Legendarische copywriter Joe Sugarman stelde zijn studenten telkens dezelfde vraag: wat is het doel van een titel, een subtitel, een plaatje? Waarom zijn ze belangrijk? Elke keer als een student met een ingewikkeld antwoord kwam onderbrak hij ze en zei:

Ieder element van copy heeft slechts één doel – ervoor te zorgen dat de eerste zin wordt gelezen.

En het doel van de eerste zin is ervoor te zorgen dat je de tweede leest … en zo verder!

Hieronder lees je hoe je dit aanpakt

1. Bedenk een geweldige titel

Je titel zorgt ervoor dat surfers in lezers veranderen. Of niet. Een surfer maakt deze afweging razendsnel dus je titel verdient veel aandacht. In tijd uitgedrukt zou je  – volgens goede copywriters – net zolang bezig moeten zijn met het bedenken van een goede titel als met het schrijven van de rest van de tekst. In deel 1 schreef ik over de formule van de 4 U’s en hoe je deze kunt gebruiken om de kracht van een titel te bepalen.

2. Zorg voor een onweerstaanbaar intro

Als je er met je titel voor hebt gezorgd dat iemand jouw stuk leest dan ben je er nog niet. Een goede intro zorgt ervoor dat je lezers het verhaal intrekt en dat ze willen weten wat je nog meer voor hen in petto hebt. De intro moet een teaser zijn zonder dat je alles weggeeft. Intro’s die het altijd goed doen zijn:

  • Een fascinerend verhaal
  • De belofte van unieke informatie die nergens anders te vinden is
  • Breaking news

3. Praat over één ding

Je content moet gericht zijn op één onderwerp. Niet meer. Als je na het schrijven gaat redigeren is het belangrijk om hier op te letten. Om Nobelprijswinnaar William Faulkner te citeren:

Kill your darlings!

Elk woord, iedere zin of elke paragraaf die afwijkt van je onderwerp moet je schrappen. Hoe goed het ook is geschreven.

4. Houd het kort en simpel

Korte zinnen, korte paragrafen en simpele woorden lezen het fijnst. Schrijven voor het web is iets anders dan het schrijven van een boek. Handige richtlijnen hierbij:

  • Gebruik zinnen van maximaal 25 woorden
  • Gebruik paragrafen van maximaal 6 regels

Copywriter Demian Farnworth vindt het duidelijk schrijven van teksten voor het web zo belangrijk dat hij het als volgt omschrijft:

And that’s rule number one when it comes to webwriting: what you write must be clear.

5. Redigeren is essentieel

Een goede tekst schrijf je nooit in één keer. En dat geldt ook voor goede schrijvers. Goed schrijven gebeurt tijdens het redigeren. Wat je kunt doen:

  • Schrijf je ideeën op
  • Schrijf snel zodat je het opschrijft zoals het in je hoofd zit
  • Redigeer je tekst

Voor het beste resultaat moet je vaak meer dan eens redigeren.

Heb jij nog meer goeie schrijftips? Deel ze hieronder met ons!

0 Shares:
2 comments
  1. Hallo Jeroen,

    Je noemt hier 5 heel belangrijke tips. Ze zijn simpel, maar oh zo moeilijk soms. Om het nog moeilijker te maken voeg ik er nog een tip aan toe: bedenk van tevoren voor wie je de tekst schrijft en vraag je af wat de lezer van je wil weten. Schrijf dus niet voor jezelf, maar voor je lezers.

Comments are closed.

Dit artikel is 6.604 keer gelezen