Afvallen, calorieën besparen en tegelijkertijd de mensheid een handje helpen. Dat klinkt als een hele uitdaging. Niet voor de bedenkers van FoodTweeks. FoodTweeks is een app waarmee je tips krijgt om gezonder te eten. Wat je aan calorieën laat staan, wordt gedoneerd aan een lokale voedselbank. Top idee!
‘Eet je bord leeg, in Afrika komen ze om van de honger’ is een zin die je vroeger vast gehoord hebt van je vader of moeder. De dames en heren achter FoodTweeks hebben de uitspraak goed onthouden. Met de financiële crisis die nog steeds niet achter de rug is, hebben veel Amerikanen het zwaar. Regionale voedselbanken zijn voor velen dan ook een belangrijke bron van hulp. Maar, net als in Nederland, hebben ook de Amerikaanse voedselbanken het moeilijk. De vraag is vaak te groot om iedereen te bedienen. Op hetzelfde moment is obesitas een van de andere grote voedingsgerelateerde problemen in het land. FoodTweeks pakt beide uitdagingen aan.

 

Hoe werkt het?

Net als iedere app download je FoodTweeks voor Android of Apple en ga je aan de slag. Het slimme is, FoodTweeks is geen beperkende dieet-app, maar denkt mee met je normale eten. Ga je naar de McDonalds, dan voer je in dat je een Big Mac en frietjes neemt. FoodTweeks ‘tweaked’ vervolgens je eten. Je krijgt de tip om het middelste broodje weg te halen, geen kaas te nemen of de fritessaus te verwisselen voor ketchup. Op deze manier verminder je het aantal calorieën. De app houdt bij wat je bespaard hebt en telt op tot 600 calorieën. Elke keer als je dit doel bereikt, doneert FoodTweeks aan een lokale voedselbank. Deel je de gekozen ‘tweek’ met je vrienden via Twitter of Facebook, dan verdubbelt FoodTweeks de donatie. Jij slanker, terwijl mensen die het echt nodig hebben het wat breder krijgen.

 

Wie betaalt dat?

Dit was de eerste vraag die mij te binnen schoot toen ik las over FoodTweeks. De app is immers gratis, wie betaalt dan al die donaties? Katherine, een van de dames achter de app, legde het me uit:
“As a young startup company, the funds for donations currently come from our seed capital. However, we will soon be launching in-app advertising to generate revenue and to fund donations. The ads will be different from the banner ads you’ll typically see in most mobile apps. FoodTweeks ads are coupons, provided by food manufacturers and restaurants based on the foods our users tell us they like to eat.”
Dat laatste is een aardige bijkomstigheid. Als het goed is, kan je zelf dus ook echt iets met de coupons die je in beeld ziet.

 

Plannen voor de toekomst

Via de website kunnen lokale voedselbanken zich aanmelden voor sponsoring. Net als in de USA, is de voedselbank ook in Nederland een belangrijke steun geworden voor veel mensen. Een situatie waar we natuurlijk zo snel mogelijk vanaf moeten, maar wat tot die tijd alle ondersteuning verdient. FoodTweeks zegt dat ze zo snel mogelijk internationaal willen uitbreiden. Daarnaast wordt de service persoonlijker, zodat je straks kunt kiezen wat voor soort calorieën je wilt vermijden en kunt aansluiten op bijvoorbeeld je koolhydraat- of suikerarme dieet.

 

Kansen voor de markt

Deze app, en het idee erachter, is een flinke kans voor voedingsproducenten als Nestle en Unilever. Door zich te verbinden aan een initiatief als dit, ontstaat natuurlijk een fantastische manier om goodwill te kweken onder consumenten die door mee te doen zelf de voordelen plukken van werken aan een gezond gewicht. Het mes snijdt hier echt aan twee kanten.
0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 10.105 keer gelezen