Afgelopen nacht won ‘Birdman’ de Oscar voor de beste film. Heb je deze prachtige film nog niet gezien? Ga hem dan ’s middags zien. Daar zijn vier goede redenen voor. Zeker als je zzp’er bent. 

Birdman’ in de middag zien … Ik hoor je al zuchten. Maar denk je echt dat je het daarvoor te druk hebt? Dan moet je helemaal gaan. Trouwens ook als je niets te doen hebt. Of geen inspiratie hebt. Moe bent. Eigenlijk heeft een zelfstandig ondernemer geen excuus om ‘Birdman’ niet ’s middags te gaan zien. Want een middagvoorstelling komt altijd wel uit.

Voor als je het heel druk hebt

Weet je even niet waar je het zoeken moet? Bestaat jouw to do-lijst uit twee blaadjes (aan beide zijden)? Ja, je kunt met je handen in je haar blijven zitten. Maar dan doe je eigenlijk ook niets. Neemt de druk alleen maar toe. Dus ga midden op de dag naar ‘Birdman’. De ideale film om even je gedachten te verzetten. Je blijft je verbazen bij deze film over de ex-blockbusteracteur Riggan, die in zijn theater een groots en allesomvattend toneelstuk wil uitvoeren.

De film prikkelt je constant. Is dat echt Michael Keaton die de hoofdrol speelt? Speelt hij echt een verlopen acteur die vooral bekend is geworden door een actiefilm? Is het echt in één take gefilmd? Die geruisloze overgangen in tijd, hoe heeft die regisseur dat voor elkaar gekregen? De film zit zo gaaf in elkaar, dat je niet meer aan je werk denkt. Dat doe je weer als de film afgelopen is. Als je hoofd weer helder is. Ineens besef je dat 3/4 van de punten uit je to do-lijst maar een paar minuten in beslag nemen. Dat je het beste met dat vervelende onderwerp begint. Alles zal net even efficiënter gaan. Je werkt effectiever, met een glimlach. Omdat je terugdenkt aan die leuke scène. Bijvoorbeeld die van Keaton in zijn onderbroek, die zijn eigen theater niet meer binnen kan.

Voor als je het heel rustig hebt

Misschien heb je het juist helemaal niet te druk. Juist heel erg rustig. Misschien heb je al een tijdje weinig werk. In deze crisistijd heb je geen hoop meer op snelle verandering. Je zelfvertrouwen is zo afgenomen dat je begint te begrijpen waarom opdrachtgevers je niet willen. Herken je dat? Dan is het ook tijd om naar ‘Birdman’ te gaan. Laat je inspireren door Michael Keaton. Iedereen was hem bijna vergeten. Ik ook. Oh ja, hij speelde nog wel in films, maar wat voor films. ‘Penthouse North’. ‘Need for speed’. Dat soort werk. Zijn grootste succes van de laatste jaren had hij in ‘Toy Story 3’. Als de stem van Ken.

Opeens was daar regisseur Alejandro González Iñárritu, bekend van onder meer ‘Babel‘ en ‘Biutiful‘. Hij haalde Keaton niet alleen uit de mottenballen, maar ook de hoofdpersoon van zijn nieuwste film baseerde hij op Keatons carrière. Zie de acteur nu stralen in ‘Birdman’. Beter dan ooit. In zijn beste film ooit. Hij had echt een Oscar verdiend voor deze rol, maar hij legde het af tegen Eddie Redmayne voor zijn rol als Stephen Hawking in ‘The Theory of Everything’. Maar dat maakt niet uit. Wat telt is de comeback van Keaton. Laat hem een voorbeeld voor je zijn. Heb je geen werk? Nou, dat had Keaton ook niet. Zie hem daar gaan. Geloof je niet dat het met jou ook zo kan gaan? Laat je dan in ieder geval meeslepen door de talrijke grapjes. Die leuke dialogen. Dat heerlijke acteren. Zeker dat je gaat lachen. Als je dat doet, maken je hersenen endorfine en dopamine aan. Waardoor jij je lekkerder voelt. Energieker. Na de film geloof je er weer in. Je denkt dat jij ook Keaton kan zijn. Je raakt in ieder geval niet in paniek als er net een paar mogelijke opdrachtgevers hebben gebeld terwijl jij in de bioscoop zat. Gewoon even terugbellen, wie weet krijg je de opdracht alsnog. Zo niet, pech voor hen. Hebben ze toch de Michael Keaton van de zelfstandige ondernemers.

Voor als je geen inspiratie hebt

Wil je nog wel wat doen, maar lukt het ‘s middags gewoon niet meer? Omdat je geen ideeën meer hebt? Je creativiteit op lijkt voor vandaag? Ga dan niet naar de laptop staren. Ga naar – je raadt het al – ‘Birdman’. Een film barstensvol ideeën. Dan bedoel ik niet alleen het topidee om te doen alsof de film in één take is opgenomen. Nee, er zit zoveel meer in deze film. Al die wendingen die er in zitten. Hoe vaak ik niet op een verkeerd been ben gezet.

Daarnaast die geweldige, inspirerende acteerprestaties. Van acteurs die een heel andere rol spelen dan normaal. Michael Keaton heb ik nu wel genoeg genoemd. Maar wat denk je van Edward Norton als de oversekste toneelspeler Mike? Of Emma Stone als de grofgebekte seks beluste Sam, Riggan’s dochter. En Zach Galifianakis. Wie, hoor ik je vragen? Nou, die zwaar bebaarde man van ‘The Hangover’-films. Nu speelt deze baardman in ‘Birdman’ een regisseur. Ook dat doet hij heel overtuigend.

De dialogen tussen de acteurs. Vaak heel scherp. Soms heel flauw. Meestal heel grappig. Riggan tegen zijn ex: “Why did we break up?” Haar antwoord: “Because you threw a kitchen knife at me. An hour later you were telling me how much you loved me.” Zo zijn er nog veel meer geweldige quotes. En de muziek. Hoe verzin je het? Gespeeld door één drummer. Soms in beeld, al drummend in de gang van het theater. That’s all. Maar het werkt. Zoals zoveel werkt in deze film. Als je ‘Birdman’ hebt gezien, krijg je meteen weer zin om te werken.

Voor als je heel moe bent

Voel je je moe? Futloos? Of heb je gewoon slaap? Dan kun je natuurlijk naar bed gaan. Maar ja, overdag naar bed … stel dat een opdrachtgever ineens belt. Dan kun je moeilijk aankomen met dat je aan het slapen was. Dan kun je beter zeggen dat je naar de film bent geweest om inspiratie op te doen. Ondertussen heb je heerlijk geslapen. Want ‘Birdman’ duurt met zijn ruim 2 uur toch best wel lang. Er zit weinig actie in. Er wordt veel gepraat. Die dialogen zijn eigenlijk ook wel vermoeiend. Als je even niet oplet, mis je meteen de helft, vooral als je toch al moe bent. En dan de muziek. Toch wel een beetje saai, al dat gedrum. Monotoon. Dat is dodelijk als je toch al moe bent. Nou ja, slaap maar lekker bij. Dan ben je weer fit als de film voorbij is. Hervat je een stuk energieker je werk. Niemand zal je vragen waar de film over gaat, want iedereen weet dat al door de vele aandacht die deze Oscarwinnaar heeft gekregen. Misschien krijg je nog wel de vraag of de film echt de moeite waard is. “Ja”, zeg je dan, “maar ga wel naar de middagfilm.” Als de ander vraagt “Waarom?”, moet je alleen de eerste drie redenen noemen. Want anders hebben ze je door.


3.655 keer gelezen Geschreven door en