Het lijkt een haast onmogelijke opgave: trends voorspellen in de wereld van de internettechnologie, die er elke dag weer anders uitziet. En toch wagen velen zich aan dit kunstje. Mooie blogposts levert het op met de wildste voorspellingen. Nu het einde van het jaar nadert, is het moment gekomen om te bepalen: welke voorspellingen zijn uitgekomen?

Zoekend naar trends voor 2014 vond ik de volgende glazenbolkijkers:

De blog van Schilders begint met een verwijzing naar een eerdere blog over de zin en onzin van trendwatching. Hij noemt trendwatching niets meer dan kijken naar wat nu al in ontwikkeling is. Een interessante conclusie van Schilders:

Met trendwatching kunnen we dus geen toekomstvoorspellingen doen, maar door op de voorspelde trends van vorig jaar terug te kijken, kunnen we wel lessen trekken voor de toekomst.

Aha! Dat ga ik dus in dit blog doen. Ik geef de trendwatchers een score voor hun voorspellingen. Wie wint? En wat leren we ervan?

Trendwatcher #1 – score 10/14

Schilders benoemt, ondanks zijn eigen woorden, de trends die hij verwacht voor 2014. Hij noemt 14 ontwikkelingen. Wat ik nog niet heb zien gebeuren dit jaar:

  • Gepersonaliseerde marketing: specifieke producten en diensten voor de individuele klant. Ik zie bedrijven veelal nog lekker doen wat ze altijd doen, niks geen personalisatie. Dit heeft ook te maken met dat we nog niet goed om kunnen gaan met die bakken ‘big data’. Daarover later meer.
  • Integratie offline en online: Google Glass en Samsung Smartwatch hebben bij lange na nog geen voet aan de grond gekregen bij de massa. Sterker nog, Google Glass zou al dood zijn voordat ‘ie beschikbaar is voor het brede publiek.
  • Echte duurzaamheid: bedrijven zorgen onder druk van consumenten voor echte duurzaamheid, niet alleen een ‘groen laagje’. Tot nu toe zie ik vooral veel groene laagjes met een grote hoeveelheid keurmerken op producten en maar een beperkt aantal echt groene initiatieven. Dat kan nog veel beter!
  • Neuromarketing komt om de hoek kijken: een revolutie in de marketing noemt Schilders het. Ik noem het oude wijn in nieuwe zakken als het al niet grote onzin is. Er vindt in elk geval discussie over plaats (zie met name de reacties). Voor zover er überhaupt over geschreven wordt.

Ontwikkelingen die wat mij betreft wel duidelijk zichtbaar waren in 2014: van merkimago naar merkbetekenis, meten is weten, lokaal is trendy, storytelling krijgt aandacht, meer banen voor contentcreëerders, contentmarketing op nummer één, mobile first, video wordt leidend, inhakers blijven zich ontwikkelen, log off en laad op. Een best goede score voor Schilders dus: 10 van de 14 zijn uitgekomen.

Trendwatcher #2 – score 6/10

De Bruin heeft de trendlijstjes van Forbes en socialmediatoday.com verzameld. Waar De Bruin en zijn bronnen niet helemaal goed zaten in 2014:

  • Twitter is onder jeugd populairder dan Facebook: Instagram blijkt een veel sterkere stijging doorgemaakt te hebben bij de (Amerikaanse) jeugd dan gedacht. En Twitter doet het wel beter dan Facebook, maar beide slechter dan de periode ervoor.
  • Snapchat-marketing: ja, Snapchat is populair bij de jeugd, maar ik heb nog maar weinig bedrijven gezien die er actief zijn. Natuurlijk, ze zijn er wel, maar ik ben nog geen Nederlandse voorbeelden tegengekomen.
  • Eindelijk Google+!: euh, nou nee. Google+ is nog net zo’n lege woestijn als vorig jaar, in elk geval in Nederland. Zelfs Google zet het platform inmiddels op een lager pitje.
  • Zoekmachinemarketing wordt beïnvloed door social: dat valt wel mee in de praktijk. Zo is Facebook moeilijk te indexeren voor Google (want gesloten netwerk). Ik denk zelf dat waardevolle content steeds belangrijker wordt voor zoekmachines!

De andere zes ontwikkelingen zie ik wel terug: deeleconomiesites worden volwassen, video-video-video, contentmarketing belangrijker dan ooit, inzet van social media raakt met zoveel kanalen versnipperd, content moet mobielvriendelijk zijn en retargeting (bezoekers van je website elders opnieuw bereiken). Eindscore: 6 van de 10 zijn (in enige mate) uitgekomen.

Trendwatcher #3 – score 3/10

Altendorf beschrijft op het World Economic Forum de tien trends op het gebied van internet en technologie die hij verwacht voor 2014. Een mooi lijstje! De trends waarvan ik denk dat die nog maar beperkt zijn doorgezet dit jaar:

  • Internet of things: dit is een gevleugelde term inmiddels en in 2014 heeft een aantal bedrijven zeker de eerste stappen gezet.
  • Draagbare apparaten: leuke speledingetjes hoor, maar hebben ze echt toegevoegde waarde in ons leven gekregen (bijv. Google Glass)? Ik denk van niet.
  • Augmented reality: staat voor het verbinden van de fysieke en virtuele wereld, met als grote voorbeeld Google Glass. Daar heb ik al genoeg over gezegd denk ik.
  • Big data: we weten nog niet zo goed hoe we met al die data om moeten gaan. Dus, helaas, nog beperkte ontwikkelingen op dit vlak.
  • Bezorging op dezelfde dag: ik weet niet hoe het in de Verenigde Staten is, maar hier gaat deze ontwikkeling niet zo hard.
  • Mobiel betalen en virtuele betaaleenheden: de eerste stappen zijn gezet, maar in Nederland nog op zeer beperkte schaal.
  • E-learning: ik ben zelf zeer enthousiast over online leren, maar ik betwijfel of dit echt al doorgebroken is.

Waar echt al flinke stappen in zijn gezet in 2014:

Altendorf was toch iets te enthousiast, slechts 3 van de 10 voorspellingen zijn uitgekomen.

Trendwatcher #4 – strategische trends

Bij Forbes beschrijft Walter de voorspellingen van maar liefst 26 vooraanstaanden uit de marketingwereld. Deze mensen doen geen kort-door-de-bocht-uitspraken als ‘Snapchat wordt het helemaal’, maar beschrijven op strategisch niveau wat er verandert. Het gaat te ver om alle 26 hier te beschrijven, dus ook geen score voor mevrouw Walter. De grote lijnen die ik eruit haal:

  • (mobiele) apparaten en systemen die we gebruiken, snappen of kennen ons steeds beter en maken ons leven gemakkelijker.
  • Communities over heel specifieke onderwerpen komen op, verbinding (engagement) is belangrijk.
  • De opkomst van de meewerkende of deeleconomie. We verschuiven van publiek en consumenten naar producenten en delers.

Lessen voor de toekomst?

Qua punten wint de reeks voorspellingen van Schilders!

En, wat hebben we nu geleerd van deze voorspellingen? Nou, twee dingen:

  1. 2014 stond in het teken van contentmarketing, lokaal, video, steeds grotere afhankelijkheid van (mobiele) apparaten, engagement met klanten, bijvoorbeeld door storytelling, de deeleconomie en 3D printen.
  2. Ontwikkelingen gaan meestal niet zo snel als trendwatchers voorspellen. Dus áls je je al aan voorspellingen waagt, wees dan niet te enthousiast!

Heb ik nog een ontwikkeling gemist die hier echt tussen had moeten staan? Wat vind jij eigenlijk van die top x-lijstjes? Zinvol of niet?

Foto van Christian Schnettelker.


Geschreven door