate. Tevens zijn er steeds meer vragen bij mensen over bepaalde zaken die niet meer werken.
    Gezien de makers ook niet meer reageren lijkt het me geen goede keus om Edit Flow te gebruiken.

    Tenzij je zelf andere ervaringen hebt Marcel.

    Do Share werkt alleen voor je persoonlijk profiel. Tenzij je persoonlijk profiel ook een content marketing plan heeft, heeft do share weer weinig nut. Even goed, wel handig om je persoonlijke berichten een beetje te verspreiden.

    1. Hoi Senol,

      Edit flow werkt voor bepaalde doeleinden nog prima, maar het klopt dat er geen updates meer worden gemaakt. Weet jij een alternatief?

      Zoals ik al aangaf in het artikel werkt Do Share inderdaad alleen voor persoonlijke profielen. Ideaal voor zzp-ers en personal branding.

      Heb jij nog verdere aanvullingen voor deze lijst?

  2. Tof Marcel! Weer allemaal nieuwe tools om uit te proberen :-)
    Canva kende ik al en gebruik ik veel want dat vind ik echt een super tool. Ben benieuwd naar de rest, de eerste indruk is goed!

Comments are closed.

Dit artikel is 17.909 keer gelezen