Iedere (kleine) webwinkelier komt op een gegeven moment op een punt dat hij of zij extra input nodig heeft om de winkel te laten groeien. Om je kennis aan te vullen zijn er momenteel tal van vakdagen en congressen. Voor 42bis bezocht ik onlangs de 3e Nationale Webwinkel vakdag, georganiseerd door Checklist Webwinkel.

Bij inschrijving was ik nogal sceptisch. Er waren ‘maar’ 5 lezingen over onderwerpen die ik al ‘redelijk’ goed geregeld heb in mijn eigen winkels. O ja, en een prijsuitreiking. Wat zou ik daar nog kunnen bijleren na 10 jaar runnen van een webwinkel?

Met enthousiasme meer conversie halen

Al tijdens de eerste workshop kreeg ik veel nuttige informatie van Marcel Vergonet, mede 42bisser en adviseur van Cendris. Hij sprak over enthousiasme, een belangrijk onderwerp voor klantenservice. Enthousiast blijven is lang niet altijd gemakkelijk als je langer bij een bedrijf werkt of je eigen winkel hebt. Dat herkende ik. Dus ik deed al snel volop mee aan de workshop en benoemde ik alle redenen waarom ik voor mezelf ben begonnen.

Waaruit haal je je rendement?

Bas Smeulders (Sendcloud) legde in een helder verhaal uit waar je rekening mee moet houden in je logistieke proces. Waar kan je rendement uit halen? Moet je vasthouden aan je verzendkosten of deze verlagen zodat het ‘obstakel’ verzendkosten wordt getackeld. Argh… confrontatie met je eigen planning en kostenposten.

Jurjen Jongejan met zijn boek over conversieverbetering op de webwinkel vakdag

Jurjen Jongejan met zijn boek over conversieverbetering

Obstakels verwijderen uit je webshop. Verhoog je conversie

Obstakels, daar sprak Jurjen Jongejan over. Hoe tackel je obstakels uit je webwinkel, zodat je meer conversie leads en keiharde omzet binnenhaalt? En dat ZONDER extra budget uit te geven aan dure tools. Hey! dat is leuk! Conversie zonder extra budget en dus extra ruimte om de verzendkosten te verlagen en dus meer omzet te draaien.. (en dus enthousiast te blijven over je winkel). Zonder extra budget betekent vooruitdenken. Proberen het net zo enthousiasme te blijven als de eerste keer dat je je winkel zag draaien. Blijven kijken als de klant binnenkomt en wat bij jou wil kopen. (En dat is soms fucking moeilijk). Het gebruik van Google Analytics blijkt key te zijn om je webwinkel goed te laten lopen, maar daar zijn trainingen voor (toch weer extra budget inzetten dus).

Gebruik Google Analytics

Als je nieuwsbrief data inzet die klanten bij je achterlaten, kan je daarmee weer een stuk budget opbouwen om die Google Trainingen te volgen. Ik moet heel eerlijk bekennen, bij de workshop “Verhoog je ROI met e-mailmarketing” ben ik even weggelopen om een luchtje te scheppen. Niet omdat mijn nieuwsbrief beleid nu zo ontzettend goed is, maar omdat het zo gortdroog werd gebracht dat er even ruimte moest komen voor frisse lucht. Na het terugluisteren van mijn opnames (mijn aandachtspanne was sowieso 50% gereduceerd na de derde workshop) bleek Josine’s advies ‘segmenteren van je data helpt bij het opbouwen en versterken van je marktpositie’ en natuurlijk ‘Gebruik Google Analytics’.

Social media op een leuke manier inzetten

Hoe richt je je social media campagnes in zonder dat het een proces wordt van trekken en sleuren en dat de tijd die je er in steekt ook nog een beetje voelt als ‘leuk’. De dames van Calanza en Oppopr lieten zien hoe je in een kort tijdsbestek de meest briljante campagnes in elkaar kon zetten, die er tof en gelikt uitzagen. Waarvan je dacht: ‘Hey! dat kan ik ook, met mijn chronisch tekort aan tijd. Ik hoef er zelfs geen octopus voor te zijn.’

Is de Nationale Webwinkel Vakdag de moeite waard?

De 3e Nationale Webwinkel vakdag was niet wat ik ervan had verwacht. Sterker nog, het was beter dan ik verwachtte. Bij het verlaten van het evenement voelde ik mezelf weer fit en gefocust. Ik kreeg de bevestiging dat ik op het goede spoor zit, maar dat ik nog heel veel tijd moet besteden aan de uitwerking.

De kleinschaligheid van het evenement is me heel goed bevallen. Meestal verzanden dit soort dagen in massa’s mensen die allemaal dezelfde presentatie willen horen. Dit geeft soms een verstikkend gevoel, als je op zoek bent naar informatie die voor jou nuttig is. Nu was het een kleine setting op een prettige en goed bereikbare locatie met voldoende informatie om je een jaar op de rails te houden.

Ik zou deze vakdag aan iedereen met een kleine tot middelgrote webwinkel aanraden. Het is echt de moeite waard om hier tijd voor vrij te maken in je agenda, omdat je hier informatie krijgt die eigenlijk meteen toepasbaar is op jouw winkel.

Tip: Schaf het boek van Jurjen Jongejan aan. Daarin legt hij uit hoe je in simpele stappen je conversie kan verhogen. (Met een heel klein beetje investeren kom je soms al heel ver.)


 

Wat: De 3de Nationale Webwinkel Vakdag

Georganiseerd door: Checklist Webwinkel

Datum : 27 November 2014

Lokatie: Exelsior Stadion – Rotterdam

Prijs/Kwaliteit verhouding: 8

 


Geschreven door