Google stopt met de welbekende CAPTCHA beveiliging en stapt over op een simpele mededeling  ‘ik ben geen robot’. 

De CAPTCHA beveiliging zoals we die nu kennen bestaat uit puzzels van uitgerekte scheve letters en cijfers en is een van de meest irritante internet ervaringen voor gebruikers.

Spambots en gebruikersongemak

Kill CaptchaDe techniek werd in het leven geroepen om spam en misbruik van websites te voorkomen. Om spambots voor te zijn moesten mensen onhandige puzzels oplossen. Puzzel opgelost betekent dat je hebt aangetoond dat je een echt mens bent. De praktijk wijst uit dat deze techniek erg gebruikersonvriendelijk is, omdat de tekens veelal slecht te herkennen zijn. Dat kan ik geheel onderschrijven, ondanks goede ogen vraag ik regelmatig om een nieuwe puzzel! Gebruikersgemak was overigens niet de enige motivatie om CAPTCHA te verbeteren. Inmiddels hebben de bots deze techniek ingehaald, zij herkennen vrijwel honderd procent van de CAPTCHA’S.

Kinderlijk eenvoudig

Google stapt nu van deze puzzel-techniek af en gaat over naar de No CAPTCHA reCAPTCHA techniek. Een mond vol. Toch werkt het kinderlijk eenvoudig. Deze techniek kijkt veel meer naar gedrag van gebruikers. Op basis daarvan wordt bepaald of zij met een bot of een mens te maken hebben. Voor desktop websites geldt dat slechts één simpele klik op de box naast de zin ‘I’m not a robot’ voldoende is om verder te gaan. Kan reCAPTCHA niet bepalen of je een bot of een mens bent, dan verschijnt de oude CAPTCHA box. Aan mobiele gebruikers wordt gevraagd afbeeldingen met elkaar te matchen. Je krijgt bijvoorbeeld een vogel te zien en nog negen andere afbeeldingen. De gebruiker moet dan op afbeeldingen klikken die overeenkomen met het origineel. Hoe de techniek exact werkt doet Google logischerwijs geen uitspraken over. Inmiddels hebben Snapchat en WordPress deze techniek geadopteerd.

In deze video laat Google zien hoe re CAPTCHA werkt:

Zal dit het einde betekenen voor de CAPTCHA techniek? Of zullen programmeurs ook deze nieuwe techniek binnen afzienbare tijd te slim af zijn? 

Bron: Fast Company


Geschreven door