Om maar meteen alle misvattingen naar aanleiding van dit artikel te voorkomen, ook ik ben voorstander van organisch scoren. Er is niets beters dan een groot bereik puur en alleen omdat je bericht inhoudelijk waanzinnig goed is. Content is king, dat is zo en dat blijft zo. In alle online marketing artikelen en boeken die ik voorbij zie komen wordt dit dan ook telkens weer benadrukt. Maar de praktijk is helaas geen Utopia.

Ja, jouw content is goed

Stel dat iedereen zijn boekje goed heeft gelezen en alleen nog maar waanzinnig goede content zou plaatsen? Dat zou geweldig zijn en sociale media veel leuker en interessanter maken. Helaas gebeurt dat niet. Maar jij – de lezer van dit artikel – weet wel beter: jij onderscheidt je van de massa en jij maakt alleen maar supercontent. Elke post die je publiceert is geniaal. Toch? Bij elke post heb je van te voren nagedacht over of jouw doelgroep het een leuk of boeiend bericht gaat vinden en het graag wil delen. Toch? Ik ben niet sarcastisch, ik geloof het echt.

Toch moet ik je teleurstellen. Niet omdat je content niet goed is (want dat geloof ik wel, zoals ik al zei) maar omdat je niet de enige bent die goede content verspreidt. Iedereen die de blogs en boeken heeft gelezen doet dat immers. Dus hoe zorg je ervoor dat jouw bericht ertussenuit springt? Sorry, maar daar moet je voor betalen!

De bedrijfshelikopter

helikopterIk vind het fascinerend. Bedrijven betalen voor advertenties en reclames voor de massa. Maar over het boosten (promoten) van een Facebook-update op de bedrijfspagina wordt niet gesproken. Facebook moet gratis zijn, net als Twitter en al die andere sociale kanalen. Maar als je in de bedrijfshelikopter stapt en alles even rustig van bovenaf bekijkt, dan is het toch raar.

De marketingmedewerker (of andere collega) besteedt misschien wel een uur of meer aan het verzinnen en opmaken van goede content. Dat kost geld in de vorm van salaris. En hoe vaak gebeurt het niet dat een bedrijf minder dan 1000 volgers op de Facebookbedrijfspagina heeft. We weten dat minder dan 6% van de fans van een bedrijfspagina de updates in hun tijdlijn te zien krijgt. Vorige week werd bekend dat dit vanaf januari 2015 zelfs nog minder wordt. Je moet dus wel heel veel volgers op Facebook hebben om enige vorm van impact te hebben met je berichtgeving.

De juiste targeting

Het is al vaker geroepen, maar ik roep het ook. Het aantal volgers van je Facebookbedrijfspagina is eigenlijk alleen leuk voor je imago. Maar denk niet dat deze mensen massaal elke dag naar je Facebookbedrijfspagina gaan om je updates te lezen. Er is toch echt maar één manier om dit op te lossen. Betalen.

Schrik niet, het hoeft helemaal niet duur te zijn. Met een paar tientjes per maand kom je al een heel eind. En die tientjes besteed je niet aan de massa, maar aan een hele specifieke doelgroep per bericht. Mocht dit nieuw voor je zijn, let dan nu even heel goed op.

Stel, je staat met je bedrijf op een evenement. Dan zou je een update kunnen plaatsen waarin je aangeeft dat je daar bent. De meeste mensen uit je doelgroep (zoals de volgers van je Facebookpagina) komen waarschijnlijk niet naar het evenement enkel omdat jij er staat. Vergeet die volgers en boost het bericht voor 25 euro.

Doe dat niet met de standaardoptie ‘volgers van je bedrijfspagina en hun connecties’. Nee, kies voor doelgroepsegmentatie. Daarbij kun je targetten op iedereen die heeft aangegeven het betreffende evenement leuk te vinden. De kans is groot dat deze mensen wel naar het evenement komen. En iedereen die dat doet ziet jouw bericht in hun tijdlijn staan. Komen ze je daar tegen, dan herkennen ze je. Het is helemaal sterk als het bericht een call-to-action heeft die het interessant maakt om jouw bedrijf te vinden op het evenement (een cadeautje of een prijsvraag).

Dit principe kun je overal toepassen. Pas je bericht aan, aan de juiste doelgroep en zorg vervolgens voor een juiste targetting binnen die doelgroep. Schiet niet met hagel, maar zorg dat de juiste mensen zich voelen aangesproken. Goede targeting vraagt om een beetje creatief denken. Richt je dus niet op alleen mannen van boven een bepaalde leeftijd wonend in een bepaalde stad. Maar denk na over de interesses van je doelgroep. Welk televisieprogramma’s vinden ze leuk? Welke bladen lezen ze? Welke muziek vinden ze mooi? Dit kun je allemaal gebruiken om je doelgroep zo concreet mogelijk te filteren. Hiermee voorkom je dat mensen je bericht irritant vinden en zorg je ervoor dat mensen blij zijn dat ze content zien die ze zeer waarschijnlijk interessant vinden.

Indien je met name actief bent in de B2B, maak dan niet de fout dat je juist de klanten van je klant bereikt. Stel je richt je op mode zaken, dan heeft het weinig zin om de targeting algemeen op die verschillende winkelnamen te richten. Je bereikt dan de mensen die fan zijn van een H&M of ZARA, maar niet de menen die er werken. Als dit te ingewikkeld wordt schakel dan een specialist in.

Return on Investment (ROI)

Wanneer ik bedrijven begeleid met hun online activiteiten stelt men altijd de vraag: ‘wat levert het allemaal op?’ Een beetje online aandacht is voor veel bedrijven niet voldoende motiverend om te investeren. Wat mij betreft moet dat wel zo zijn. Maar goed, die keuze kan ik niet voor hun maken.

Bij adverteren via sociale media kun je de ROI heel duidelijk in kaart brengen. Via de advertentie-analytics van Facebook, Twitter en LinkedIn kan exact worden getoond hoeveel mensen er daadwerkelijk hebben doorgeklikt. Indien je een tracking pixel (stukje code) op bijvoorbeeld de ‘bedankt voor de bestelling’-pagina plaatst, dan weet je ook nog eens precies wie daadwerkelijk heeft besteld. Iemand die een bepaald product in een webshop heeft besteld hoef je in de toekomst niet meer lastig te vallen met een advertentie voor datzelfde product. Dat is  zonde van je advertentiebudget. Dit is technisch misschien lastiger om zelf te doen, maar is effectiever omdat je je activiteiten (budget) daar inzet, waar echt rendement te halen is.

En nu heb ik het even niet over Coca-Cola en KLM, maar wel over een gewoon middelgroot bedrijf. Als je in een middelgroot bedrijf elke week het beste berichtje met een juiste doelgroep segmentatie promoot voor 25 euro, dan heb je voor 100 euro per maand een schitterend bereik binnen de juiste doelgroep. En daar is echt helemaal niets mis mee.

Succes!!

0 Shares:
Dit artikel is 9.329 keer gelezen