De cookie raakt achterhaald. Grote bedrijven zoals Google en Apple hebben binnen hun eigen besturingssystemen tracking gekoppeld aan en tussen al hun diensten en apparaten. Daar hebben ze geen cookie meer voor nodig. Ze gebruiken daar nu je persoonlijke account voor. Ook Facebook is niet afhankelijk van cookies door Single-sign-on.

Besturingssysteem

Google (Android) en Apple (iOS en OS X) hebben beide een besturingssysteem waarmee ze al jouw bewegingen en acties kunnen bijhouden. Gekoppeld aan je persoonlijke account. Bij Google noemen ze dat de Google Ad ID en bij Apple heet het een IDFA, Identifier for Advertisers.

Single Sign On (SSO)

Met je Facebook en Google account kun je bij allerlei third-party apps en services inloggen. Door dat te doen laat je Facebook en Google meekijken. Ook daar kunnen ze dus uit afleiden wat je interessant vindt. Dit zie je terug in de advertenties in je timeline en natuurlijk via adsense op heel internet.

Het valt ook uit te zetten

Of je nou Android of iOS gebruikt. Je kunt in de instellingen de tracking altijd uit zetten. Ik heb zelf een iPhone en heb het gevonden onder instellingen > privacy > reclame. Daar kan ik de ‘beperk reclametracking’ optie aanzetten. Dat betekent niet dat ik in apps geen reclame meer zie, maar wel dat het niet op mijn interesses is afgestemd.

Uitgebreidere informatie over dit onderwerp vind je op venturebeat.com. Deze website is ook ook bezig met het onderzoeken van Mobile Marketing Automation.

0 Shares:
Dit artikel is 13.432 keer gelezen