Entopic organiseert op 20 november weer het Congres Contentmarketing en Webredactie. Dertig sprekers staan stil bij de nieuwste online publishing- en marketingontwikkelingen en geven antwoord op prangende vragen over contentmarketing.

Het komen en gaan van socialmediahypes, crossmedia, aanpassingen in het Google-algoritme, snel wisselende trends in design en technologie; hou het allemaal maar eens bij. Dat lukt je niet. Iedere paar maanden zingt er in internetland een ander buzzwoord rond. En nu roepen de goeroes dat alles draait om content. Ik snap heel goed dat ondernemers die online marketing niet als corebusiness hebben inmiddels een beetje de draad kwijt zijn.

Eigenlijk is het simpel

Het grappige is: contentmarketing is een vereenvoudiging van waar we hiervoor met zijn allen mee bezig waren. De aandacht verschuift (hemel zij dank) weer van de techniek en de kanaalkeuze naar wat echt belangrijk is. Contentmarketing is namelijk niets meer en niets minder dan nadenken over waar onze (beoogde) klanten behoefte aan hebben. En daaraan tegemoetkomen met de beste content die we mogelijkerwijs kunnen produceren. De beschikbare technologie gebruik je alleen om je content op het juiste moment (namelijk: als zij er behoefte aan hebben) onder ogen van je doelpubliek te brengen. Dit betekent niet dat de techniek en de kanaalkeuze er niet meer toe doen. Integendeel. We denken eerst na over content die mensen echt waarde biedt en die ze willen zien, lezen en met hun vrienden en relaties willen delen. We worden dus uitgever. Think like a publisher, roepen wij contentmensen dan.

Maarreh, we moeten toch producten verkopen?

En daar valt in een adviesgesprek dan meestal een pijnlijke stilte, terwijl de klant wacht tot de marketeer hem vertelt hoe al dat geblog, getwitter en ge-youtube gaat zorgen dat hij meer koelkasten/zonnebrillen/personeelsuitjes verkoopt. Want dat je al die dure content juist niet mag gebruiken om eindeloos je product aan te prijzen, dat blijft moeilijk te verkopen. Zeker in het MKB waar nog steeds ieder dubbeltje drie keer wordt omgedraaid.

Het permissietijdperk

We leven namelijk in een permissietijdperk. Voorbij is de tijd dat je de gekozen doelgroep gewoon lekker via de massamedia met mooie plaatjes kon bestoken. Tegenwoordig bepaalt de doelgroep zelf wat hij wel en niet wil zien. Natuurlijk zien de mensen je dure affiche in de bushalte nog wel, maar ze rennen niet meer naar de winkel. Ze halen eerst hun mobiel tevoorschijn en kijken wat Google en hun vrienden over en van je product vinden. Spreekt het ze niet aan of is het te pushy, dan word je uitgefilterd, ontvolgd, geblokt of genegeerd.

Geef ze wat ze zoeken

Hoewel hier bij mij op de Noorderveluwe alles ongeveer 347 jaar later gebeurt, heb ik toevallig vandaag besloten om te stoppen met kijken naar het enige programma waar ik nog bewust de televisie voor aanzette: het RTL Z middagnieuws. Reden: te veel reclame en het weigert tegelijk met mijn lunch te beginnen. Zo gaat het bij veel mensen, vooral bij jongeren. Terwijl het traditionele medialandschap op deze manier langzaam tot stof verkruimelt heb je als bedrijf nog maar één keuze: je klanten een reden geven om naar jou(w site) te komen. En als ze daar dan zijn, kun je ze maar beter geven wat ze willen hebben. Anders zijn ze zo weer vertrokken. Content is dus gewoon het belangrijkste wat er is. Nou ja, samen met usability dan. Contentmarketing is zoals Seth Godin het stelde: The only marketing left.

Al wat verder?

Is dit jou allemaal al bekend? Dan wil je misschien de uitgebreide reeks Naar een werkende contentstrategie – deel 1 checken. Of anders misschien het Dossier contentmarketing.

Je had het toch over een congres?

O ja, natuurlijk. Alles wat je wilt weten over online marketing staat gratis online. Om een expert te worden, hoef je je huis echt niet uit: volg de juiste blogs, download de juiste e-books en je weet wat je weten moet om succesvol aan de gang te gaan en blijven met je marketing op het web. Maar er is ook een hoop ruis, rommel en verouderde informatie. Bovendien is het ook wel eens leuk om achterover te leunen en je de dingen te laten uitleggen door iemand die er zijn vak van heeft gemaakt om de State of the art bij te houden. Om vragen te kunnen stellen. Om je te laten inspireren. En niet in de laatste plaats om in contact te komen met mensen uit het hele land en ideeën, ervaringen en frustraties uit te wisselen. Entopic heeft de taak op zich genomen een aantal topsprekers uit binnen- en buitenland bij elkaar te brengen op het Congres Contentmarketing en Webredactie. Ze tonen daarbij, net als bij eerdere congressen, een voorkeur voor sprekers die (de suggestie wekken dat ze) een beetje tegen de gevestigde denkbeelden ingaan.

Internationale topsprekers

Het is een mooi, afwisselend congresprogramma geworden. Net als eerder dit jaar en vorig jaar op het Congres Facebookmarketing waar 42bis hier en hier verslag van deed. Keynotesprekers dit jaar zijn contentstrateeg Margot Bloomstein die het over ‘slow content’ gaat hebben en zo (hopelijk) eens en voor altijd de webmythe van ‘kort, bondig en to the point’ gaat doorprikken, voormalig televisieman Andrew Davis die gaat vertellen dat een dagelijkse stortvloed van content niet de enige manier is om aan contentmarketing te doen, Noz Urbina die een kijkje in de wearable toekomst neemt en ons vertelt hoe content er dan uit zal moeten zien en psycholoog Mischa Koster (vorig jaar ook al spreker op het Congres Facebookmarketing), die zijn licht laat schijnen op het verschijnsel virale content.

Keuzes, keuzes…

Dit was het makkelijke gedeelte omdat de keynotesprekers geen concurrentie hebben. Lastiger wordt het bij het kiezen van een breakoutsessie. Niet minder dan 9 gaan er tegelijk van start, inclusief twee van de keynotesprekers. Verder zijn alle niveaus vertegenwoordigd, van strategie tot schrijftechniek.

Mijn eigen uitdagingen

Bij de keuzesessies laat ik mij, zoals ik meestal doe, niet door mijn directe interesses maar door mijn zwakke punten leiden. Ik ben half tekstmens, half codeklusser en mis daarbij af en toe de binding met de visuele en meer commerciële kant van het marketingvak. Vandaar dat ik dit soort congressen altijd aangrijp om me te laten informeren over de zegeningen van video, graphics, mobile en advertising. Want hoe leuk het ook is om met Merel Roze van gedachten te wisselen over de perfecte webtekst of om de ontelbare zegeningen van WordPress te horen bezingen, het bijspijkeren moet voor mij komen uit sessies als: ‘Hoe NU.nl content afstemt op wearables’ van Jurriaan Benson, ‘Hoe videocontent mensen over de streep trekt’ van de eerder genoemde Andrew Davis of ‘Beeld in uitvoering’ van Mark Moget en Taco Sipma, over de rol van de diverse soorten beeld in contentmarketing.

Zie ik je daar?

En jij? Wat wil jij leren over contentmarketing? Kom je 20 november ook?

0 Shares:
Dit artikel is 10.614 keer gelezen