Toonaangevende content-marketeers hebben strategieën al geperfectioneerd om publiek te prikkelen. Content-verantwoordelijken kunnen leren van deze ideeën om hunkering te scheppen bij hun lezers. Daarom krijg je vijf inzichten die je kan testen. De ideeën zijn o.a. van Rand Fishkin van Moz, Neil Patel van KISSmetrics.

Klaar om te beginnen met content-marketing? Het proces klinkt misschien ontmoedigend, maar het is echt niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. In plaats daarvan kun je afkijken bij vijf toonaangevende content-marketeers. Door deze marketingstrategieën toe te passen op je eigen content-campagnes kan je marketinginitiatief van 0 naar 100 km/uur accelereren.

1. Rand Fishkin

Maak ‘big content’. Rand Fishkin, ‘de Tovenaar van Moz’ gelooft, door de snelle adoptie van content-marketing, dat de standaard voor kwalitatieve content zal toenemen in de toekomst. Door in te spelen op deze behoefte beveelt hij aan te investeren in ‘big content’. In plaats van het produceren van een grote hoeveelheid kleinere en minder waardevolle stukken, zegt Rand te investeren in infographics, microsites en whitepapers. Hij legt in een interview het volgende uit:

Content marketing is being embraced at such a rapid pace that I believe the future will be primarily about standing out from the crowd. Currently, it’s not a terribly hard task to provide a greater signal:noise ratio than most by producing relatively high quality content. However, the bar for what’s good and what works today will likely be below the minimum barrier to entry a few years from now.

Dit ‘big content’-idee heeft betrekking op gegevens waaruit blijkt dat mensen diepgaande artikelen meer delen en dat de content duurzamer is. Natascha Gutterswijk schreef eerder al over een onderzoek dat dit aantoont. Behalve de lengte van de content is een bekende auteur en het beschrijven van emoties ook een belangrijke factor als het gaat om de deelbaarheid. Hou dit idee in je achterhoofd: het is een geweldig idee om het aantal bekeken pagina’s en de eventuele sales te verhogen.

2. Neil Patel

Focus op SEO. Volgens Neil Patel van KISSmetrics, moet de focus liggen op SEO als het gaat om je content-marketinginspanningen. Identificeer zoekwoorden in je content die het meeste verkeer naar je content genereren. Identificeer ook zoekwoorden die niet helpen om je content vindbaar te maken en isoleer deze om nog meer bezoekers te genereren. Na het identificeren van deze zoekwoorden kun je de content zelfs zo goed maken dat Wikipedia ernaartoe wil linken om meer verkeer op te bouwen. Neil maakt een vergelijking in zijn blog; SEO en content-marketing gaan zo goed samen als pindakaas met jam.

If you are trying to grow your qualified search traffic, you have to combine your content marketing with your SEO efforts. Running them as separate campaigns isn’t going to provide you with as big of a traffic increase as combining them into one campaign will.

Schrijvers van content kunnen dit idee gebruiken bij het maken van artikelen. Richt koppen en inhoud in op de zoekwoorden waar lezers het meest in geïnteresseerd zijn. Door de combinatie van SEO en redactionele inhoud, kunnen het verkeer en de inkomsten op websites stijgen.

3. Heidi Cohen

Vertel verhalen. Heidi Cohen van ‘Marketing Guide’ is van mening dat content-marketeers verhalen moeten vertellen. Dit trekt al mensen sinds het begin der tijd. In haar blogpost ‘The Future of Content Marketing and Media, legt ze uit dat er drie belangrijke factoren zijn die een sterk verhaal maken. Eerst moet je een sterke haak hebben die lezers trekt. Vervolgens zorg je voor een duidelijke, opbouwende structuur in je verhaal en ten slotte maak je het einde geweldig. Ik schreef al eerder over het belang van goede verhalen in de blog Social media 2013: Persoon, persoonlijker en persoonlijkst waarin wordt ingegaan op hoe je lezers kunt boeien door het vertellen van persoonlijke verhalen, maar ook het delen van biografieën van medewerkers om een ​​meer menselijke verbinding te maken. Dit is een geweldige strategie om de tijd die bezoekers op je website doorbrengen te verhogen.

4. Scott Abel

Maak contact met data. Volgens Scott Abel, content-managementstrateeg achter de content van Wrangler, kunnen marketeers nauwer samenwerken met content engineers om de kracht van nieuwe ideeën, technieken en gereedschappen te bundelen. In plaats van statische infographics te creëren maak je interactieve datavisualisaties. Bijvoorbeeld de mailmonitor benchmark van Liters bespaart de lezer vermoeidheid. Publishers kunnen werken met interne engineers of externe bedrijven zoals Liters. Hierdoor creëer je meer interactieve mogelijkheden op je website. Het populairste artikel van The New York Times was volgens The Atlantic niet een artikel. Het was een interactieve quiz en het meest bezochte stuk content op de site van 2013. De content verscheen zelfs in december dat jaar. In slechts 11 dagen had de pagina meer bezoekers dan andere pagina’s op de website.

5. Barry Feldman

Beantwoord vragen. Marketeer Barry Feldman en eigenaar van Feldman Creative biedt eindelijk één van de meest eenvoudige strategieën voor content creators. Kies gewoon de top 30 van meest gestelde van je doelgroep de top vragen en schrijf artikelen, publiceer films of maak podcasts met de antwoorden. Volgens Entrepreneur Magazine, is de grondgedachte achter Feldman’s theorie simpel, zoals hij zegt:

Your prospects aren’t going to buy your stuff until they get the answers they seek.

Door het preventief beantwoorden van vragen, laat je transparantie zien. Je neemt verantwoordelijkheid, toont expertise en je verleent service. Je doelgroep hoeft niet meer door een wirwar van content op internet met oplossingen van derden. Met een goede monitoringstool is het mogelijk vragen van klanten te verzamelen die ze stellen op fora, twitter en blogs enzovoort. Natuurlijk kan je ook alleen de vragen gebruiken die men op je website stelt. Wanneer je de meest gestelde vragen hebt geïdentificeerd, kun je beginnen. Een goed voorbeeld vind ik Coolblue die bij bijna ieder product een filmpje maakt.

Al met al

Deze vijf topstrategieën kunnen door content-verantwoordelijken uit alle branches worden gebruikt – van de New York Times tot bloggers. Door het beantwoorden van vragen, creëren van interactieve content, vertellen van verhalen met de nadruk op SEO en het creëren van ‘big content’ zullen het verkeer, de gespendeerde tijd op je website en de inkomsten toenemen.


Geschreven door