Het leukste van het einde van het jaar vind ik de trends voor het komende jaar. Speciaal voor het Content Collective TL:DR 2014-feest licht ik een content marketing trend uit waar ik het meeste van verwacht  in 2015.

Trends of bubbels

Maar eerst even over trends. Hoe kan een trend die echt goed lijkt te gaan, zoals je in de Gartner Hype Cycle ziet, opeens een stille dood sterven? Waren we er niet aan toe? Was het überhaupt niets? Het blijft een interessant spel om te spelen en volgen. Dubbel leuk omdat het woord hype erin zit: iets tijdelijks. Soms groeit een trend uit tot iets blijvends. Content marketing is bijvoorbeeld op de Gartner Hype Cycle voor Digital Marketing al even bezig met zijn tocht naar de top en is er bijna. Ik verwacht dat die het Plateau of Productivity wel haalt. Een trend die ik al heel wat jaren zie staan, is augmented reality; dit jaar naar links gegaan op de cycle dus die gaat weer langer duren.

Bron: Gartner. July 2014

Bron: Gartner. July 2014

Mijn trend

De trend waar ik tot nu het meest van verwacht, is er een naar aanleiding van een tweet en Twittergesprek met @coenkoppen


Ik vroeg me af waarom optimaliseren voor mobiel er niet bij zit. Die zag ik voorgaande jaren er wel bij staan en lijkt mij nog altijd belangrijk. Ook bij Forbes en de Digital marketing trends van Lee Oden zit hij ertussen.

Something old…

Volgens het artikel in de tweet gaan we in 2015 onder andere de resultaten echt meten. We gaan de ROI van content marketing snappen en deze gebruiken om betere content te maken en leveren. Wie weet… ik hoop het. Helemaal omdat we als (content) marketeers als een dolle content aan het produceren en cureren zijn.

Dat infographics belangrijker worden om via beelden sneller te informeren zie ik, maar waar is het optimaliseren voor mobiel? We zíjn zo langzamerhand bijna onze mobiel. Toch? We lijken in ieder geval niet meer goed zonder te kunnen.

Geef het maar toe, je bent verslaafd

Volgens onderzoek van GfK neemt de groei van het aantal mobieltjes af, maar gebruiken we onze mobiel steeds vaker. Cijfers van Flurry van begin 2014 vertelden ons toen al dat de groep mobiele verslaafden groter en groter wordt. Ik geloof niet dat die groei gestopt is want je kunt bijna nergens meer heen of je ziet mensen met hun mobiel. Zelfs gezellig samen eten in een restaurant, zonder de mobiel als extra (ongewenste) gast, lijkt er niet meer bij te zijn.

We verwachten ook steeds meer van onze mobiel. Het is ons tweede geheugen. We lezen er boeken op, spelen spelletjes en kijken tv. We e-mailen, maken, kijken, versturen filmpjes en foto’s en ga zo maar door. We consumeren content als gekken. Maar we raken ook gefrustreerd omdat een website op de mobiel niet zo goed werkt als op een pc. En wat te denken van banners die je met geen mogelijkheid kunt wegklikken of invulformulieren?

Optimaliseren voor mobiel is volgens mij het credo.

Hoe, waar en wat lezen we dan mobiel?

Er zijn op zich genoeg onderzoeken te vinden over hoe we onze tijd besteden en waar we dit doen. Zo heb je het onderzoek Media:Tijd dat als de nieuwe standaard geldt voor mediatijdsbesteding en de onderzoeken van Stichting DMS (Decision Maker Survey) over hoe de zakelijke beslisser zijn tijd besteedt. Niet alleen aan lezen, maar ook welke titels, of het on- of offline is of een combinatie van beide.

Wat de beste manier per kanaal is om content te verspreiden en hoe die content eruit moet zien, is lastiger te vinden maar zeker een interessante. Misschien dat we daar meer over kunnen zeggen als we weer aan de trendlijstjes voor 2016 beginnen.

Op naar 2015

Waar iedereen het in ieder geval over eens lijkt te zijn, is dat kwaliteit, kwaliteit en kwaliteit nummers 1, 2 en 3 blijven. Lang of kort, het maakt niet zo gek veel uit, als het maar kwalitatieve content is waar de lezer op zit te wachten. Lijkt mij een inkoppertje. Maar ja, wie ben ik?

Wat is de trend voor 2015 waar jij het meest in ziet of van verwacht?

Maar eerst feest!

Zie ik je daar?


Geschreven door