Misschien had je ooit een meesterlijk idee en dacht je het volgende: wat nu als iemand op hetzelfde idee komt en ermee aan de haal gaat? Welnee, delen is vermenigvuldigen. Of toch niet?
Delen is vermenigvuldigen?
Op een dag schreef ik een artikel over Mommy Bloggers. Het onderwerp boeide me en ik verbaasde me over de impact die ze hebben op de Amerikaanse blogwereld. Ik deelde mijn interesse met iemand. Ze vond het interessant en kon me misschien aan informatie helpen. Twee weken later liet ze weten dat ze er niet alleen een artikel over had geschreven, maar dat ze met die en die had gesproken en dat het een heel item geworden was. Ah so. Of eigenlijk, ah niet so. Ik was flabbergasted. Dus ik ging sporten. Daarna maaide ik het gras met 32 graden en ik zweette als een otter, maar het gevoel ebde niet weg. Waar zat mijn misstap?
Een idee is geen idee
Natuurlijk is een idee nog niks. Het is pas iets als je het bijvoorbeeld op een platform als Kickstarter zou kunnen zetten. In de tussentijd moet je idee vorm krijgen. Het moet tegen een stootje kunnen en rondes van kritiek kunnen doorstaan. Door je idee te delen krijg je die feedback, zegt bijvoorbeeld ook professioneel lifehacker Martijn Aslander. Dat maakt je idee sterker of het wordt afgeschoten. Dat is niet erg, want je kunt onmogelijk met al je ideeën aan de slag. In de uitwerking zit namelijk de meeste tijd en energie. Hoe zorg je ervoor dat je dat ene idee op de juiste manier deelt en verder brengt?
Goed delen in vijf stappen
- Deel met mensen die je vertrouwt. Via Twitter kreeg ik diverse reacties. Van ‘Natuurlijk moet je altijd delen!’ en ‘Delen helpt je verder’ tot ‘Deel alleen met mensen die je vertrouwt’. Dat laatste is lastig, want hoe weet je dat? Door te delen met mensen die je goed kent, waarvan je weet dat ze je iets gunnen. Althans, dat is hoe ik het voortaan doe.
- Een idee is geen idee. Werk je idee uit. Als je een half idee met iemand deelt kan een ander er zijn eigen invulling aan geven en dat was misschien wel precies hoe jij het ook wilde doen!
- Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Zo uniek ben je ook weer niet. Dat wat jij verzint is echt al wel eens bedacht (hoor). Daarom: browse, lees en kijk of dat wat jij hebt bedacht al bestaat. Zo ja, neem het over en noem wel even degene van wie je het idee jatte.
- Don’t worry. Het is toch al gebeurd. Wees gedreven om jouw versie van het idee zo goed mogelijk in te vullen en laat het los. Of schrijf er een stukje over.
- (Neem wraak. Niet in de zin van onder de gordel, dat levert een rotgevoel op, maar subtiel. Zo heb ik er alles aan gedaan om mijn blog als eerste te delen, ook met de betreffende persoon. Het luchtte op.)
Delen ja of nee?
Natuurlijk moet je je idee delen, maar alleen als je idee al vorm heeft en alleen met mensen die je vertrouwt. Neem het daarnaast niet te serieus. Origineel gedachtegoed is schaars, veel is al eens gedaan of bedacht. Moet je dan niks doen? Natuurlijk niet, je eigen draai, invulling en uitleg geven aan iets is juist mooi, alleen dat brengt ideeën verder. En bovendien; uiteindelijk draait het om passie en intrinsieke motivatie en dat is niet te kopiëren. Mocht je een mooi voorbeeld hebben over delen (of juist niet), dan houd ik me aanbevolen.