Je zou er een mooie contactadvertentie van kunnen maken. Een blogartikel dat een headline zoekt om samen door het leven te gaan. Samen zijn ze compleet. Ze vullen elkaar aan en stijgen samen naar grote hoogten.

Want een goed artikel kan niet zonder fantastische headline. Of titel, hoe je het ook wilt noemen. Dat. kan. Niet.

“Ik heb nog zo m’n best gedaan”

Je hield je aan alle regeltjes. Het artikel dat je schreef klopt van alle kanten. Inhoudelijk sterk en er zit ook een duidelijke structuur in. Je hebt zelfs een grapje dat iedereen begrijpt in de tekst gestopt. Nog belangrijker: het is er één die iedereen leuk vindt. Waarom wordt het artikel dan zo slecht gelezen? En waarom wordt het niet gedeeld?

Misschien ligt het aan jouw headline

Nee, sterker nog. De kans is groot dat het aan jouw headline ligt. Zeker volgens reclameman David Ogilvy:

On the average, five times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar.

We zijn allemaal koppensnellers

En dan bedoel ik niet dat we allemaal kannibalen zijn. Nee, we zijn gewend om teksten te scannen om te zien of er iets interessants tussen staat. Kranten bijvoorbeeld. Ik ken maar weinig mensen die een krant van voor naar achter helemaal uit lezen. Bijna iedereen scant alle koppen en lezen de artikelen met de meest aansprekende koppen. Voorbeeldje, zo scan ik de voorpagina van de Telegraaf:

Telegraaf

  • Theo blijft alleen achter > “Ach germ” zeggen wij dan in Brabant en lezen vrolijk verder.
  • Sorry voor ‘bekeerde’ homo > Waarom lees ik de Telegraaf ook alweer?
  • Pgb-alarm truc van opruiers > Ben even vergeten wat PGB betekent.
  • Verdacht pakketje bij café Kopenhagen > Wat zit erin? Wat zit erin?
  • Op het nippertje gered > Wat is er gebeurd? Eigenlijk zegt de foto al genoeg, maar ik ben toch nieuwsgierig.
  • Miljoenen naar Zeeland > Hoewel ik met vragen blijf zitten vind ik het niet interessant genoeg om verder te lezen.

Na het scannen van deze headlines heb ik twee artikelen gelezen. Één van de artikelen die ik las ging over een verdacht pakketje bij café Kopenhagen, maar toen ik het artikel opende veranderde de titel en werd een stuk minder sterk. Ook toen ik hem wilde delen:

Telegraaf

 

Je ziet hoe belangrijk een goede titel is voor jouw artikel. Zonder pakkende titel is de kans klein dat jouw tekst gelezen wordt. Er is namelijk zoveel om te lezen!

Titels verzamelen in een swipe file

De titels voor mijn eigen artikelen haal ik uit mijn swipe file. Hier verzamel ik headlines die werken en die ik vaker kan gebruiken.

Volgens Wikipedia:

swipe file is a collection of tested and proven advertising and sales letters. Keeping a swipe file (templates) is a common practice used by advertising copywriters and creative directors as a ready reference of ideas for projects.

In mijn geval is de swipe file een tag in Evernote met daaronder een aantal notities:

  • Fantastische headlines die ik heb gevonden
  • Call to actions die werken
  • Interessante quotes die ik kan gebruiken
  • Goeie onderwerpregels voor e-mails
  • Enz

Zo hoef ik niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden. Ik blader door mijn swipe file, kies en verbouw een titel die past bij het artikel dat ik wil schrijven.

Swipe file gevuld houden

Als je veel schrijft dan heb je op een gegeven moment alle headlines gebruikt. Daarom moet je je swipe file gevuld houden en dat is eigenlijk heel simpel. Ik doe dat onder andere met Feedly. Ik pak Feedly erbij, waarin alle blogs staan die ik volg en ga op jacht naar headlines die werken. Hoe ik weet dat ze werken? Dat zie ik aan het getal dat ik hieronder heb aangeduid met een oranje vierkantje. Dat nummer is een indicatie van het aantal shares van het artikel.

Feedly

Deze headlines vertaal ik en neem ik over in mijn swipe file. Om de headlines algemeen toepasbaar te maken verbouw ik de koppen vast een beetje:

  • Hoe je meer/minder/perfecte ___ krijgt door ___ als een baas
  • ___ wordt ___: Een ___ case study
  • Hoe je de beste kiest ___ voor jouw business
  • <Aantal> ___ die je direct moet volgen op ___

Deze templates zet ik in mijn swipe file om later te gebruiken. Als ik dit elke week even tien minuten doe dan houd ik mijn swipe file lekker gevuld.

Perfecte headlines scoren met de Website Analyser

Een tijd terug las ik een artikel van Quicksprout met de briljante headline How I Write 8 Blog Posts a Week While Running 2 Companies. Natuurlijk was ik gelijk getriggerd door de headline. Ik run maar 1 bedrijf (nog wel), maar wekelijks komen er ook zo’n 10 artikelen uit mijn toetsenbord. Hoe doet schrijver van het artikel, Neil Patel dat? Wat is zijn proces? Kan ik er nog wat van leren?

Jazeker!

Neil gebruikt zijn eigen tool om headlines op te snorren die werken en die hij kan hergebruiken. Een beetje op dezelfde manier als ik dat met Feedly doe, maar dan voor 1 bepaalde website. Met de Website Analyser analyseer je websites en op de tab Social Media Analysis kun je de artikelen vinden die veel gedeeld worden. Hieronder de analyse van de blog van Buffer, die ik veel lees:

bufferapp_com___tools_quicksprout_com

De analyse kun je exporteren als pdf of als Excel. In de spreadsheet kun je zien dat de eerste helft van de lijst hierboven geen blogartikelen zijn. Eigenlijk zijn voor mij met name de laatste artikelen interessant. Met de headlines van deze artikelen kan ik mijn swipe file verder vullen:

  • <Aantal> simpele dingen die je kunt doen om ___ te worden/zijn/krijgen, wetenschappelijk bewezen
  • ___ tips voor beginners: Alles wat ik had willen weten toen ik met ___ begon
  • De ultieme lijst met ___ die ___
  • Enz.

Je ziet het. De perfecte headline bedenk ik niet zelf. Ik jat en maak ze eigen. Hoe bedenk jij titels voor jouw artikelen?

0 Shares:
Dit artikel is 7.668 keer gelezen