Is jouw nieuwsbrief een blok aan je been? Je bent niet de enige die er last van heeft. Voor veel ondernemers is het versturen ervan een tijdrovend klusje. Het kan een stuk sneller.

Natuurlijk weet je dat je nieuwsbrief (of eZine, news letter, digi-magazine of hoe je het ook noemt) belangrijk is om contact te houden met je klanten. Maar je hebt nog zo veel andere dingen te doen.. Business coach Marie Forleo maakte een lijst met tips om sneller teksten te produceren. Dit zijn ze:

Praat jezelf niks aan

Je kunt het steeds opnieuw blijven herhalen: “Die nieuwsbrief… wat duurt dat allemaal lang zeg. Ik krijg het nooit af.” Niet handig. Als je dit soort dingen maar vaak genoeg tegen jezelf zegt, wordt het waarheid. Je gaat opzien tegen het maken van je nieuwsbrief, wordt minder enthousiast en minder productief. Dan gaat het inderdaad lang duren. Dus zeg tegen jezelf: “Yes! We gaan die nieuwsbrief even maken! Let’s go!” Dat werkt een stuk beter.

Denk aan het eindresultaat

Voordat je begint met schrijven, vraag je jezelf af wat je aan je lezers mee wilt geven. Wil je ze inspireren? Infomeren? Of gewoon vermaken? Begin pas met schrijven als je weet wat het doel is.

Maak een lijst met onderwerpen

Een lijst met onderwerpen helpt je om geïnspireerd te raken. Voeg niet alleen de onderwerpen toe, maar ook ideeën die je gedurende de dag plotseling krijgt. Evernote is daar een handige tool voor, maar gewoon een aantekening in je telefoon kan natuurlijk ook. Zo gaan er geen briljante ingevingen verloren en kun je ze op een later moment gebruiken.

Kort is ook goed

Er is niemand die een artikel niet leest omdat het te kort is. Schrijf dus gewoon een korte update als dat meer je ding is. Niks mis mee.

Maak een contentplanning

Een planning waarin staat welke nieuwsbrieven je gaat schrijven, helpt je bij het produceren van content. Je moet er even een middag voor gaan zitten, maar als je een duidelijke planning hebt, geeft dat een hoop rust. Plan ongeveer drie tot zes maanden vooruit. Je hoeft dan niet steeds opnieuw beslissingen te nemen, maar volgt gewoon je plan.

Niet schrijven en editen tegelijk

Dit is een goede tip, zeker voor beginnende schrijvers. Wanneer je begint met typen, kan het al snel gebeuren dat je iets wilt wijzigen, verbeteren of aanpassen. Beperk dit tot een minimum. Beter is het om al je ideeën meteen op papier te zetten, zodat ze uit je hoofd zijn. Achteraf kun je alles bewerken om het tot een goed samenhangend geheel te maken.

Geef jezelf een deadline

Als je veel tijd hebt, dan neem je ook veel tijd. Dit geldt ook voor schrijfwerk. Stel jezelf een limiet waarbinnen je nieuwsbrief of artikel klaar moet zijn. Daarna heb je immers weer andere plannen. De deadline helpt treuzelgedrag te voorkomen.

Je bent niet de bron

Oké, dit is een beetje zweverig, maar er zit wel wat in: “Probeer jezelf niet te zien als een bron van informatie, maar meer als een doorgeefluik. We hebben allemaal ons eigen innerlijk genie”, zegt Forleo. “Deze komt af en toe langs om jou inspiratie te geven. Daarna is het aan jou om die informatie door te geven.”

Ideeën doe je overal op

Voor wat Forleo’s laatste punt betreft, zie ik het zo: ideeën voor content kun je overal opdoen. Wanneer je een ondernemer bijvoorbeeld hoort praten, of als je een interessante tweet voorbij ziet komen. Zorg ervoor dat je die ideeën herkent. Het zijn de momenten waarop je denkt: ‘Dat vind ik ook!’, ‘Daar is helemaal niks van waar’ of ‘Dat zou ik heel anders aangepakt hebben’. Zulke inspiratiemomenten kunnen je leiden naar nieuwe onderwerpen om over te schrijven. Naarmate je  hier meer bewust van bent, zal het je gemakkelijker af gaan ze te herkennen.

Zelf gebruik ik Evernote om al mijn ideeën in te bewaren. Ook interessante artikelen (waardoor ik een inspiratiemoment kreeg) sla ik erin op. Of dat voor jou ook goed werkt, moet je zelf uitzoeken. Maar over het algemeen geldt: schrijven, of het nu voor een blog is of voor een nieuwsbrief, is een belangrijke vaardigheid. En echt: je wordt er handiger in naarmate je het vaker doet en meer oefent. En ondertussen: gewoon volhouden.

Wil je de You Tube-video van Marie Forleo zien? Dit is ‘m.

0 Shares:
Dit artikel is 10.107 keer gelezen