Je kunt er niet meer omheen. Iedereen heeft het erover en probeert er iets van te maken. Begon het nog met de legitieme vraag “ Wat zet ik nu toch op social media”, plots gonst overal de kreet “content marketing”. Met een mooi verhaal je potentiële markt informeren en verleiden. Helaas is nog niet iedereen even succesvol en blijft de meeste B2B content inhoudsloos. 7 redenen waarom het vaak mis gaat:

1. Wij van WC-Eend …

wceendMet zo’n titel begrijpt u vast direct wat ik bedoel toch? Waarom gaan de meeste blogs en artikelen dan alleen maar over jullie zelf? Tel om te beginnen eens het aantal “wij’s” en schrap daar driekwart van. Het ergste zijn de bedrijven die hun verhaal te beginnen met “Wij zijn een jong en ambitieus bedrijf”. Tik die zin maar eens in Google en zie direct hoe origineel je bent.  En probeer eens niet af te sluiten met een quote dat jullie “oh zo goed begrijpen wat de klant echt nodig heeft” en dat “hij maar moet bellen voor een afspraak”. Als de inhoud goed is, doen ze dat vanzelf. Echte content gaat niet over jou maar over de ander. Bekijk jouw organisatie eens van een afstandje en verplaats je in de klant. En durf dan ook kritisch zijn.

2. De marketing manager

Echte content komt uit je organisatie en niet (alleen) van de marketing afdeling. Zwart-wit gezegd: veel marketing managers begrijpen de ballen van wat er in de organisatie gebeurt. Het zijn juist je service-medewerkers, engineers en zelfs de receptioniste die weten wat er speelt in jouw bedrijf. De marketing manager moet niet zelf de content bedenken maar de medewerkers coachen en stimuleren om de content, die op de werkvloer rondzwerft, op te pakken en te delen. Managen betekent ook niet ‘zelf doen’ maar ‘besturen’. Word daarom regisseur en denk als een uitgever als je marketing manager bent.

3. De stagiaire

stagiairOh jee .. we moeten iets met content en social media dus laten wij een (goedkope) jonge stagiair dat maar doen …. Inderdaad een heel goed idee om iemand met nul-werkervaring, die bij je komt om te leren hoe het er aan toe gaat in een echt bedrijf, hierop te zetten. Die stagiair weet namelijk al sinds zijn geboorte hoe jouw organisatie en markt in elkaar steekt. En hoe hij namens jou met jouw klanten en prospects moet communiceren…. Of misschien toch nog niet? Bovendien is die stagair na een paar maanden weer weg en valt bij de meeste organisaties de content in een diep gat of de volgende stagiair gaat voor 400 euro per maand weer een nieuwe poging wagen.

4. Iemand anders doet dat voor ons

“Wij snappen daar niets van dus laten wij het wel door iemand anders doen. Die zet leuke berichtjes voor ons klaar en zo …”,  “Nee, wij hebben er nog meer geld tegenaan gegooid en ons reclamebureau doet dat voor ons”. Content is geen reclame en (ik herhaal) moet van binnenuit komen. Hulp is prima, maar die moet erop gericht zijn dat de organisatie het zelf snel oppakt. Pas dan komt er content met echte inhoud boven drijven.

5. Wie is in hemelsnaam “wij” ?

wieiswijEen organisatie bestaat uit mensen en niet alleen maar uit een logo. Content met een ‘gezicht’ maakt eerder een connectie. Het hoeft niet altijd de CEO te zijn die je bedrijf smoel geeft. In basis zijn alle medewerkers ambassadeur van de organisatie. Zij geven de boel kleur en een gezicht, maar zijn ook je belangrijkste USP. Train ze, begeleid ze en geef ze de kans om echt leuke en boeiende content te delen met hun en jouw netwerk. Medewerkers die content genereren zijn niet alleen je beste ambassadeurs, maar zullen zich ook veel sterker verbonden voelen met een bedrijf dat ze hiervoor waardeert. Zo worden medewerkers in één klap mede-merkers. Help ze daar bij. Train ze, daag ze uit en maak ze jouw ambassadeurs.

 

6. Open deuren intrappen

Je klanten zijn echt niet van gisteren. Laat daarom die open deuren eens links liggen en geef een originelere blik en visie op het onderwerp dat je aansnijdt. Van die 13 in een dozijn stukjes zijn er meer dan genoeg. Ze boeien niet en geen enkele lezer zal ze dan ook helemaal uitlezen. Laat staan dat ze reageren of, nog beter, jouw stukje delen met hun (sociale) netwerk! Zorg voor een glimlach of controverse en start de dialoog. Pas als het schuurt gaat het glans geven.

7. B2B = Boring to Boring

bored-woman-520x200Waar is het plezier gebleven? Zeg je alleen maar dat je een dynamische jonge organisatie bent die de klant ontzorgt, of ben je dat echt? Veel content is niet alleen ontzettend saai maar ook nog eens ‘te braaf’. Content is niet alleen maar een wekelijkse blog van minimaal 1500 woorden. Gebruik eens een foto, doe een onderzoek of maak een infographic. Maar wees vooral origineel. Pas dan kan je als thought leader worden gezien en je onderscheiden van de saaie massa. Polijst het niet helemaal glad maar laat het lekker ruw. Laat zien en horen wat er bij jouw gebeurt en wat jouw visie is. Dan pas zal het echt iemand raken.

0 Shares:
2 comments
  1. Leuk item Richard.
    Heel herkenbaar dat bedrijven hun verhaal beginnen met “Wij zijn een jong en ambitieus bedrijf”, Ook de stagiaire en iemand doet het voor ons zijn herkenbaar.
    Bedankt voor de tips.

Comments are closed.

Dit artikel is 8.911 keer gelezen