“Hi Kim, bedankt voor je bezoek aan de Sascha store in Breda. Je hebt in de winkel aangegeven dat je de Sascha newsletter wilt ontvangen. Uit onze gegevens blijkt dat je de nieuwsbrief al ontvangt! Check snel of al je gegevens nog kloppen. Groet Sascha online team” …nog geen half uurtje nadat ik de winkel had verlaten ontving ik deze zeer persoonlijke mail. Ehhhmm, help, wel of niet ingeschreven voor de nieuwsbrief? Ik hoef, net als de meeste smartphone gebruikers, gelukkig niet veel meer zelf te onthouden. Bijkomend nadeel is wel dat ik amper meer iets onthoud. Gelukkig is daar het Sascha online team! Zij blijken beter op de hoogte dan ik en volgen al mijn retail footprints. Hun uitleg over de te verzilveren 5,- korting is ook nog eens uitvoeriger dan die van het Sascha offline team. Ik kan namelijk ook gewoon de streepjescode (weergegeven in de mail) op mijn telefoon laten zien, die ze vervolgens in de winkel kunnen scannen. Voelt voor mij als de perfecte Personal Assistent op het vlak van shopping in hun winkel. Conclusie: goede toepassing van data management & uitstekende (persoonlijke) klantenservice! Personalised mail: ik word gemist! Niet alleen het Sascha online team helpt mijn goudvis geheugen, ook de online reus Zalando biedt mij een klein beetje hulp in personal shopping management. Zij helpen mij in dit geval herinneren dat ik mijn persoonlijke kortingscode nog niet heb verzilverd. Daarnaast bieden ze mij ook nog eens een kleine selectie van artikelen aan op basis van mijn persoonlijke bestelgeschiedenis. Reuze handig! Personalised mail: waar is dat feestje? Ook AH heeft haar data management ver doorgevierd ehh doorgevoerd. Ze denken niet alleen mee in wat ik mijn gasten graag voor mijn verjaardag zou willen voorschotelen, maar bieden mij ook nog eens een klein cadeautje aan. Heel attent, heel praktisch en heel persoonlijk. Ik zeg: daar mag op gedronken worden! Very (not) Important Person Het belang van de ‘gepersonaliseerde’ mails is wel duidelijk voor de meeste bedrijven en ondernemers…maar waarom gaat het dan toch nog vaak mis? Gemak? Kostenbesparingen? Laatst ontving ik van een niet nader te noemen winkel een reminder dat hun VIP cheque binnenkort afliep. Attent zou je denken. Ware het niet dat ik deze cheque al lang had ingeleverd en deze reminder mijn gaten-geheugen aan het twijfelen bracht. Bij navraag bleek dat deze reminder blind naar het hele adressenbestand gestuurd was. Eindresultaat: verwarring en weinig persoonlijke klantgerichtheid in plaats van de beoogde extra klantenservice. Jammer, als je toch alle data voorhanden hebt. Oké, het bespaart in eerste instantie misschien wel een klein beetje kosten en is gemakkelijker. Toch levert uiteindelijk die persoonlijke aandacht jou echt een trouwere klant op die je winkel vaker zal bezoeken! Data management: richten op relevantie en persoonlijkheid De hele privacy discussie over het vergaren van data blijkt een non-discussie op het moment dat er relevante aanbiedingen en persoonlijke communicatie plaatsvindt. Indien je gegevens verzamelt en registreert (persoonlijke data en klanthistorie) gebruik deze dan ook op een originele manier. Verras je klant en je zult zien dat deze jou zal belonen! Gerelateerd Geschreven door Kim Quaedvlieg